Unia Europejska planuje zaostrzyć przepisy dotyczące prowadzenia pojazdów przez osoby powyżej 70 roku życia. Zgodnie z propozycjami Brukseli, seniorzy będą musieli regularnie udowadniać, że nadal posiadają zdolność do prowadzenia pojazdów.

Według obecnych przepisów w większości krajów Unii Europejskiej, kierowcy powyżej 70 roku życia muszą jedynie co kilka lat udać się na badania lekarskie, które pozwalają im przedłużyć ważność prawa jazdy. Jednakże, zgodnie z nowymi propozycjami, oprócz badań lekarskich, seniorzy będą musieli przejść także test psychologiczny oraz praktyczny egzamin z jazdy samochodem.

Celem takiej regulacji jest poprawa bezpieczeństwa na drogach i zapobieganie wypadkom spowodowanym przez osoby starsze, które mogą mieć problemy z koordynacją ruchową, widzeniem lub słuchem. Wraz ze wzrostem liczby osób starszych w Unii Europejskiej, problem bezpieczeństwa na drogach staje się coraz ważniejszy, co zmusiło Unię Europejską do podjęcia działań na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa na drogach.

Oczywiście, nowe przepisy dotyczące prawa jazdy po 70 roku życia spotykają się z różnymi opiniami w społeczeństwie. Jedni uważają, że to rozwiązanie jest potrzebne i skuteczne, inni uważają, że to naruszenie praw seniorów do swobody i mobilności. W każdym razie, nowe przepisy będą musiały być wdrożone przez państwa członkowskie Unii Europejskiej, a zanim to nastąpi, muszą być jeszcze dokładnie omówione i uzgodnione.

Seniorzy będą musieli oddawać prawo jazdy

Wśród proponowanych działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, wprowadzenie obowiązkowych testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest jednym z nich. Przeprowadzane co pięć lat badania, mające na celu ocenę zdolności starszych kierowców do prowadzenia pojazdów, są przedmiotem kontrowersji, ale uważane są za kluczowe w kontekście zapobiegania wypadkom drogowym.

Kierowcy starsi, pomimo doświadczenia i znajomości zasad ruchu drogowego, często mają gorszą percepcję przestrzeni oraz wolniejsze reakcje na nagłe sytuacje na drodze. Dlatego właśnie wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia byłoby bardzo ważnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach. Tego typu testy pozwoliłyby ocenić umiejętności starszych kierowców, a w przypadku stwierdzenia niedostatecznej ich sprawności, odebrać im prawo jazdy.

Wprowadzenie takich testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest kontrowersyjne, ponieważ mogą być one postrzegane jako dyskryminacyjne. Jednakże, jeśli przeprowadzane byłyby w sposób obiektywny i zgodny z zasadami ruchu drogowego, to ich wprowadzenie mogłoby pomóc w zmniejszeniu liczby wypadków spowodowanych przez kierowców starszych.

Niezbędne jest także stworzenie alternatywnych sposobów transportu dla starszych osób, którzy straciliby swoje prawo jazdy w wyniku przeprowadzenia testów. Wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 70. roku życia jest jednym z wielu działań, które są niezbędne do poprawy bezpieczeństwa na drogach i ochrony życia kierowców oraz innych użytkowników dróg.

Jak informuje Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), zwolennicy obowiązkowej kontroli wskazują na inne kraje europejskie, w których takie testy od dawna są powszechną praktyką m.in. w Danii, Hiszpanii czy Szwajcarii. Oraz na spektakularne przypadki wypadków, w których to osobom starszym zdarza się pomylić pedał gazu i hamulca.

Zgodnie z projektem ustawy Komisji Europejskiej, proponowana reforma ma zmienić także ważność praw jazdy. Byłyby one ważne przez 15 lat w całej UE (np. w Niemczech ważność praw jazdy wynosi tylko 10 lat).

Jednak o tym jak będzie sprawdzana zdolność seniorów do prowadzenia pojazdów, nadal mają indywidualnie decydować państwa członkowskie UE.

Przeciwnicy nowych regulacji wskazują, że wypadki osób starszych są jednostkowe, a bardziej niebezpieczni od seniorów są młodzi kierowcy.

Inwestowanie w rozwój technologii mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach jest niezwykle istotne. Systemy takie jak automatyczne hamowanie awaryjne czy asystent pasa ruchu mogą znacząco zmniejszyć ryzyko wypadków drogowych. Automatyczne hamowanie awaryjne wykrywa sytuacje, w których istnieje ryzyko zderzenia z przeszkodą lub innym pojazdem i samodzielnie podejmuje działania w celu zatrzymania lub zminimalizowania kolizji. Natomiast asystent pasa ruchu monitoruje pozycję pojazdu względem linii ruchu i w razie potrzeby wspomaga kierowcę w utrzymaniu właściwej pozycji na drodze.

Dzięki tym technologiom możliwe jest skuteczne zmniejszenie liczby wypadków drogowych, bez konieczności wykluczania żadnej grupy społecznej z korzystania z własnych pojazdów. Jest to istotne, ponieważ zapewnienie bezpieczeństwa na drogach powinno być priorytetem dla społeczeństwa jako całości. Wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych może również przyczynić się do poprawy efektywności transportu i zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko naturalne, na przykład poprzez redukcję liczby wypadków spowodowanych przez czynniki ludzkie.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

84 komentarze

  1. 😱🤭 kończe w sierpniu 70 lat może i badania co 5 lat to niegłupie ale wykonawstwo będzie jak zwykle 🙈.
    A o ilość wypadków drogowych u młodych kierowców 😱 pokazać statystyki to porozmawiamy .A jak ta „elyta „brukselska zacznie mieszać to po 80tce zakażą starszym wychodzić z domu ,oczywiście ze względu na ich bezpieczeństwo 😱🙈dnoooo.

    • Jestem emerytowanym kierowcą zawodowym. Ostatnie 40 lat jeździłem autobusem. Co 5 lat, a po 60-tce co 30 miesięcy przechodziłem obowiązkowe badania. Uważam, że badania psychologiczne pownny być obowiązkowe dla wszystkich a szczególnie dla początkujących kierowców.

  2. W Unii co raz wymyślają jakieś skomplikowania i ograniczenia w życiu. Prawa jazdy mają być raz i na całe życie. A nie ci raz przezdawać i robić powody do spekulacji i korupcji. Jeżeli człowiek ma jeszcze zdrowie jechać niechaj jedzie, tylko spokojnie i w prawym pasie. Odebrać w staruszka prawa jazdy oznacza ograniczyć go w mobilności, doprowadzić do depresji, skrócić mu lata w życiu.

      • Skoro każdy kierowca aby zdobyć prawo jazdy wydaje własne zarobione pieniądze i państwo ani unia Europejska nie daje nikomu za darmo to dlaczego ingerują w takom sprawę, niech płacom. Za odbieranie mojej własności. Wiadomo że każdy rozsądny kierowca w takim wieku jeśli będzie uważał że nie jest w stanie kierować to napewno nie pojedzie. Taksa o wymiana bez terminowych dokumentów, po co za kilka naście lat same wyjdom z obiegu, aby tylko obywatela oskubac z kasy.

  3. Oczywiste jest, że młodzi kierowcy jeżdżą brawurowo, chaotycznie i brakuje im nie tylko percepcji, ale zdrowego rozsądku. Ludzie starsi jeżdżą z reguły wolniej ostrożniej i to bardzo wkurza osoby narwane i młode. Pokazują jak się jeździ, a często efektem jest drzewo, albo czołówka. Najgorzej jest, kiedy taki narwaniec zobaczy starsze auto, to wtedy dostaje do głowy szału i musi go wyprzedzić. Unia Europejska staje się zmorą dla społeczeństwa. Siedzą tam ludzie oderwani od rzeczywistości, jak dzieci. Coś się dzieje z umysłami ludzi. Czy ty o ma być wolność i demokracja? To przecież reżim, a człowiek jest robotem, którego programuje UE. Na stare lata nękać finansowo będą starszych ludzi, to jest chore. Przecież za te badania musi zapłacić emeryt. Nigdy nigdy nie widziałem., żeby starszy człowiek jechał 200km /h, a młodych widzę codziennie i często na terenie zabudowanym.

    • To młodzi są zagrożeniem na drogach jak mam prawo jazdy kilkanaście lat to nie widziałam na drodze aby młody człowiek jechał zgodnie z przepisami to im trzeba zabierać prawka to oni są zagrożeniem dla starszych kierowców

      • Jestem kierowcą zawodowym od 18 lat zgadzam sie z tym pomysłem aby seniorów badać i ewentualnie eliminować z dróg publicznych tych którzy już słabo sobie radzą za kierownicą .

      • Młodzi niech robią selekcję naturalna między sobą. Jak glupi i rodzicow ma jeszcze glupszych co kupuja dzieciom auta po 300koni niech celuja w drzewo zeby przypadkiem osób trzecich nie skrzywdzili.tego się nie uniknie ale dziadki jeżdżą tragicznie. To nie zabieranie prawka tylko test czy się dalej nadają do jazdy. Jestem za

  4. Przęde wszystkim młodych należy poddać pewnym regulacjom w zakresie przepisów. Tematem odrębnym, aczkolwiek wartym poruszenia są panowie powożący ciągniki siodłowe.

  5. A może należałoby takie testy robić wszystkim kierowcom. Z moich obserwacji wielu kierujących pojazdami ma chore błędniki i hamują bez potrzeby nizależnie od sytuacji i pory roku przed każdym łukiem, zatrzymują się przed rondem jak nawet jest puste i to. I to niezależnie od wieku, co mnie wkurza.

  6. Ahora Antonio on

    Będzie łatwiej odebrać prawa nabyte 70-latkowi niż imunitet pijanemu, choremu psychicznie posłowi.

    • Człowieku jesteś chyba nie poważny. Chcesz zabrać własnemu ojcu prawko, a w przyszłości sobie???
      Tu chodzi jak zwykle w tej głupiej polityce UNI o i tylko kasę…
      Pomyśl trochę człowieku…

  7. Lepiej niech się zajmą młodymi pustogłowcami. 70-letnich kierowców zostawcie w spokoju, czasem są lepsi od tych 40-letnich facecików, przeżywających drugą młodość za kółkiem nowego, szybkiego samochodu. Nie ma zgody na dyskryminację ze względu na wiek.

  8. Dlaczego w UE taką nienawiść do seniorów. W Wielkiej Brytanii czy w innych krajach poza Unią seniorom nikt nie umożliwia prowadzenia pojazdów, natomiast pod pozorem ,,troski” o osoby starsze następuje coraz większą ich eliminacja z życia publicznego poprzez wprowadzania różnego rodzaju zakazów dla tej grupy społecznej. Pozdrawiam

  9. Pracowac trzeba i można i do 80lat..ale prawko trzeba zabrać.kto to wymyśla.jkies chore pomysły.to jest dyskryminacja osób starszych.brawurowa jazdę urządzają młodzi na pewno nie seniorzy

  10. Ile to jest podeszły wiek? Osobiście znam 80siątkę która śmiga w trzypasmowym ruchu i 50 latka który boi się wyjechać z miasteczka

  11. To może idźmy w drugą stronę również, kierowcy z lepszą koordynacją, percepcją i refleksem niechaj mogą jeździć szybciej

  12. Jak ktoś nie przejdzie takich testów oznacza że nie nadaje się do prowadzenia auta. Proste. Po co ten płacz

  13. To zaczyna być jak schizofrenia..jedynym rozwiązaniem jest wystąpienie z Unii ..już przerabialiśmy Związek Radziecki..a niestety Unia Europejska jest identyczna

Napisz Komentarz

Exit mobile version