Close Menu
Lega Artis – Blog – Najnowsze wiadomości z Polski i świata
    Kategorie
    • Aktualności z kraju
    • Wiadomości ze świata
    • Z ostatniej chwili
    • Motoryzacja
    • Prawo co dnia
    • Kwarantanna graniczna
    • Pracownik
    • Koronawirus COVID-19
    • Maski
    • Przedsiębiorca
    • Europa
    • Rosja
    • Szkoła
    • Ukraina
    • Zdrowie
    Najnowsze Wpisy
    bitcoin 2007769 1280

    Trump zarobił ponad 300 milionów dolarów na handlu kryptowalutami

    22 maja 2025
    Mentzen i Nawrocki

    Nawrocki podpisał deklarację prezydencką u Mentzena

    22 maja 2025
    Dolary w walizce

    MFW wzywa USA do zmniejszenia deficytu budżetowego

    22 maja 2025
    Facebook X (Twitter) Instagram Telegram
    Lega Artis – Blog – Najnowsze wiadomości z Polski i świataLega Artis – Blog – Najnowsze wiadomości z Polski i świata
    • Aktualności z kraju
    • Wiadomości ze świata
    • Motoryzacja
    • Prawo co dnia
    • Wydarzenia dnia
    Lega Artis – Blog – Najnowsze wiadomości z Polski i świata
    Home - Europa - Eurokołchoz szykuje kolejny zakaz. Jeszcze jeden cios w branżę motoryzacyjną
    Europa

    Eurokołchoz szykuje kolejny zakaz. Jeszcze jeden cios w branżę motoryzacyjną

    Daniel Głogowski22 kwietnia 2025Brak komentarzy
    Facebook Twitter Telegram WhatsApp
    Google News
    Google News
    Samochod kierowca

    Parlament Europejski pracuje nad nowelizacją dyrektywy dotyczącej pojazdów wycofanych z eksploatacji (ELV), która może zrewolucjonizować przemysł motoryzacyjny. Zgodnie z nowymi propozycjami, od 2029 roku włókno węglowe ma zostać uznane za materiał niebezpieczny, a jego stosowanie w nowych pojazdach ma zostać zakazane.

    POLECAMY: Data Act uderzy w kierowców! Czy naprawy samochodów staną się luksusem?

    Zakaz włókna węglowego: Nowe wyzwania dla motoryzacji

    Głównym powodem proponowanego zakazu są problemy związane z recyklingiem i utylizacją włókna węglowego. Jak wskazują twórcy projektu, podczas procesu utylizacji włókna węglowego, które zawiera żywicę, unoszą się mikroskopijne cząsteczki w powietrzu. Tego typu cząsteczki stanowią zagrożenie dla ludzi, mogą podrażniać skórę, błony śluzowe, a także wnikać do dróg oddechowych. Ponadto, proces ten zakłóca działanie maszyn używanych w recyklingu, co jeszcze bardziej komplikuje kwestię utylizacji materiału.

    W projekcie nowelizacji włókno węglowe miałoby dołączyć do innych substancji już znajdujących się na „czarnej liście”, takich jak ołów, rtęć, kadm czy chrom sześciowartościowy. Zatem, jeśli projekt wejdzie w życie, włókno węglowe stanie się materiałem zakazanym w motoryzacji, szczególnie w kontekście nowych pojazdów.

    Włókno węglowe – kluczowy materiał w przemyśle motoryzacyjnym

    Włókno węglowe to materiał ceniony w przemyśle motoryzacyjnym ze względu na swoje właściwości. Jest niezwykle lekkie, przy jednoczesnej wytrzymałości większej niż stal. Jego stosowanie pozwala na redukcję masy pojazdu, co przekłada się na zmniejszenie zużycia paliwa lub energii w przypadku samochodów elektrycznych. W przemyśle motoryzacyjnym materiał ten wykorzystywany jest również do konstrukcji aut sportowych, gdzie kluczowym celem jest zredukowanie masy pojazdu przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej wytrzymałości.

    Skutki zakazu: Kto ucierpi na wprowadzeniu nowych regulacji?

    Zakaz stosowania włókna węglowego w nowych pojazdach od 2029 roku będzie miał poważne konsekwencje dla producentów samochodów, zwłaszcza w branży aut sportowych i elektrycznych. W przypadku pojazdów elektrycznych włókno węglowe jest wykorzystywane do rekompensaty dodatkowej masy wynikającej z ciężkich akumulatorów trakcyjnych. Samochody sportowe natomiast korzystają z włókna węglowego jako materiału konstrukcyjnego, który pozwala na osiągnięcie pożądanej masy przy zachowaniu odpowiednich właściwości mechanicznych.

    Branża motoryzacyjna odpowiada obecnie za około 20% globalnego zużycia włókna węglowego, a zakaz jego stosowania może wpłynąć na ogromną liczbę producentów na całym świecie. Zmiany te mogą także wymusić przyspieszenie poszukiwań alternatywnych materiałów, które będą mogły zastąpić włókno węglowe, co wiąże się z dodatkowymi kosztami i koniecznością dostosowania procesów produkcyjnych do nowych wymagań.

    Recykling włókna węglowego – konieczność znalezienia rozwiązań

    Chociaż włókno węglowe wykazuje znakomite właściwości mechaniczne, jego recykling stanowi duże wyzwanie. Problem związany z utylizacją materiału wiąże się z trudnościami w oddzieleniu włókna od żywicy, co może powodować powstawanie szkodliwych substancji. Rozwiązanie tego problemu wydaje się kluczowe dla dalszego rozwoju przemysłu motoryzacyjnego. W tej chwili branża poszukuje skuteczniejszych metod recyklingu włókna węglowego, jednak propozycja zakazu jego użycia może wyprzedzić te wysiłki, zmieniając oblicze produkcji pojazdów na całym świecie.

    Wnioski: Przemiany w branży motoryzacyjnej w obliczu nowych regulacji

    Wprowadzenie zakazu stosowania włókna węglowego może stanowić poważny cios dla przemysłu motoryzacyjnego, który będzie musiał zmierzyć się z konsekwencjami tej decyzji. Propozycje nowelizacji dyrektywy ELV wpisują się w szerszy kontekst rosnących regulacji ekologicznych, które zmieniają sposób, w jaki produkujemy i wykorzystujemy pojazdy. Branża motoryzacyjna stanie przed wyzwaniem dostosowania się do nowych norm, jednocześnie szukając innowacyjnych rozwiązań, które będą zgodne z wymaganiami ochrony środowiska.

    motoryzacja Parlament Europejski przemysł motoryzacyjny recykling regulacje samochody elektryczne uNIA eUROPEJSKA włókno węglowe ZAKAZ
    Google News Icon

    Obserwuj nasze artykuły na Google News

    Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

    Share. Facebook Twitter Email Telegram WhatsApp
    Daniel Głogowski
    • Website
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram

    Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

    Napisz Komentarz Anuluj dodawanie

    Ostatnie Wpisy
    Dolary w walizce

    MFW wzywa USA do zmniejszenia deficytu budżetowego

    22 maja 2025
    Podatek

    Palacze zapłacą dodatkową opłatę. Nowe przepisy już obowiązują w całym kraju

    22 maja 2025
    Ogrzewanie

    Polska zmuszona do rewolucji grzewczej. UE wymusi likwidację kotłów gazowych w domach

    22 maja 2025
    Reklama
    ADRES
    • 04-026 WARSZAWA
    • Aleja Stanów Zjednoczonych 51 lok 209a
    • 579 636 527
    • 22-266-86-18
    • KONTAKT@LEGAARTIS.PL

    Polecane witryny

    plotkosfera.pl

    newsnadzis.pl

     

    PRZYDATNE LINKI
    • Strona główna
    • O Nas
    • Nasi Autorzy
    • Strona Kancelarii
    • Mapa Strony
    • Regulamin Strony
    • Polityka Prywatności
    • Kontakt
    Copyright © Kancelaria Lega Artis 2025 NIP: 1251196142 - Zaufane wiadomości i Wiarygodne dziennikarstwo
    • Aktualności z kraju
    • Wiadomości ze świata
    • Motoryzacja
    • Prawo co dnia
    • Z ostatniej chwili

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.