Polscy kierowcy będą musieli dostosować się do nowych, restrykcyjnych przepisów, które już trafiły do Sejmu. Planowane zmiany mogą oznaczać konieczność dodatkowych wydatków oraz bardziej surowe kary za brak dostosowania się do nowych regulacji.
Obowiązkowe badania techniczne w nowej formie
Jedną z najważniejszych zmian ma być zaostrzenie przepisów dotyczących badań technicznych pojazdów. Po wejściu w życie nowych regulacji:
- Każdy pojazd będzie musiał przejść szczegółowe badanie emisji spalin,
- Diagnosta będzie zobowiązany do wykonania dokumentacji fotograficznej pojazdu,
- Opłata za badanie może wzrosnąć nawet o 50%.
To oznacza, że kierowcy będą musieli liczyć się z wyższymi kosztami oraz bardziej rygorystycznymi kontrolami. Samochody z wyciętymi filtrami DPF lub niesprawnym katalizatorem mogą nie przejść przeglądu, a ich właściciele będą zmuszeni do kosztownej naprawy.
Nowe zasady dla kierowców zawodowych
Sejm rozpatruje także propozycję dotyczącą kierowców zawodowych. Według nowych przepisów:
- Obowiązkowe będą coroczne badania lekarskie dla kierowców ciężarówek i autobusów,
- Punkty karne będą kasowane dopiero po trzech latach, zamiast po roku,
- Surowsze kary za przekroczenie czasu pracy – inspekcja transportu drogowego otrzyma nowe uprawnienia do nakładania mandatów na miejscu kontroli.
Zmiany te są wynikiem zaostrzających się regulacji w całej Unii Europejskiej i mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach.
Mandaty w górę – nawet do 5000 zł!
Projekt przewiduje także znaczący wzrost kar finansowych. Już w przyszłym roku:
- Przekroczenie prędkości o 30 km/h może skutkować mandatem do 5000 zł,
- Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu oznacza karę do 3000 zł,
- Nieprawidłowe parkowanie będzie wiązać się z mandatem do 1500 zł.
To zmiany, które mają zmusić kierowców do bardziej ostrożnej jazdy i zmniejszyć liczbę wypadków drogowych.
Obowiązkowa rejestracja wszystkich pojazdów elektrycznych
W ramach reformy transportu pojawić się może także obowiązek rejestracji hulajnóg elektrycznych i rowerów wspomaganych silnikiem. Dotychczasowy brak regulacji prowadził do wielu problemów z identyfikacją sprawców wypadków oraz kontrolą techniczną takich pojazdów.
Nowe przepisy zakładają:
- Rejestrację każdej hulajnogi i roweru elektrycznego w urzędzie komunikacji,
- Obowiązkowe ubezpieczenie OC dla właścicieli tych pojazdów,
- Minimalny wiek użytkownika wynoszący 14 lat.
Zmiany te mają uporządkować ruch drogowy i poprawić bezpieczeństwo pieszych.
Nowe przepisy dla posiadaczy aut spalinowych
W związku z dążeniem do redukcji emisji CO2, w Sejmie trwają prace nad podwyższeniem opłat za rejestrację starszych aut. Propozycje obejmują:
- Nowy podatek ekologiczny dla samochodów z silnikami Diesla starszymi niż 10 lat,
- Zakaz rejestracji aut spalinowych po 2035 roku, zgodnie z polityką UE,
- Możliwe ograniczenia wjazdu do centrów miast dla pojazdów nie spełniających normy Euro 6.
Te zmiany mogą wymusić na kierowcach decyzję o sprzedaży starszych aut lub przesiadce na pojazdy elektryczne.
Nowe przepisy, nad którymi pracuje Sejm, wprowadzają liczne zmiany, które wpłyną na codzienne życie kierowców.
- Badania techniczne staną się bardziej rygorystyczne i droższe,
- Mandaty będą znacznie wyższe, sięgając nawet 5000 zł,
- Rejestracja i ubezpieczenie pojazdów elektrycznych stanie się obowiązkowe,
- Starsze samochody będą obciążone dodatkowymi opłatami.
Kierowcy powinni śledzić rozwój sytuacji, ponieważ zmiany te mogą wejść w życie już w 2025 roku.