Wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości na Południowej Obwodnicy Warszawy (S2) to krok, który ma na celu poprawę komfortu życia mieszkańców okolicznych dzielnic oraz zredukowanie emisji hałasu. Odcinek drogi ekspresowej między Wilanowem a węzłem Lubelska, o długości około 15 kilometrów, stanie się miejscem intensywnych zmian, które zaczną obowiązywać od 2025 roku. Nowe urządzenia do pomiaru prędkości mają na celu nie tylko zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, ale także poprawę jakości życia osób, które mieszkają w pobliżu ruchliwego odcinka S2.

Zmniejszenie hałasu dzięki pomiarowi prędkości

Minister infrastruktury, Dariusz Klimczak, wyjaśnił, że wdrożenie systemu odcinkowego pomiaru prędkości na S2 ma na celu nie tylko nadzorowanie przestrzegania przepisów drogowych, ale także ograniczenie emisji hałasu. Zgodnie z planami, Inspekcja Transportu Drogowego (ITD) zamontuje urządzenia, które będą monitorować prędkość pojazdów na wspomnianym odcinku. Pomimo, że pomiar prędkości jest standardową procedurą w wielu miejscach w Polsce, wprowadzenie go w tym rejonie staje się szczególnie istotne z powodu dużego natężenia ruchu i obecności osiedli mieszkalnych w pobliżu drogi ekspresowej.

Dzięki wprowadzeniu odcinkowego pomiaru prędkości, kierowcy będą zmotywowani do jazdy zgodnie z dozwolonymi prędkościami, co ma na celu zmniejszenie hałasu generowanego przez pojazdy, a tym samym poprawę jakości życia mieszkańców. Warto zauważyć, że hałas związany z ruchem drogowym jest jednym z głównych źródeł zanieczyszczenia akustycznego, które ma negatywny wpływ na zdrowie psychiczne i fizyczne ludzi, zwłaszcza tych, którzy żyją w bezpośrednim sąsiedztwie dróg.

Budowa ekranów akustycznych jako uzupełnienie pomiaru prędkości

W ramach inwestycji w poprawę jakości życia mieszkańców, planowane są również zmiany w zakresie ekranów akustycznych. Na odcinku drogi ekspresowej S2, szczególnie w rejonie dzielnicy Wawer, powstaną dodatkowe ekrany, które mają w jeszcze większym stopniu tłumić hałas. Zgodnie z zapowiedziami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), nowe ekrany zostaną zamontowane w rejonie takich ulic, jak Wał Miedzeszyński, Celulozy, Cygańska, czy w okolicach węzła Patriotów. Istniejące już bariery akustyczne zostaną podniesione, co pomoże jeszcze skuteczniej w redukcji hałasu w tych obszarach.

Warto podkreślić, że hałas drogowy stanowi poważny problem w miastach, zwłaszcza w takich aglomeracjach jak Warszawa, gdzie gęsta sieć dróg ekspresowych i autostrad wpływa na życie tysięcy osób. Dlatego, oprócz instalacji urządzeń do pomiaru prędkości, również budowa ekranów akustycznych jest kluczowym elementem tej inwestycji.

Nowe inwestycje i przetargi na ekrany akustyczne

Dodatkowo, w planach GDDKiA znajduje się również budowa ekranów akustycznych na innych odcinkach Południowej Obwodnicy Warszawy, szczególnie na zachodnim brzegu Wisły. W rejonie ulic Sytej, Bruzdowej, Ruczaj, oraz w okolicach Zagórza, ogłoszono przetargi na zaprojektowanie i wybudowanie nowych ekranów. Otwarcie ofert planowane jest na 10 stycznia 2025 roku, a po wyłonieniu wykonawców prace budowlane powinny rozpocząć się wkrótce po tym terminie.

Wpływ inwestycji na życie mieszkańców

Zmiany te, chociaż skierowane przede wszystkim na poprawę komfortu akustycznego, mogą mieć również wpływ na bezpieczeństwo na drogach. Odcinkowy pomiar prędkości ma na celu zmniejszenie liczby wypadków, szczególnie w rejonach, gdzie zbyt szybka jazda stanowi zagrożenie. Dodatkowo, monitoring prędkości wprowadzi większą kontrolę nad ruchem pojazdów, co może przyczynić się do redukcji liczby wykroczeń drogowych.

Dzięki tym inwestycjom, w przyszłości mieszkańcy obszarów wokół S2 mogą liczyć na lepszą jakość życia, mniejszy hałas i bezpieczniejsze warunki na drogach. Oczywiście, kluczowe będzie, aby działania te były realizowane konsekwentnie i w sposób, który będzie odpowiadał na rosnące potrzeby komunikacyjne i ekologiczne w stolicy.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Napisz Komentarz

Exit mobile version