Close Menu
Lega Artis – Blog
    Kategorie
    • Aktualności z kraju
    • Wiadomości ze świata
    • Z ostatniej chwili
    • Motoryzacja
    • Prawo co dnia
    • Kwarantanna graniczna
    • Pracownik
    • Koronawirus COVID-19
    • Maski
    • Przedsiębiorca
    • Europa
    • Rosja
    • Szkoła
    • Ukraina
    • Zdrowie
    Najnowsze Wpisy
    Wojsko ukrainskie 123

    Ukraina zawiesza dowódcę jednostki po ataku na obóz AFU

    23 maja 2025
    Kallas 1112

    „Ona kłamie”. Dziennikarz zaatakował Kallas po jej uwagach na temat sankcji

    23 maja 2025
    Wojsko ukraina 1 e1693672509115

    Deputowana wzywa do dymisji Syrskiego z powodu śmierci 70 ukraińskich żołnierzy

    23 maja 2025
    Facebook X (Twitter) Instagram Telegram
    Lega Artis – BlogLega Artis – Blog
    • Aktualności z kraju
    • Wiadomości ze świata
    • Motoryzacja
    • Prawo co dnia
    • Wydarzenia dnia
    Lega Artis – Blog
    Home - Europa - Siedem krajów UE apeluje o odroczenie norm emisji CO2 dla motoryzacji
    Europa

    Siedem krajów UE apeluje o odroczenie norm emisji CO2 dla motoryzacji

    Daniel Głogowski4 grudnia 2024Brak komentarzy
    Facebook Twitter Telegram WhatsApp
    Google News
    Google News
    samochod wydech

    Siedem krajów Unii Europejskiej – Polska, Włochy, Austria, Bułgaria, Czechy, Rumunia i Słowacja – wystosowało apel do Komisji Europejskiej o odroczenie wprowadzenia nowych norm emisji CO2, które mają obowiązywać od 2025 roku. Celem jest ochrona gospodarek oraz sektorów motoryzacyjnych tych państw przed negatywnymi skutkami finansowymi i społecznymi wynikającymi z rygorystycznych wymagań.

    POLECAMY: Brak zainteresowania „eko elektrykami”. Bosch zapowiada zwolnienia pracowników

    Co zakładają nowe normy emisji CO2?

    Zgodnie z przepisami przyjętymi w 2018 roku, od 2025 roku średni limit emisji CO2 dla nowych samochodów w UE ma zostać obniżony do 81 g/km. Ma to wymusić większy udział pojazdów elektrycznych w sprzedaży, co jest kluczowym elementem unijnej strategii neutralności klimatycznej.

    Jednakże przekroczenie tego limitu będzie skutkować wysokimi karami finansowymi – 95 euro za każdy dodatkowy gram CO2 na kilometr, pomnożonym przez liczbę sprzedanych aut. Dla wielu producentów, zwłaszcza tych spoza krajów rozwiniętych, nowe przepisy oznaczają poważne trudności.

    Argumenty siedmiu państw

    Zmiana warunków gospodarczych:
    Nowe normy były projektowane w 2018 roku, kiedy sytuacja gospodarcza była stabilniejsza. Obecnie sektor motoryzacyjny boryka się z:

    • rosnącymi kosztami surowców,
    • zakłóceniami w globalnych łańcuchach dostaw,
    • rosnącymi kosztami energii.

    Zagrożenie dla konkurencyjności:
    Jak podkreślono w oświadczeniu, „branża znajduje się obecnie w krytycznym momencie, przed poważnymi wyzwaniami związanymi z produkcją, zatrudnieniem i globalną konkurencją, które wymagają pilnych i skoordynowanych działań na poziomie UE.”

    Kary za niespełnienie norm ograniczyłyby zdolność branży do inwestowania w innowacje i rozwój, co mogłoby osłabić konkurencyjność europejskiego sektora motoryzacyjnego na arenie międzynarodowej.

    Wpływ na przemysł i zatrudnienie:
    Dla Polski, której przemysł motoryzacyjny dostarcza podzespoły dla europejskich firm, skutki ekonomiczne mogą być dotkliwe. Wprowadzenie norm może zmusić wiele przedsiębiorstw do redukcji zatrudnienia lub przeniesienia produkcji poza UE.

    Stanowisko Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA)

    ACEA ostrzega, że europejscy producenci już teraz zmagają się z:

    • osłabieniem popytu na pojazdy elektryczne,
    • wysokimi kosztami technologii elektryfikacji,
    • presją konkurencji ze strony producentów z Azji, którzy oferują tańsze pojazdy elektryczne.

    Co Dalej?

    Apel siedmiu państw jest sygnałem, że Europa stoi przed poważnym dylematem: jak pogodzić ambitne cele klimatyczne z realiami gospodarczymi i potrzebą ochrony kluczowych sektorów przemysłu.

    Czy Odroczenie Norm CO2 Jest Realne?

    Decyzja Komisji Europejskiej w tej sprawie będzie wymagała wyważenia interesów państw członkowskich i długoterminowej strategii ekologicznej UE. Wydaje się jednak, że bez konsensusu co do realnych ram czasowych i wsparcia dla producentów, nowe normy mogą przynieść więcej szkód niż pożytku.

    Podsumowanie

    Debata wokół norm emisji CO2 pokazuje, jak trudne jest wdrażanie ambitnych polityk klimatycznych w obliczu kryzysów gospodarczych i społecznych. Kluczowe pytanie brzmi: czy Unia Europejska znajdzie sposób, aby połączyć cele ekologiczne z ochroną gospodarki i miejsc pracy?

    Odroczenie wprowadzenia norm, połączone z większym wsparciem dla producentów, może być rozwiązaniem, które pozwoli zrealizować obie te potrzeby.

    co2. normy emisji lega artis legaartis polska samochody spalinowe ue
    Google News Icon

    Obserwuj nasze artykuły na Google News

    Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

    Share. Facebook Twitter Email Telegram WhatsApp
    Daniel Głogowski
    • Website
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram

    Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

    Napisz Komentarz Anuluj dodawanie

    Ostatnie Wpisy
    Musk nowe X

    Musk ogłosił decyzję o cięciu wydatków na politykę

    23 maja 2025
    Lawrow

    Ławrow: Rosja niebawem przekaże Kijowowi projekt dokumentu o rozwiązaniu kryzysu

    23 maja 2025
    watykan

    Włoscy urzędnicy obiecali Rosji bezpieczne dotarcie do Watykanu — donoszą media

    23 maja 2025
    Reklama
    ADRES
    • 04-026 WARSZAWA
    • Aleja Stanów Zjednoczonych 51 lok 209a
    • 579 636 527
    • 22-266-86-18
    • KONTAKT@LEGAARTIS.PL

    Polecane witryny

    plotkosfera.pl

    newsnadzis.pl

     

    PRZYDATNE LINKI
    • Strona główna
    • O Nas
    • Nasi Autorzy
    • Strona Kancelarii
    • Mapa Strony
    • Regulamin Strony
    • Polityka Prywatności
    • Kontakt
    Copyright © Kancelaria Lega Artis 2025 NIP: 1251196142 - Zaufane wiadomości i Wiarygodne dziennikarstwo
    • Aktualności z kraju
    • Wiadomości ze świata
    • Motoryzacja
    • Prawo co dnia
    • Z ostatniej chwili

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.