Prokuratura umorzyła trzynaście postępowań dotyczących nieprawidłowości związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Decyzje te zapadły 31 grudnia i obejmowały tak głośne sprawy, jak dotacje na renowację kościołów finansowane przez spółkę państwową.
Wirtualna Polska informuje, że jednym z najgłośniejszych przypadków było przekazanie 400 tys. złotych parafii pw. św. Stanisława Biskupa Męczennika w Wiskitkach. Kwota ta została przeznaczona na renowację części ołtarza. Decyzja wywołała burzę w mediach, a politycy Koalicji Obywatelskiej kpiąco podkreślali, że spółka miała budować lotnisko, a nie wspierać cele religijne.
„Wyszło na to, że rację miał Marcin Horała (PiS), były wiceminister i budowniczy CPK, przekonujący, iż inwestor «prowadzi program wsparcia dla terenów objętych inwestycją»” – czytamy w raporcie portalu.
Horała skomentował sytuację na Twitterze: „«Przepraszam» od oszczerców się nie spodziewam, ale i tak satysfakcja jest”.
Decyzja lokalizacyjna i perspektywa budowy
9 stycznia minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował, że spółka CPK uzyskała decyzję lokalizacyjną, co otwiera drogę do wydania pozwolenia na budowę i rozpoczęcia prac.
Aktualny koszt programu CPK do 2032 roku został oszacowany na 131,7 mld zł. Środki na realizację inwestycji będą pochodziły z budżetu państwa, funduszy unijnych oraz zewnętrznych, takich jak dług bankowy i obligacje emitowane przez spółkę CPK.
Głosy rozczarowania wśród protestujących
Nie wszyscy są jednak zadowoleni z postępów w realizacji projektu. Grupy protestujące przeciwko budowie lotniska wyraziły rozczarowanie postawą nowej władzy. Przedstawiciele Koalicji Obywatelskiej i Polski 2050, którzy w kampanii wyborczej deklarowali wsparcie dla właścicieli gruntów przeznaczonych pod budowę, po wyborach ograniczyli kontakt z protestującymi.
Wojciech Kornak, wiceprezes Stowarzyszenia „Zanim Powstanie Lotnisko – CPK”, w rozmowie z portalem money.pl opowiadał o zmianie relacji:
– W tej chwili nie ma żadnego, absolutnie żadnego przepływu informacji (…) Wszystko się zmieniło. W zasadzie od momentu wygrania wyborów plus może półtora tygodnia przedstawiciele dawnej opozycji przestali odbierać telefony – powiedział Kornak.
Według relacji, kontakt z politykami był intensywny przed wyborami w październiku 2023 roku, ale obecnie protestujący nie uzyskują żadnych odpowiedzi na swoje pytania. Kornak dodaje, że stowarzyszenie starało się zaprosić Macieja Laska, pełnomocnika rządu ds. CPK, jednak nie otrzymało żadnej reakcji.
CPK – kluczowa inwestycja czy przedmiot sporów?
Centralny Port Komunikacyjny pozostaje jednym z najbardziej kontrowersyjnych projektów infrastrukturalnych w Polsce. Z jednej strony, inwestycja ma szansę stać się strategicznym węzłem komunikacyjnym, z drugiej budzi liczne wątpliwości natury ekonomicznej, społecznej i środowiskowej.
Decyzja o umorzeniu postępowań może być dla jednych dowodem na bezzasadność oskarżeń, dla innych – kolejnym argumentem podważającym transparentność projektu. Bez względu na ocenę, przyszłość CPK pozostaje jednym z głównych tematów debaty publicznej w Polsce.