W środku malowniczych krajobrazów Podkarpacia rozpoczyna się nowa, spektakularna inwestycja. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała umowę na projekt i budowę przedostatniego odcinka drogi ekspresowej S19, będącej częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia. To przedsięwzięcie niesie ze sobą wyjątkowe wyzwania, m.in. budowę prawie kilometrowego tunelu pod górą Hyb.

Budowa tego odcinka, o długości 6,4 km, będzie kosztować ponad 1,416 miliarda złotych. Wykonawcą tej ambitnej inwestycji jest turecka firma Kolin Inşaat Turizm Sanayi ve Ticaret. Jednakże przed budowniczymi stoi niełatwe zadanie, bowiem teren, którym będą się poruszać, to górzysty obszar Karpat Zewnętrznych, również znanych jako Karpaty fliszowe.

Rzeczniczka GDDKiA w Rzeszowie, Joanna Rarus, podkreśla, że jednym z najbardziej wymagających elementów będzie budowa dwunawowego tunelu pod górą Hyb, który będzie miał niemal 990 metrów długości. To prawdziwe inżynieryjne wyzwanie, ale także szansa na wykreowanie nowego, wydajnego szlaku komunikacyjnego.

Projekt obejmuje nie tylko tunel, ale także szereg innych obiektów, takich jak estakady, mosty, wiadukty drogowe czy przejścia górne dla zwierząt. Rarus dodaje, że w ramach działań zaplanowano także budowę dwóch całodobowych lądowisk dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, co jest istotnym aspektem dla zapewnienia szybkiego reagowania w sytuacjach kryzysowych.

Jednak teren, na którym prowadzone są prace, nie jest łatwy. GDDKiA podjęła szereg działań mających na celu zapobieżenie ewentualnym problemom, które mogą pojawić się w trakcie realizacji projektu. Świadczy o tym fakt, że odcinek Lutcza – Domaradz został podzielony na dwa etapy, z różnymi terminami ukończenia, by jak najszybciej umożliwić otwarcie sąsiedniego odcinka Domaradz–Krosno.

Via Carpatia to kluczowy korytarz transportowy, który łączy Europę Północną i Południową. Droga ekspresowa S19 stanowi integralną część tego szlaku, przecinając piękne regiony Polski. Jednak oprócz walorów krajobrazowych, to także ważny element infrastruktury komunikacyjnej, który przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu oraz ułatwi podróże i handel międzynarodowy.

Inwestycja ta jest kolejnym krokiem w budowie współczesnej, efektywnej infrastruktury drogowej w Polsce, co wpisuje się w długoterminowe cele rozwojowe kraju oraz europejskiej współpracy transportowej.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomii. Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat dla największych wydawnictw.

Napisz Komentarz

Exit mobile version