W dniu 11 kwietnia br. inspektorzy opolskiej Inspekcji Transportu Drogowego przeprowadzili rutynową kontrolę drogową pojazdu członowego należącego do polskiego przewoźnika. Akcja odbyła się na punkcie wagowym w Makowicach, przy drodze wojewódzkiej nr 401, na terenie gminy Skoroszyce.
Brak świadectwa kierowcy i nieprawidłowy tachograf
Z przedstawionych przez kierowcę dokumentów CMR wynikało, że wykonywany był międzynarodowy transport części samochodowych z Polski do Czech i Niemiec. Pojazd prowadził obywatel Ukrainy, który – zgodnie z obowiązującymi przepisami – powinien posiadać ważne świadectwo kierowcy. Jednak podczas kontroli nie przedstawił tego dokumentu, twierdząc, że nie został mu wydany.
To nie był jedyny problem. Ponieważ pojazd realizował przewóz międzynarodowy, powinien być wyposażony w tachograf inteligentny drugiej generacji (tzw. smart tachograf). Tymczasem inspektorzy wykryli starszy model tachografu cyfrowego wyprodukowanego w 2011 roku, co jest sprzeczne z aktualnymi wymogami. Zgodnie z prawem, od 1 stycznia 2024 r. (z możliwością przedłużenia do 28 lutego 2024 r.) w transporcie międzynarodowym obowiązkowe są wyłącznie tachografy nowej generacji.
Przekroczona dopuszczalna wysokość pojazdu
Kolejne naruszenie dotyczyło wysokości zestawu pojazdów. Pomiar wykazał 4,11 m, podczas gdy maksymalna dopuszczalna wysokość wynosi 4,00 m. Nawet po uwzględnieniu 1% marginesu tolerancji (czyli 4,04 m), pojazd znacznie przekraczał normy.
Konsekwencje dla przewoźnika
W związku z wykrytymi nieprawidłowościami, ITD wszczęła postępowania administracyjne zarówno wobec przedsiębiorcy, jak i osoby zarządzającej transportem w firmie. Mogą im grozić wysokie kary finansowe, a nawet czasowy zakaz wykonywania działalności transportowej.
Podsumowanie
Kontrola ITD w Makowicach ujawniła poważne uchybienia w transporcie międzynarodowym, w tym:
- brak świadectwa kierowcy,
- nieprawidłowy tachograf,
- przekroczenie dopuszczalnej wysokości pojazdu.
Przypadek ten pokazuje, jak ważne jest przestrzeganie przepisów w branży TSL, zwłaszcza w przewozach międzynarodowych.
- Nissan chce zmniejszyć liczbę fabryk na świecie do dziesięciuNiedawno mianowany dyrektor generalny koncernu motoryzacyjnego Nissan Ivan Espinosa ogłosił zamiar zamknięcia siedmiu z 17 zakładów producenta, w tym w Japonii, w ramach restrukturyzacji.
- Nowe kamery RedLight. Od teraz dostaniesz automatycznie mandat za przejechanie na czerwonymW trosce o zwiększenie bezpieczeństwa na polskich drogach Generalna Inspekcja Transportu Drogowego (GITD) wraz z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przygotowują się
- Tablice rejestracyjne przypisane do właściciela? Kierowcy czekają już 20 latOd ponad dwóch dekad polscy kierowcy apelują o możliwość przypisywania tablic rejestracyjnych do właściciela, a nie do pojazdu. Choć propozycja zyskała poparcie części parlamentarzystów,