Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów UOKiK) wszczął dochodzenia w sprawie Wizz Air Hungary i 30 innych przewoźników w związku z kosztem połączenia z infolinią.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowania wyjaśniające w sprawie Wizz Air Hungary oraz 30 innych przewoźników związanych z kosztem połączenia z infolinią. Zgodnie z nowelizacją ustawy o prawach konsumenta, która weszła w życie od 1 stycznia 2023 roku, przewoźnicy nie mogą dowolnie ustalać ceny połączenia z infolinią w przypadku kontaktu dotyczącego zawartej umowy, takiej jak spóźniony autobus czy odwołany lot.
Zgodnie z art. 11 ustawy, koszt połączenia nie może przekraczać opłat za zwykłe połączenie telefoniczne, które są objęte pakietem taryfowym u operatora. Jednak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymał sygnały, że nie wszyscy przewoźnicy dostosowali się do tej nowej regulacji. Jeden z konsumentów, będący klientem linii lotniczych Wizz Air, zgłosił, że jedyną realną formą pilnego kontaktu dla polskich pasażerów (np. w przypadku odwołania lotu) jest infolinia, która kosztuje aż 4,92 złote za minutę. Z uwagi na czas oczekiwania na agenta w call center, można śmiało założyć, że taka opłata przewyższa wartość zakupionego lotu.
– Od początku roku konsumenci nie mogą już ponosić dodatkowych opłat w sytuacji, gdy potrzebują się skontaktować z przewoźnikiem w sprawie zawartej umowy – zakupionego biletu, szczegółów dotyczących miejsca odjazdu, opóźnienia, wymiany biletów czy zniszczeniem bagażu. Z uwagi na sygnały od konsumentów, a także własny monitoring stron internetowych, prowadzimy dwa postępowania wyjaśniające, w których przyglądamy się kosztom połączeń telefonicznych z przedsiębiorcami zajmującymi się przewozem osób oraz pośrednictwem w sprzedaży biletów – wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Obecnie trwa postępowanie wyjaśniające w sprawie spółki Wizz Air Hungary dotyczące kosztu infolinii dla konsumentów z Polski, który wynosi 4,92 złote za minutę. Mimo dwukrotnych wezwań Urzędu, przedsiębiorca nie zmienił tej opłaty. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów kontynuuje postępowanie w celu zbadania tej sprawy i ustalenia, czy Wizz Air Hungary narusza przepisy dotyczące limitów cenowych połączeń telefonicznych. Sytuacja jest nadal rozpatrywana, a postępowanie wciąż trwa.