Za kilkanaście miesięcy kierowcy samochodów osobowych nie będą musieli płacić za przejazd autostradą A4 na odcinku Katowice – Kraków. To długo wyczekiwana zmiana, która wejdzie w życie po zakończeniu umowy koncesyjnej ze spółką Stalexport Autostrada Małopolska.
Koniec opłat i przejęcie odcinka przez państwo
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) potwierdziła, że umowa koncesyjna wygaśnie w marcu 2027 roku i nie będzie przedłużana.
„Koncesyjny odcinek zostanie przejęty przez Skarb Państwa i będzie nim zarządzała GDDKiA. Ten proces już się rozpoczął. Przygotowujemy się do tego wspólnie z koncesjonariuszem, którego w ciągu najbliższych dwóch lat czeka dużo pracy i inwestycji. Zgodnie z umową autostrada musi być zwrócona w odpowiednim stanie technicznym. Gdy autostrada będzie zarządzana przez GDDKiA, przejazd nią będzie bezpłatny dla pojazdów lekkich (do 3,5 t), tak jak na pozostałych odcinkach zarządzanych przez nas autostrad” – przekazała Dyrekcja.
Jedna z najbardziej obciążonych dróg w Polsce
Odcinek Katowice – Kraków to jeden z najintensywniej uczęszczanych fragmentów autostradowych w kraju. Według danych Stalexportu każdego dnia pokonuje go blisko 50 tysięcy pojazdów. Tak duże natężenie ruchu wymaga pilnej rozbudowy drogi o dodatkowy pas.
Kto szybszy – prywatna firma czy państwo? Koszt inwestycji to 3 mld zł
Szacowany koszt rozbudowy to co najmniej 3 miliardy złotych. Prezes Stalexportu twierdzi, że prywatna firma mogłaby zrealizować inwestycję w 5-6 lat, ponieważ nie obowiązują ją przetargi publiczne. Według niego, państwowy zarządca potrzebowałby na to 7-8 lat.
GDDKiA nie zgadza się z tymi prognozami i podkreśla, że przygotowania do rozbudowy już trwają. „Rozbudowa tego fragmentu A4 została ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych” – zaznaczyli przedstawiciele Dyrekcji.
Krytyka Stalexportu – wysokie opłaty i remonty
Kierowcy od lat krytykują Stalexport za wysokie ceny przejazdów oraz przedłużające się prace remontowe na trasie między Katowicami a Krakowem. Koncesja przyznana w 1997 roku zakładała, że firma pokryje wszystkie koszty budowy i utrzymania autostrady wyłącznie z opłat pobieranych od użytkowników – bez wsparcia z budżetu państwa.
Co dalej z A4?
Od 2027 roku kierowcy samochodów osobowych będą mogli korzystać z autostrady bez opłat, a państwo przejmie odpowiedzialność za jej dalszą rozbudowę i utrzymanie. To dobra wiadomość dla tysięcy osób codziennie podróżujących między Katowicami a Krakowem.

