Close Menu
Lega Artis – Blog – Najnowsze wiadomości z Polski i świata
    Kategorie
    • Aktualności z kraju
    • Wiadomości ze świata
    • Z ostatniej chwili
    • Motoryzacja
    • Prawo co dnia
    • Kwarantanna graniczna
    • Pracownik
    • Koronawirus COVID-19
    • Maski
    • Przedsiębiorca
    • Europa
    • Rosja
    • Szkoła
    • Ukraina
    • Zdrowie
    Najnowsze Wpisy
    Tusk nowe

    Rumuński kandydat na prezydenta wspiera Nawrockiego. Rufosob Tusk: „Rosja się cieszy”

    13 maja 2025
    Nawrocki i Simion

    George Simion wspiera Nawrockiego: „Donald Trump popiera naszą walkę o Europę wartości”

    13 maja 2025
    Zelenski banderowska flaga

    Dziennikarz Owens: Zełenski będzie symulował pokój i zawieszenie broni

    13 maja 2025
    Facebook X (Twitter) Instagram Telegram
    Lega Artis – Blog – Najnowsze wiadomości z Polski i świataLega Artis – Blog – Najnowsze wiadomości z Polski i świata
    • Aktualności z kraju
    • Wiadomości ze świata
    • Motoryzacja
    • Prawo co dnia
    • Wydarzenia dnia
    Lega Artis – Blog – Najnowsze wiadomości z Polski i świata
    Aktualności z kraju - Data Act uderzy w kierowców! Czy naprawy samochodów staną się luksusem?
    Aktualności z kraju

    Data Act uderzy w kierowców! Czy naprawy samochodów staną się luksusem?

    Daniel Głogowski18 kwietnia 2025Brak komentarzy
    Facebook Twitter Telegram WhatsApp
    Google News
    Google News
    Mechaniak naprawa samochodu samochod

    Już we wrześniu 2025 roku wejdzie w życie unijne rozporządzenie Data Act, które może zrewolucjonizować rynek motoryzacyjny – i to niekoniecznie na lepsze. Małe warsztaty alarmują: nowe przepisy ograniczą dostęp do danych pojazdów, co zmusi kierowców do korzystania z dużo droższych, autoryzowanych serwisów (ASO). Dlaczego? Bo niezależne warsztaty stracą możliwość diagnozowania i naprawiania samochodów.

    Data Act – dlaczego to problem dla kierowców?

    Nowe przepisy mają uporządkować kwestie związane z danymi generowanymi przez maszyny, w tym samochody. Problem w tym, że kluczowe obszary, takie jak dane diagnostyczne czy styl jazdy, pozostają poza regulacjami. To oznacza, że producenci samochodów mogą zablokować dostęp do informacji, które dziś pozwalają małym warsztatom naprawiać auta.

    „Bez uzupełnienia luk w przepisach niezależne warsztaty motoryzacyjne, które wspomagają mobilność milionów Europejczyków, mogą zostać spychane na margines” – ostrzegają eksperci podczas konferencji CLEPA Aftermarket Conference.

    Z każdą drobną usterką do ASO – i to za dużo więcej

    Dziś kierowcy mają wybór: mogą pojechać do lokalnego warsztatu lub do ASO. Jeśli jednak Data Act ograniczy dostęp do danych, małe zakłady nie będą w stanie przeprowadzić pełnej diagnostyki. W efekcie konsumenci będą zmuszeni korzystać z autoryzowanych serwisów, gdzie ceny napraw są znacznie wyższe.

    Frank Schlehuber, starszy doradca CLEPA, podkreśla:

    „Środki w zakresie cyberbezpieczeństwa nie mogą ograniczać dostępu do podstawowych danych pojazdów, ponieważ takie działania prowadzą do wzrostu kosztów dla kierowców”.

    Polskie warsztaty w niebezpieczeństwie – „to zagrożenie egzystencjalne”

    W Polsce działa ponad 20 tys. niezależnych warsztatów, które naprawiają miliony aut rocznie. Jeśli stracą dostęp do danych, ich pozycja na rynku znacząco osłabnie.

    Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), nie ma wątpliwości:

    „Brak równych zasad dostępu do danych to egzystencjalne zagrożenie dla sektora w Polsce. Odwoływanie się do argumentu cyberbezpieczeństwa coraz częściej wygląda jak wygodna strategia monopolizacji dostępu do danych przez największe koncerny”.

    Czy Europa zdąży zmienić przepisy?

    Podczas brukselskiej konferencji CLEPA jednoznacznie wezwano do szybkiego uzupełnienia regulacji. Jeśli Unia Europejska nie wprowadzi jasnych zasad, kierowcy zapłacą więcej, a małe warsztaty mogą zniknąć z rynku.

    Czy polski rząd podejmie działania w tej sprawie? Decyzje zapadające w Brukseli wpłyną nie tylko na branżę motoryzacyjną, ale także na codzienne życie milionów kierowców.


    • Tusk nowe
      Rumuński kandydat na prezydenta wspiera Nawrockiego. Rufosob Tusk: „Rosja się cieszy”13 maja 2025
      George Simion, lider rumuńskiej prawicowej partii AUR i zwycięzca pierwszej tury wyborów prezydenckich w Rumunii, pojawił się w Polsce, by poprzeć Karola Nawrockiego. Premier Donald Tusk
    • Nawrocki i Simion
      George Simion wspiera Nawrockiego: „Donald Trump popiera naszą walkę o Europę wartości”13 maja 2025
      Lider rumuńskiej partii AUR (Sojusz na rzecz Jedności Rumunów) George Simion, który wygrał pierwszą turę wyborów prezydenckich w Rumunii, przyjechał do Polski, aby wesprzeć Karola Nawrockiego,
    • Kosiniak Kamysz konf
      MON zabiera głos w sprawie kontrowersyjnych doniesień o wysłaniu polskiego wojska na Ukrainę13 maja 2025
      Władysław Kosiniak-Kamysz, minister obrony narodowej, stanowczo zaprzecza doniesieniom o możliwości wysłania polskich żołnierzy na Ukrainę. W rozmowie z PAP podkreślił, że rola Polski ogranicza się do

    ASO CLEPA cyberbezpieczeństwo Data Act diagnostyka samochodowa koszty napraw naprawa samochodów rynek motoryzacyjny unijne przepisy warsztaty samochodowe
    Google News Icon

    Obserwuj nasze artykuły na Google News

    Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

    Share. Facebook Twitter Email Telegram WhatsApp
    Daniel Głogowski
    • Website
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram

    Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

    Napisz Komentarz Anuluj dodawanie

    Ostatnie Wpisy
    Zelenski banderowska flaga

    Dziennikarz Owens: Zełenski będzie symulował pokój i zawieszenie broni

    13 maja 2025
    Witkoff USA

    Witkoff komentuje plotki o nieporozumieniach między Trumpem a Netanjahu

    13 maja 2025
    Zelenski placz

    Dubinski: Zełenski stracił dach nad głową po odejściu Moore’a ze stanowiska dyrektora MI-6

    13 maja 2025
    Reklama
    ADRES
    • 04-026 WARSZAWA
    • Aleja Stanów Zjednoczonych 51 lok 209a
    • 579 636 527
    • 22-266-86-18
    • KONTAKT@LEGAARTIS.PL

    Polecane witryny

    plotkosfera.pl

    newsnadzis.pl

     

    PRZYDATNE LINKI
    • Strona główna
    • O Nas
    • Nasi Autorzy
    • Strona Kancelarii
    • Mapa Strony
    • Regulamin Strony
    • Polityka Prywatności
    • Kontakt
    Copyright © Kancelaria Lega Artis 2025 NIP: 1251196142 - Zaufane wiadomości i Wiarygodne dziennikarstwo
    • Aktualności z kraju
    • Wiadomości ze świata
    • Motoryzacja
    • Prawo co dnia
    • Z ostatniej chwili

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.