Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała wykonawcę kluczowej inwestycji – tunelu kolei dużych prędkości pod Łodzią. Konsorcjum PORR zrealizuje projekt za 1,761 mld zł, oferując najlepszą cenę i doświadczenie spośród pięciu rozpatrywanych ofert.
POLECAMY: Wywłaszczenia pod CPK: Właściciele działek dostaną większe odszkodowania już na starcie
Tunel, który zmieni mapę komunikacyjną Polski
Inwestycja to część tzw. „szprychy nr 9” – linii kolejowej nr 85, która do 2032 roku połączy Warszawę i przyszłe Lotnisko CPK z Łodzią, a następnie z Wrocławiem i Poznaniem. Budowa rozpocznie się jeszcze w tym roku.
Maciej Lasek, rządowy pełnomocnik ds. CPK, podkreśla, że to nie tylko element sieci kolejowej, ale impuls rozwojowy dla całego regionu:
„Tunel dalekobieżny zbliży Warszawę do Łodzi i stworzy bezkonkurencyjne czasy przejazdu między największymi ośrodkami Polski”.
Rekordowe parametry: Najdłuższy i najszerszy tunel w Polsce
Planowany tunel będzie miał:
- 4,6 km długości,
- średnicę ok. 14 metrów,
- dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h.
Będzie to najdłuższy i najszerszy tunel kolejowy drążony jednym ciągiem w Polsce.
Bezpieczeństwo i przygotowania przed budową
Filip Czernicki, prezes CPK, zaznacza:
„Jednym z naszych najważniejszych zadań jest wydrążenie tunelu przy zachowaniu maksymalnego bezpieczeństwa dla mieszkańców Łodzi”.
Dlatego jeszcze przed rozpoczęciem prac podpisano kontrakt z firmą Albraco na wykonanie 70 analiz technicznych i badań budynków w rejonie inwestycji. Dodatkowe badania geotechniczne wykonawca przeprowadzi na etapie projektu wykonawczego.
Łódź – Centralny węzeł kolejowy
Pociągi dużych prędkości będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna, a tunel wyprowadzi je na powierzchnię w okolicach osiedla Retkinia. Stamtąd trasa poprowadzi dalej na zachód – w kierunku Sieradza, gdzie rozpocznie się odcinek do Wrocławia.
Obecnie trwają prace przygotowawcze, m.in.:
- wzmacnianie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury,
- budowa komór startowej (Retkinia) i odbiorczej (Fabryczna).
KDP: Prędkość do 350 km/h i nowa era podróżowania
Choć w tunelu pociągi będą poruszać się z prędkością 160 km/h, na innych odcinkach linia KDP pozwoli osiągnąć nawet 350 km/h. To całkowita zmiana w polskiej komunikacji, a Łódź stanie się kluczowym węzłem transportowym.
CPK: Kontrowersje i plany rządu
Pod koniec marca br. złożono 36 odwołań dotyczących decyzji lokalizacyjnych CPK, co opóźnia projekt. Patryk Wild ze stowarzyszenia Tak dla CPK komentuje:
„Naprawdę trudno tłumaczyć to inaczej niż dywersją”.
W czerwcu Premier Donald Tusk ogłosił decyzję w sprawie CPK, zapowiadając, że Polska stanie się „jednym wielkim megalopolis”. W jego wizji:
- lotnisko pod Baranowem ma powstać do 2032 roku,
- regionalne porty lotnicze zostaną rozbudowane,
- Polskie Linie Lotnicze LOT mają się rozwijać, choć – jak przyznał – „gigantów nie dogoni”.
Kluczowym elementem projektu jest „Y greckie” – linia KDP łącząca Warszawę i Łódź z rozwidleniem na Poznań i Wrocław.
Podsumowanie: Tunel, który łączy przyszłość
Tunel pod Łodzią to inwestycja o znaczeniu krajowym i międzynarodowym, fundament nowoczesnej sieci transportowej. Dzięki niej podróż między największymi miastami Polski zajmie mniej niż 2 godziny, a Łódź zyska status centralnego węzła komunikacyjnego.
- Pogoda na majówkę 2025: duża zmienność i lokalne przymrozkiTegoroczna majówka zapowiada się jako pogodowy kalejdoskop — temperatury w ciągu dnia mogą sięgnąć nawet 27°C, ale w niektórych regionach kraju spodziewane są przymrozki i silny
- Kraków: Lekarz zasztyletowany przez pacjenta. Tusk: Jestem wstrząśniętyPremier Donald Tusk zareagował na dramatyczne wydarzenia w krakowskim szpitalu, gdzie lekarz zginął po ataku nożownika. Sprawca, niezadowolony z leczenia, zaatakował medyka w jego gabinecie. POLECAMY:
- „Po wyborach!” Duda podpisał ustawę opóźniająca wprowadzenie nowych taryf za prądPrezydent Andrzej Duda podpisał ustawę, która opóźnia wprowadzenie nowych taryf za prąd dla gospodarstw domowych. To szansa na niższe ceny energii po wygaśnięciu obecnych limitów. Sprawdź,