Do końca obecnego roku mamy możliwość skorzystania z programu zwrotu 125 zł za zużyty prąd, co w efekcie przekłada się na obniżenie naszych rachunków. W większości przypadków już otrzymaliśmy niższe faktury, lecz istnieje możliwość, że dostawca energii może zdecydować się na wycofanie tego upustu. Warunki oraz sposób realizacji tej decyzji mogą budzić pewne wątpliwości i warto zrozumieć, w jakich okolicznościach taka sytuacja może mieć miejsce i jakie będą praktyczne konsekwencje.
Pomimo obniżenia opłat za prąd o 125 zł, istnieje ryzyko, że dostawca energii może zrezygnować z tego zniżenia. W przypadku takiej decyzji, klienci będą zobowiązani uregulować pełną kwotę na swoich fakturach, co może skutkować wzrostem kosztów ponoszonych za energię elektryczną. Dostawcy energii mają swoje warunki i procedury, w ramach których mogą podjąć decyzję o wycofaniu udzielonego upustu. Warto zaznaczyć, że to, czy taka sytuacja wystąpi, zależy od polityki i regulacji konkretnego dostawcy, a także od ewentualnych zmian w przepisach prawnych dotyczących takich programów wsparcia.
Jak otrzymać 125 zł zwrotu za prąd
Aktualnie obowiązujące rozporządzenie Ministerstwa Klimatu i Środowiska wprowadziło możliwość otrzymania zwrotu w wysokości 125,34 zł za zużytą energię elektryczną, co wynika z obowiązkowego obniżenia cen prądu dla gospodarstw domowych o 12 procent. Aby kwalifikować się do tego zwrotu, konieczne jest spełnienie przynajmniej jednego z sześciu warunków określonych w rozporządzeniu, co może pozwolić na uzyskanie tej ulgi na rachunku za prąd.
Jednakże istnieje ryzyko, że upust ten może zostać cofnięty przez dostawcę energii elektrycznej. W przypadku, gdy weryfikacja wykaże, że odbiorca energii nie spełnił żadnego z warunków umożliwiających zastosowanie upustu, przedsiębiorstwo energetyczne zobowiązane jest do uwzględnienia pomniejszonej kwoty na rachunkach za kolejne okresy rozliczeniowe w 2024 roku, zgodnie z zapisami rozporządzenia ministra klimatu i środowiska.
Dostawca energii jest zobligowany do sprawdzenia, czy odbiorca spełnił przynajmniej jeden z warunków określonych w rozporządzeniu. Jeśli jednak późniejsza weryfikacja wykaże, że klient nie spełnił żadnego z warunków uprawniających do zastosowania obniżki na rachunku za energię, firma energetyczna ma prawo do wycofania przyznanej ulgi poprzez korektę faktur, nie później jednak niż do 31 grudnia 2024 roku.
Ta sytuacja sprawia, że istnieje ryzyko, że jeśli odbiorca prądu skorzystał z ulgi, a weryfikacja pokaże, że nie spełnił on żadnego z warunków, to na rachunku za energię w 2024 roku zostanie uwzględniona podwyższona kwota. Może to stanowić dodatkowe obciążenie dla klientów, którzy nie spełnią żadnego z warunków określonych w rozporządzeniu.
W jaki inny sposób można otrzymać pieniądze
Termin na spełnienie pierwszych trzech warunków, takich jak obniżenie zużycia energii o 5% w stosunku do roku poprzedniego, weryfikacja danych osobowych i wyrażenie zgód na otrzymywanie faktur drogą elektroniczną, upłynął 15 grudnia 2023 roku.
Natomiast osoby, które zainstalowały panele fotowoltaiczne, posiadają Kartę Dużej Rodziny, mieszkają z osobą niepełnosprawną lub są rolnikami, mają więcej czasu na spełnienie warunków. Dla tych grup limit czasowy kończy się z ostatnim dniem roku 2023.