Close Menu
Lega Artis – Blog – Najnowsze wiadomości z Polski i świata
    Kategorie
    • Aktualności z kraju
    • Wiadomości ze świata
    • Z ostatniej chwili
    • Motoryzacja
    • Prawo co dnia
    • Kwarantanna graniczna
    • Pracownik
    • Koronawirus COVID-19
    • Maski
    • Przedsiębiorca
    • Europa
    • Rosja
    • Szkoła
    • Ukraina
    • Zdrowie
    Najnowsze Wpisy
    rubio 2205

    USA przeanalizują pomoc dla Ukrainy. Rubio zapowiada konsekwencje w przypadku korupcji

    22 maja 2025
    Rubio

    Rubio: USA ocenią postępy w rozwiązaniu konfliktu na Ukrainie na podstawie treści memorandum rosyjskiego

    22 maja 2025
    Domanski

    Luka VAT w Polsce: Ministerstwo Finansów odpowiada na krytykę. Jakie są fakty?

    22 maja 2025
    Facebook X (Twitter) Instagram Telegram
    Lega Artis – Blog – Najnowsze wiadomości z Polski i świataLega Artis – Blog – Najnowsze wiadomości z Polski i świata
    • Aktualności z kraju
    • Wiadomości ze świata
    • Motoryzacja
    • Prawo co dnia
    • Wydarzenia dnia
    Lega Artis – Blog – Najnowsze wiadomości z Polski i świata
    Home - Aktualności z kraju - Nowe „Dobre Praktyki” Tuska: Przejrzystość w sponsoringu czy kolejny biurokratyczny bubel?
    Aktualności z kraju

    Nowe „Dobre Praktyki” Tuska: Przejrzystość w sponsoringu czy kolejny biurokratyczny bubel?

    Daniel Głogowski25 kwietnia 2025Brak komentarzy
    Facebook Twitter Telegram WhatsApp
    Google News
    Google News
    Tusk KPRM

    Premier Donald Tusk zapowiedział wprowadzenie zmian w sponsoringu sportowym z udziałem spółek Skarbu Państwa. Dokument opracowany przez Ministerstwo Aktywów Państwowych ma na celu zwiększenie przejrzystości finansowania oraz wyeliminowanie politycznych wpływów w sporcie. Czy nowe regulacje rzeczywiście poprawią sytuację, czy staną się kolejnym niewykonalnym pomysłem?

    POLECAMY: „Jesteśmy tylko odbiorcami przepisów Brukseli”. Brzoska rezygnuje z funkcji w zespole ds. deregulacji

    „Dobre Praktyki” – Co zmienią w sponsoringu sportowym?

    „Wspieranie sportu przez spółki z udziałem Skarbu Państwa jest jednym z ważniejszych elementów zaangażowania się tych podmiotów gospodarczych w działania społeczne” – podkreślił premier Tusk we wstępie do dokumentu.

    Nowe wytyczne mają wprowadzić 10 kluczowych zmian:

    1. Zasada „stosuj lub wyjaśnij” – Spółki będą musiały stosować się do rekomendacji lub uzasadnić odstępstwa.
    2. Zakaz politycznego zaangażowania – Sponsoring nie może wspierać partii ani polityków.
    3. Ścisłe kryteria wykluczeń – Nie będzie można sponsorować klubów poza strukturami związków sportowych, imprez promujących przemoc, sportowców karanych za doping oraz wydarzeń łamiących zasady fair play.
    4. Długofalowa strategia – Spółki będą musiały przygotować plany sponsoringowe na 3-4 lata z rocznymi budżetami i miernikami efektywności.
    5. Korekta strategii – W połowie okresu obowiązywania strategia będzie oceniana i ewentualnie modyfikowana.
    6. Mierzalne efekty – Sponsoring musi przynosić konkretne korzyści marketingowe lub wizerunkowe.
    7. Transparentność umów – Zakaz pośredników, jawne umowy publikowane na stronach spółek.
    8. Obowiązkowe klauzule – Umowy będą zawierać sankcje za korupcję, kary za niewywiązywanie się z zapisów oraz możliwość wycofania finansowania w przypadku pogorszenia wyników.
    9. 20% na szkolenie młodzieży – Zalecenie, by część środków przeznaczać na rozwój młodych sportowców.
    10. Termin wdrożenia – Spółki mają czas do końca III kwartału 2025 r. na dostosowanie się.

    Czy to działa? Wątpliwości pozostają

    Choć zapowiedzi brzmią dobrze, już teraz pojawiają się pytania o realną skuteczność nowych zasad.

    • Jak wyegzekwować zakaz politycznego zaangażowania? – W praktyce trudno będzie udowodnić, czy dana umowa sponsoringowa faktycznie promuje polityków.
    • Czy jawne umowy wystarczą? – Dotychczasowe doświadczenia pokazują, że nawet przy publikacji dokumentów, kluczowe decyzje mogą zapadać „zza kurtyny”.
    • Czy spółki rzeczywiście będą przestrzegać zasad? – Mechanizm „stosuj lub wyjaśnij” może okazać się niewystarczający, jeśli brakuje skutecznych sankcji.

    Czy „Dobre Praktyki” naprawdę wpłyną na sport w polsce?

    Premier Tusk przekonuje, że nowe regulacje przyczynią się do rozwoju sportu i zwiększenia zaufania społecznego:

    „Sponsoring sportu powinien przyczyniać się do wspierania osiągnięć polskich sportowców z uwzględnieniem racjonalności wydatków ponoszonych przez spółki z udziałem Skarbu Państwa”.

    Czy jednak te zapowiedzi przełożą się na realne zmiany? Dotychczasowe obietnice rządu często pozostawały tylko na papierze. Teraz wszystko zależy od tego, czy nowe zasady będą konsekwentnie wdrażane i egzekwowane.

    Podsumowanie

    Nowe „Dobre Praktyki” mają szansę zwiększyć przejrzystość finansowania sportu, ale ich skuteczność będzie zależała od realnego wdrożenia. Czy tym razem rząd dotrzyma słowa? Czas pokaże.

    Dobre Praktyki Donald Tusk ład korporacyjny polityka a sport polski sport przejrzystość finansowania reforma sponsoringu Spółki Skarbu Państwa sponsoring sportowy
    Google News Icon

    Obserwuj nasze artykuły na Google News

    Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

    Share. Facebook Twitter Email Telegram WhatsApp
    Daniel Głogowski
    • Website
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram

    Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

    Napisz Komentarz Anuluj dodawanie

    Ostatnie Wpisy
    Podatek

    Palacze zapłacą dodatkową opłatę. Nowe przepisy już obowiązują w całym kraju

    22 maja 2025
    Ogrzewanie

    Polska zmuszona do rewolucji grzewczej. UE wymusi likwidację kotłów gazowych w domach

    22 maja 2025
    George Simion

    Rumuński Sąd Konstytucyjny odrzuca wniosek o unieważnienie wyborów – George Simion wzywa do walki

    22 maja 2025
    Reklama
    ADRES
    • 04-026 WARSZAWA
    • Aleja Stanów Zjednoczonych 51 lok 209a
    • 579 636 527
    • 22-266-86-18
    • KONTAKT@LEGAARTIS.PL

    Polecane witryny

    plotkosfera.pl

    newsnadzis.pl

     

    PRZYDATNE LINKI
    • Strona główna
    • O Nas
    • Nasi Autorzy
    • Strona Kancelarii
    • Mapa Strony
    • Regulamin Strony
    • Polityka Prywatności
    • Kontakt
    Copyright © Kancelaria Lega Artis 2025 NIP: 1251196142 - Zaufane wiadomości i Wiarygodne dziennikarstwo
    • Aktualności z kraju
    • Wiadomości ze świata
    • Motoryzacja
    • Prawo co dnia
    • Z ostatniej chwili

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.