Nadciąga prawdziwa rewolucja, która może doprowadzić do radykalnego obniżenia średniej wieku użytkowników dróg w Europie. Wszystko za sprawą tego, że Unia Europejska ma wprowadzić nowe przepisy dotyczące praw jazdy.

Unia Europejska wprowadza nowe przepisy dotyczące prawa jazdy dla osób powyżej 65 roku życia. Według tych przepisów, osoby w wieku 65 lat i starsze będą musiały co dwa lata przedstawiać specjalne zaświadczenie lekarskie, potwierdzające ich zdolność do prowadzenia pojazdów. W przypadku braku takiego zaświadczenia, prawo jazdy zostanie odebrane.

Nowe przepisy mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach oraz zapobieganie wypadkom spowodowanym przez starszych kierowców, którzy mogą mieć trudności z utrzymaniem koncentracji i reakcji na sytuacje na drodze. Wzrost liczby starszych kierowców w Unii Europejskiej stawia przed nimi i innymi uczestnikami ruchu drogowego nowe wyzwania, dlatego wprowadzenie tych przepisów jest konieczne.

Seniorzy będą musieli oddawać prawo jazdy

Wśród proponowanych działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, wprowadzenie obowiązkowych testów dla kierowców powyżej 65. roku życia jest jednym z nich. Przeprowadzane co pięć lat badania, mające na celu ocenę zdolności starszych kierowców do prowadzenia pojazdów, są przedmiotem kontrowersji, ale uważane są za kluczowe w kontekście zapobiegania wypadkom drogowym.

W Polsce wiek emerytalny wynosi 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn, jednakże nowe przepisy UE będą obowiązywać niezależnie od wieku emerytalnego w danym kraju. Z tego powodu osoby powyżej 65 roku życia, które chcą nadal prowadzić pojazdy, będą musiały systematycznie poddawać się badaniom lekarskim i przedstawiać odpowiednie zaświadczenia.

Kierowcy starsi, pomimo doświadczenia i znajomości zasad ruchu drogowego, często mają gorszą percepcję przestrzeni oraz wolniejsze reakcje na nagłe sytuacje na drodze. Dlatego właśnie wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 65. roku życia byłoby bardzo ważnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach. Tego typu testy pozwoliłyby ocenić umiejętności starszych kierowców, a w przypadku stwierdzenia niedostatecznej ich sprawności, odebrać im prawo jazdy.

Wprowadzenie takich testów dla kierowców powyżej 65. roku życia jest kontrowersyjne, ponieważ mogą być one postrzegane jako dyskryminacyjne. Jednakże, jeśli przeprowadzane byłyby w sposób obiektywny i zgodny z zasadami ruchu drogowego, to ich wprowadzenie mogłoby pomóc w zmniejszeniu liczby wypadków spowodowanych przez kierowców starszych.

Niezbędne jest także stworzenie alternatywnych sposobów transportu dla starszych osób, którzy straciliby swoje prawo jazdy w wyniku przeprowadzenia testów. Wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest jednym z wielu działań, które są niezbędne do poprawy bezpieczeństwa na drogach i ochrony życia kierowców oraz innych użytkowników dróg.

Jak informuje Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), zwolennicy obowiązkowej kontroli wskazują na inne kraje europejskie, w których takie testy od dawna są powszechną praktyką m.in. w Danii, Hiszpanii czy Szwajcarii. Oraz na spektakularne przypadki wypadków, w których to osobom starszym zdarza się pomylić pedał gazu i hamulca.

Koniec z prawo jazdy dla 65 latków…

Jeszcze nie tak dawno wiele osób, które przekroczyły 65. rok życia, mogło swobodnie korzystać z samochodu i posiadać prawo jazdy bezterminowo. Jednakże Unia Europejska wprowadziła nowe przepisy, które zobowiązują seniorów do wymiany swoich prawa jazdy na nowe dokumenty, a to wiąże się z pewnymi ograniczeniami.

Od stycznia 2013 roku seniorzy muszą wymieniać swoje prawo jazdy co pięć lat. Na podstawie wyników badań lekarskich i testów psychologicznych wydawane są kategorie prawa jazdy, które obowiązują przez określony czas. Dla osób, które ukończyły 70 lat, ważność prawa jazdy wynosi dwa lata, a dla osób powyżej 75 lat – jeden rok.

Nowe przepisy mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, zwłaszcza w kontekście starzejącego się społeczeństwa. Statystyki wskazują, że osoby powyżej 65. roku życia są bardziej narażone na wypadki drogowe. Chodzi tu przede wszystkim o fizyczne ograniczenia, jakie pojawiają się wraz z wiekiem, takie jak spowolnienie reakcji czy pogorszenie zdolności percepcyjnych.

Niektórzy seniorzy narzekają na nowe przepisy i uważają, że wprowadzono je bez należytej konsultacji z osobami, które ich dotyczą. Z drugiej strony, zwiększenie wymagań dla kierowców może wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa nie tylko dla seniorów, ale dla wszystkich użytkowników dróg.

Negatywny wynik badań oznaczałby utratę prawa jazdy. 

Póki co nie określono jednak, którzy kierowcy byliby poddawani takiej weryfikacji. Wszystko wskazuje natomiast na to, że badania musieliby przechodzić kierowcy powyżej 65. roku życia.

aktualizacja: 16.06.2023

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

117 komentarzy

  1. Stanisław z katowic on

    Kilka lat temu, (3) mając 56lat byłem w szpitalu rechabilitacyjnym z dwoma starszymi kolegami, obaj przyjechali samochodami, jeden 82 drugi 69lata. Obaj doskonale sobie radzą za kierownicą. Choć nie jeżdżą codziennie, tak jak ja. Nawet ten staszy lepiej. Pierwszy rwał, się jachać z nami na wycieczki jako kierowca. Ja wolałem odpoczynek od kierownicy. ALE!
    Tak poniżać seniorów, a nie patrzeć, na doświadczenie bezwypadkowość, poprostu, na statystyki wypadków które jednoznacznie mówią o 30 latkach w pierwszej grupie. Wolą gnębić seniorów. Powód jest jeden: KASA za badania!

    • To bardzo dziwne. Można być w tym wieku prezydentem, prezesem, odpowiadać za przycisk atomowy, ale aby kierować autem trzeba zrobić badania. Badajmy wszystkich kasa będzie większa, a może ci młodsi też się wykruszą

      • Ile jest wypadków spowodowanych przez osoby starsze? Zdecydowanie ilprzez duże Z mniej niż przez młodych, za których powinni się wziąć.

      • Badania dla wszystkich uczestników w wypadkach drogowych i kolizjach. Będą większe przychody do budżetu i luźniej na drogach beż upokarzania senioroŵ!

        • Mam 79 lat bezwypadkowo prowadzę pojazdy, a jeżdżę w skali roku ok.25000 km
          .może by wprowadzić powszechne badania lekarskie.Wszczególności tych młodych pędziwiatrów w swych pojazdach. Wyprzedzających dla szpanu na podwójnej lini ciągłej , na zakrętach, itd.

    • tak oczywiscie Seniorzy chca w koncu miec wolnoc po przepracowanych latach odpoczac a tu sie ich ogranicza Kiedy maja to robic podrozowac i tak w wiekszosci jezdza w Kraju bo dalej korzystaja z biur podrozy lub przewoznikow czasu zabraknie na wolnosc

      • Jest następny pomysł ludzi pokroju kanapowej partii ziobrzących. Ludzie po 65 powodują procentowo najmniej wypadków. Który lekarz wyda 80 latkowi zaświadczenie pozytywne. Tylko za łapówkę. Mam 80 lat jeżdżę i nie miałem wypadku z mej winy. Byłem badany przez „specjalistkę” badanie okresowe. Nie zakwalifikowała mnie z powodu niby problemów z oczami. A ja ponad 10 lat pracuję . Te przepisy są tylko po to by zdyskwalifikować i prześladować starsze osoby . Jest to dyskryminacja niezgodna z prawem.

    • Babcia emerytka kierowca on

      A kto będzie płacił za te badania bo emeryta już oskubał rząd że wszystkiego i jeszcze co ma oddać

    • Pan Stanisław ma rację, młodzi szaleją,łamią przepisy,wyprzedzają na linii ciągłej,robią więcej wypadków,jeżdżą bez prawa jazdy,ale czepiają się seniorów.Konstytucja mówi o równości dla wszystkich.

  2. Takie testy trzeba wprowadzić zwłaszcza dla mldych nie doswiadczonych kierowców .bo oni są najczęściej przczyną wypadków drogowych

    • Rocznik 1957 on

      Niestety bałagan i brak profesjonalizmu na każdym kroku w dzialaniach urzędasów. Pomyleni hamulca z gazem jest mniej niebezpieczne niż używanie tylko gazu. Krzyże przy drogach poświęcone są zazwyczaj młodym kierowcom. Proponuję wprowadzenie również badań dla tych młodych gniewnych z dróg. Mam prawko od 50 lat i jeden wypadek na koncie. Kilometrów przejechanych dużo w wojsku jazda ciężarówką przez 2 lata. Dla sportu rozwiązuję testy dla kierowców zawsze 100%. Znajomość przepisów to podstawa gdyż daje pewność w zachowaniu.

  3. Mam 73 lata . Przejechałem w swoim życiu około 10 mil. Km . Piechotą niestety tyle nie przeszedłem . Nikt nie wymaga badań dla pieszych , chociaż są oni uczestnikami ruch drogowego . Nie mam nic przeciwko ustanowieniu nowego prawa , ale kto ma ponieść koszty tych badań , biedny i oskubywany emeryt .

  4. Kogoś chyba porypało przepracowałem 40 lat bez wypadku i sporadycznie zapłaciłem mandat pokażcie mi młodego kierowcę aby miał taki dorobek w tej UNI chyba oszaleli.

    • Ok!Tylko czy w zamian ,tak jak w Europie Zachodniej będzie sprawna komunikacja miejska i międzymiastową?Czy starszym ludziom stworzy się wyobcowane getto w ich miejscu zamieszkania.?

      • Ciekawy jestem czy unijni krawaciarze uczciwie przejdą badania w co wątpię.Lekarze chętnie przytulą koperte.Mamy doświatczenia z naszego senatu.A poza tym takie badania to koszt ok.300 zł.Senior zapłaci?

    • Trudno żeby młody kierowca miał przepracowane 40 lat. Odchodząc na emeryturę powinno zabierać się wszystkie zdobyte uprawnienia nie tylko prawo jazdy pracujesz dalej masz ważne uprawnienia skoro czujesz się na siłach pracować to i bez problemu zdasz egzamin na różnego rodzaju uprawnienia. A skoro odchodzisz na emeryturę to po co Ci uprawnienia

  5. W Polsce powinno dodatkowo badać się stan umysłu od 18 lat co rok razem z badaniami tech. samochodu .

    • Jest następny pomysł ludzi pokroju kanapowej partii ziobrzących. Ludzie po 65 powodują procentowo najmniej wypadków. Który lekarz wyda 80 latkowi zaświadczenie pozytywne. Tylko za łapówkę. Mam 80 lat jeżdżę i nie miałem wypadku z mej winy. Byłem badany przez „specjalistkę” badanie okresowe. Nie zakwalifikowała mnie z powodu niby problemów z oczami. A ja ponad 10 lat pracuję . Te przepisy są tylko po to by zdyskwalifikować i prześladować starsze osoby . Jest to dyskryminacja niezgodna z prawem.

  6. A co z ograniczeniami dla młodych gniewnych w bmw, miłośnikami % i innymi grupami stwarzającymi zagrożenie ( tirowcy, kurierzy , taksiarze itp.).

    • UE to błazny on

      A może wprowadzić badania psychiatryczne urzędnikom i parlamentarzystom UE (ślimak to ryba a marchew to owoc) a dodatkowo badania na celowość brania łapówek

      • Mam zrobione psychtesty jeżdżę samochodem prywatnym do celów służbowych. Mam 66 lat jestem po testach. Jestem za psychotestami dla 70 plus.

        • Ciekawe jak mówią statystyki ile wypadków śmiertelnych jest spowodowanych przez starszych kierowców.Starsi jeżdżą wolniej i ostrożniej co widzę codziennie.

      • Codziennie pisze się o wypadkach na drogach, a kto jest najczęściej sprawcą w tych wypadkach nie emeryci tylko kierowcy młodzi.

  7. Wystarczy popatrzeć na statystyki wieku kierowców powodujących najczęściej wypadki jakoś baaardzo rzadko trafia się 65 latek a 20 paro latki non stop.To raz a dwa czy w Pl nie ma rozumnych ludzi

  8. Całkowita dyskryminacja. Mam 67 lat, jestem zdrowa, nie spowodowałam ani jednego wypadku w swoim życiu, a jeżdżę 45 lat samochodem. Najbardziej boję się na trasie młodych, niedoświadczonych kierowców, którzy brawurowo nagminnie łamią przepisy. Tu należy coś zmienić, a nie odbierać prawa jazdy starszym, którzy zostaną pozbawieni możliwości dojazdu do lekarza, urzędu, apteki, sklepu. Na wsiach nie kursują autobusy, sklepy polikwidowane. Zastanówcie się co robicie. Jeszcze trochę to nie da się tu żyć.

    • Ile jest wypadków spowodowanych przez osoby starsze? Zdecydowanie ilprzez duże Z mniej niż przez młodych, za których powinni się wziąć.

  9. Badania (psychotesty) powinni przechodzic wszyscy kierowcy co 5 lat tak jak to maja kier.zawodowi.Byloby znacznie luzniej na drogach

  10. Prawko zabiorą, a co z przymusowym OC od posiadanego samochodu? Może samochód też zabiorą – po co emerytowi taki kłopot.?

  11. Przecież tu nie chodzi o wiek kierowcy, znów zaczynają od najstarszych. Potem będą obniżać wiek, aż do całkowitego zakazu posiadania aut. Auta będą tylko dla wybranych i bardzo bogatych, a najlepiej elektryczne. Reszta skok na rower i hulajnoge. Dla zdrowia i kondycji osób starszych jest zachowanie jak najdłuższej sprawności fizycznej i umysłowej.

  12. Przecież tu nie chodzi o wiek kierowcy, znów zaczynają od najstarszych. Potem będą obniżać wiek, aż do całkowitego zakazu posiadania aut. Auta będą tylko dla wybranych i bardzo bogatych, a najlepiej elektryczne. Reszta skok na rower i hulajnoge. Dla zdrowia i kondycji osób starszych jest zachowanie jak najdłuższej sprawności fizycznej i umysłowej.

Napisz Komentarz

Exit mobile version