Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące praw jazdy, które zaczną obowiązywać od stycznia 2024 roku. Jedną z najważniejszych zmian jest wprowadzenie obowiązkowych badań psychologicznych dla kierowców powyżej 65 roku życia, którzy chcą przedłużyć ważność swojego prawa jazdy.

Wprowadzenie takiej zmiany ma na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, ponieważ badania psychologiczne pozwolą na wykrycie potencjalnych problemów związanych z kondycją psychologiczną kierowców. Osoby, które nie przejdą badań lub których wynik będzie negatywny, nie będą mogły przedłużyć ważności swojego prawa jazdy.

Nowe prawo jazdy po 65. roku życia?

Komisja Europejska pracuje nad projektem o nazwie „wizja zero”, którego celem jest zmniejszenie liczby wypadków drogowych i całkowite wyeliminowanie ofiar śmiertelnych na drogach Unii Europejskiej. Jednym z kroków w tym kierunku jest wprowadzenie nowych przepisów dotyczących prawa jazdy, w tym obowiązkowych badań psychologicznych dla kierowców powyżej 65 roku życia, którzy chcą przedłużyć ważność swojego prawa jazdy.

Badania przeprowadzone w Niemczech wykazały, że ryzyko wypadków wśród seniorów jest porównywalne z grupą wiekową 18-24 lata. Wprowadzenie zmian w przepisach ma na celu zmniejszenie ryzyka wypadków na drogach i zwiększenie bezpieczeństwa dla wszystkich użytkowników dróg.

Chociaż niektórzy seniorzy mogą czuć się dotknięci wprowadzeniem nowych przepisów, należy pamiętać, że „wizja zero” ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach i wyeliminowanie ofiar śmiertelnych. Zmiany te mają również na celu ujednolicenie wymagań dla kierowców we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej, co powinno przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach na terenie całej UE.

Na ten moment nie ma jeszcze żadnych gotowych rozwiązań. Natomiast kluczowym jest tutaj słowo „jeszcze”, ponieważ od dłuższego czasu trwają nad tym prace. Urzędnicy chcieliby, aby po 70. roku życia kierowcy mieli jakiś dodatkowy kurs odświeżający. Pojawia się też pomysł ujednolicenia przepisów, aby prawo jazdy było wydawane od tego czasu maksymalnie na 5 lat, z obowiązkiem okresowych badań lekarskich. Należy się spodziewać tego, że prace z tym związane będą postępować.

Seniorzy są przeciwni zmianom przepisów

Wiele osób starszych czuje się dyskryminowanych przez nowe przepisy, ponieważ uważają, że nie są gorszymi kierowcami niż młodsze osoby i wciąż są w stanie bezpiecznie prowadzić pojazdy. Jednakże, badania pokazują, że starsi kierowcy są bardziej narażeni na wypadki z powodu różnych czynników, takich jak pogorszenie zdolności psychofizycznych, problemy ze wzrokiem czy słuchem.

Zdaniem ekspertów, osoby starsze powinny przystąpić do badań lekarskich i psychologicznych co najmniej raz na dwa lata. W ten sposób można sprawdzić, czy dany kierowca jest wciąż w stanie bezpiecznie prowadzić pojazd. Badania te są istotne również dla samej osoby starszej, ponieważ umożliwiają wcześniejsze wykrycie chorób, które mogą wpłynąć na zdolność do prowadzenia pojazdów.

Nowe przepisy dotyczące obowiązkowych badań lekarskich i psychologicznych są wprowadzane stopniowo i w zależności od wieku kierowcy. Osoby powyżej 75 roku życia będą musiały przystąpić do badań co roku, natomiast osoby między 65 a 75 rokiem życia co dwa lata. Jest to zgodne z rekomendacjami ekspertów, którzy uważają, że starsi kierowcy powinni być poddawani regularnym badaniom, aby zapewnić bezpieczeństwo na drodze.

Pełna zgoda?

W Komisji Europejskiej trwają prace nad projektem „wizja zero”, który ma na celu zmniejszenie liczby ofiar wypadków drogowych w Unii Europejskiej do zera. Jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu jest wprowadzenie przepisów dotyczących seniorów, którzy są często związani z wysokim procentowym ryzykiem wypadków drogowych. Zgodnie z projektem „wizja zero”, seniorzy mogą zostać objęci badaniami medycznymi i egzaminami na prawo jazdy, aby upewnić się, że są w stanie bezpiecznie prowadzić pojazdy.

Zmiany te są niezbędne, ponieważ większość seniorów nigdy nie pojawi się na badaniach samodzielnie, mimo że wiedzą, że ich zdrowie może wpłynąć na bezpieczeństwo na drodze. W wielu krajach już wprowadzono regulacje w tej sprawie, a teraz UE przymierza się do wprowadzenia bardziej jednolitych przepisów dotyczących seniorów, których przestrzeganie ma przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drogach.

Nowe prawo jazdy?

Niejasności dotyczące zmian w przepisach na temat wymiany bezterminowych praw jazdy są zrozumiałe. Nie ma wskazanych szczegółowych informacji na temat ewentualnych kursów doszkalających lub egzaminów dla seniorów. Jednakże istotne jest zauważenie, że egzaminator podczas krótkiej jazdy mógłby ocenić zdolności i umiejętności kierowcy, w tym kontrolę nad sytuacją na drodze. Dodatkowo, przeprowadzenie badań wzroku, słuchu oraz podstawowej koordynacji ruchowej mogłoby być przydatne w ocenie zdolności kierowcy.

Niewątpliwie istnieje potrzeba wprowadzenia pewnych zmian w obecnych przepisach. Może być konieczne przemyślenie sposobu, w jaki przeprowadzane są wymiany bezterminowych praw jazdy i uwzględnienie elementów, takich jak badanie wzroku, słuchu oraz podstawowej koordynacji ruchowej. Ważne jest, aby zapewnić, że osoby prowadzące pojazdy są zdolne do bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym.

Zmiany w przepisach powinny dążyć do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach oraz uwzględniać różne czynniki, takie jak zdrowie i umiejętności kierowców. Właściwe dostosowanie przepisów może przyczynić się do poprawy jakości prowadzenia pojazdów i redukcji potencjalnych zagrożeń na drodze. Konieczne jest znalezienie równowagi pomiędzy zapewnieniem bezpieczeństwa a szacunkiem dla praw i zdolności seniorów do korzystania z własnego pojazdu.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

81 komentarzy

  1. Krzysztof on

    Najpierw to trzeba zrobić porządek z tym,na jakim prawie starości blokują prawa jazdy, łamiąc przy tym prawo a tym samym Konstytucję .

  2. Moja pierwsza furka po zdaniu prawka jazdy 165 KM. 70 koni to może być dla dziadków, tyle raczej zdołają ogarnąć

  3. Tylko demokracja bezposrednia!
    Jesli ktos starszy niz 30 lat bedzie glosowal na jakis ta program jakiejs tam partii to znaczy, ze ostatnie lata spedzil na ksiezycu i ma cos z glowa!
    Tylko demokracja bezposrednia!

  4. Chcą żebyśmy pracowali prawie do śmierci ( do 70 lat) a prawo jazdy Chcą nam zabierać dużo wcześniej, więc jak dojeżdżać do pracy gdy nie ms innej opcji

    • IJest wyjście-1.obowiązek wożenia rodziny przez dzieci i wnuki 2.bezpłatne taksówki dla seniorów na koszt państwa 3. nowe samochody bezobsługowe dla seniorów w prezencie

  5. Myślę, że powinno się też wprowadzić obostrzenia dot. IQ przy wydawaniu prawka w ogóle. Żeby ludzie bez wyobraźni i pokory nigdy nie mieli okazji stwarzać zagrożenia dla innych użytkowników ruchu drogowego.

  6. Drodzy państwo. Popieram pomysł, ale nie do końca. Ludzie starsi w wielu przypadkach potrzebują prawa jazdy do normalnego funkcjonowania szczególnie wtedy gdy mieszkają gdzieś daleko na wsi a do najbliższego sklepu lub lekarza mają po kilka lub kilkanaście kilometrów. Wiadomo że każdy może mieć inne predyspozycje w prowadzeniu pojazdów, dlatego powinni wprowadzić obowiązkowe badania neurologiczne, psychologiczne i okulistyczne i to maksymalnie co 3 lata, a do tego obowiązkowe szkolenia dla młodzieży po 60-tce i obowiązkowe kilka godzin jazd doszkalających też co 3 lata. A wtedy może taki dziadek nie wjechał by pod prąd na autostradę czy ekspresówkę bo po takich szkoleniach coś by mu w głowie zaświtało.
    A co do młodzieży do 26 lat to proponuję zamontować obowiązkowe ograniczniki prędkości do 90 km/h w tych mocnych niemieckich autach i będzie na pewno bezpieczniej, ale wtedy będą mniejsze wpływy z mandatów do budżetu państwa…

  7. Powinno się również wprowadzić obowiązkowe testy psychologiczne dla urzędników unijnych, wszyscy by odetchnęli z ulgą jakby paru geniuszy biurokracji wylądowało w szpitalach bez klamek.

  8. A młodym kierwcą jakie wprowadzą ograniczenia? Skoro, to kierowcy do 25 lat powodują najwięcej wypadków! Nawet stawki ubezpieczeń płacili do niedawna większe! A tu chcą KARAĆ starszych kierowców! TO JAWNA DYSKRYMINACJA ŻE WZGLÉDU NA WIEK!!!

  9. Tak sobie myślę że to jest dyskryminacja, na szczęście ja mam prawo jazdy bezterminowe więc mnie to nie dotyczy.

  10. To farsa co oni planujom, no tak państwo za to nie płaci tylko obywatel aby oskubać człowieka!!!!!!.

  11. STARSI LUDZIE PORUSZAJA SIĘ SAMOCHODAMI BEZPIECZNIEJ NIZ MŁODZI, PRZESTRZEGAJA PRZEPISY DROGOWE ,NIE PRZEKRACZAJA PREDKOSCI ,JA OSOBIŚCIE PORUSZAM SIĘ SAMOCHODEM BARDZO DŁUGI OKRES I NIE MIAŁAM ŻADNEGO WYPADKU POZDRAWIAM

  12. Ryzyko jest może i większe. Nie napisano jak to się przekłada na ilość wypadków śmiertelnych i poszkodowanych w wypadkach.

Napisz Komentarz

Exit mobile version