Za kilkanaście miesięcy kierowcy samochodów osobowych nie będą musieli płacić za przejazd autostradą A4 na odcinku Katowice – Kraków. To długo wyczekiwana zmiana, która wejdzie w życie po zakończeniu umowy koncesyjnej ze spółką Stalexport Autostrada Małopolska.
Koniec opłat i przejęcie odcinka przez państwo
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) potwierdziła, że umowa koncesyjna wygaśnie w marcu 2027 roku i nie będzie przedłużana.
„Koncesyjny odcinek zostanie przejęty przez Skarb Państwa i będzie nim zarządzała GDDKiA. Ten proces już się rozpoczął. Przygotowujemy się do tego wspólnie z koncesjonariuszem, którego w ciągu najbliższych dwóch lat czeka dużo pracy i inwestycji. Zgodnie z umową autostrada musi być zwrócona w odpowiednim stanie technicznym. Gdy autostrada będzie zarządzana przez GDDKiA, przejazd nią będzie bezpłatny dla pojazdów lekkich (do 3,5 t), tak jak na pozostałych odcinkach zarządzanych przez nas autostrad” – przekazała Dyrekcja.
Jedna z najbardziej obciążonych dróg w Polsce
Odcinek Katowice – Kraków to jeden z najintensywniej uczęszczanych fragmentów autostradowych w kraju. Według danych Stalexportu każdego dnia pokonuje go blisko 50 tysięcy pojazdów. Tak duże natężenie ruchu wymaga pilnej rozbudowy drogi o dodatkowy pas.
Kto szybszy – prywatna firma czy państwo? Koszt inwestycji to 3 mld zł
Szacowany koszt rozbudowy to co najmniej 3 miliardy złotych. Prezes Stalexportu twierdzi, że prywatna firma mogłaby zrealizować inwestycję w 5-6 lat, ponieważ nie obowiązują ją przetargi publiczne. Według niego, państwowy zarządca potrzebowałby na to 7-8 lat.
GDDKiA nie zgadza się z tymi prognozami i podkreśla, że przygotowania do rozbudowy już trwają. „Rozbudowa tego fragmentu A4 została ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych” – zaznaczyli przedstawiciele Dyrekcji.
Krytyka Stalexportu – wysokie opłaty i remonty
Kierowcy od lat krytykują Stalexport za wysokie ceny przejazdów oraz przedłużające się prace remontowe na trasie między Katowicami a Krakowem. Koncesja przyznana w 1997 roku zakładała, że firma pokryje wszystkie koszty budowy i utrzymania autostrady wyłącznie z opłat pobieranych od użytkowników – bez wsparcia z budżetu państwa.
Co dalej z A4?
Od 2027 roku kierowcy samochodów osobowych będą mogli korzystać z autostrady bez opłat, a państwo przejmie odpowiedzialność za jej dalszą rozbudowę i utrzymanie. To dobra wiadomość dla tysięcy osób codziennie podróżujących między Katowicami a Krakowem.
- „NaszEauto” – wnioski na 120 mln zł, ale wypłat brakRządowy program „NaszEauto”, który miał zachęcić Polaków do zakupu elektrycznych samochodów, od lutego 2024 roku zbiera wnioski, ale beneficjenci wciąż czekają na wypłaty. Choć
- Oblałeś egzamin na prawo jazdy? Ten wyrok sądu może zmienić zasady oceny!Egzamin na prawo jazdy to dla wielu stresujący moment. Czasem jednak decyzja egzaminatora budzi wątpliwości, a sprawa trafia do sądu. Tak było w przypadku
- Pijany obywatel Ukrainy uciekał dostawczakiem przed policjantami. Teraz grozi mu więzieniePolicjanci z Opola Lubelskiego zatrzymali po kilkukilometrowym pościgu 29-letniego obywatela Ukrainy, który kierował dostawczakiem pod wpływem alkoholu. Mężczyzna wcześniej stracił prawo jazdy za podobne