Średni spadek wartości używanych samochodów w Polsce w 2024 roku wyniósł aż 10%. To znacząco więcej niż średnia inflacja towarów konsumpcyjnych, która w tym samym czasie wyniosła 3,6% – wynika z najnowszego raportu przygotowanego przez AAA Auto, jednego z największych dealerów aut używanych w Europie Środkowej. W analizie uwzględniono 20 najczęściej oferowanych modeli samochodów na rynku wtórnym, a wyniki mogą być sygnałem alarmowym dla właścicieli i potencjalnych nabywców.
Średnia cena używanego auta: 35 tys. zł i przyspieszające tempo zmian
Według AAA Auto, w 2024 roku średnia cena samochodu używanego wyniosła 35 025 zł. Mimo że rynek nadal rośnie pod względem liczby transakcji, coraz bardziej widoczny jest trend silnej utraty wartości przez nawet najbardziej pożądane modele.
Jednym z powodów tego zjawiska jest rosnąca podaż „prawie nowych” aut, czyli samochodów kilkuletnich, z niewielkim przebiegiem i często jeszcze na gwarancji. To właśnie ta grupa pojazdów mocno konkuruje cenowo z nowymi autami z salonów, obniżając wartość starszych modeli.
Volkswagen Passat z największym procentowym spadkiem
Największym przegranym zestawienia okazał się Volkswagen Passat, który stracił aż 19% swojej wartości w porównaniu z wcześniejszym rokiem. Ten spadek ma szczególne znaczenie, ponieważ Passat od lat uchodzi za solidny wybór w klasie średniej – zarówno dla klientów prywatnych, jak i firmowych flot.
Tuż za nim uplasowało się Audi A6, które straciło najwięcej w ujęciu kwotowym – aż 10 029 zł, co oznacza 17% spadku wartości.
Spadają ceny także innych bestsellerów rynku
Na liście aut o największym spadku wartości znalazły się również inne popularne modele:
- Opel Astra – najczęściej oferowany spalinowy model na rynku wtórnym w Polsce w 2024 roku,
- Nissan Leaf – reprezentujący segment samochodów elektrycznych.
Obecność tych modeli w zestawieniu podkreśla skalę zjawiska: spadki cen nie dotyczą wyłącznie luksusowych czy wyspecjalizowanych aut, ale również pojazdów popularnych i powszechnie użytkowanych.
TOP 20 najczęściej sprzedawanych modeli, które najmocniej straciły na wartości
Pełna lista 20 modeli samochodów, które w 2024 roku zanotowały największe spadki wartości, znajduje się w opracowanej przez AAA Auto galerii. Obejmuje ona:
- pojazdy z różnych segmentów (kompaktowe, klasy średniej, SUV-y),
- auta spalinowe, hybrydowe i elektryczne,
- modele uznanych producentów jak Volkswagen, Opel, Audi, Nissan czy Ford.
Dane oparte są na analizie tysięcy ogłoszeń sprzedaży i rzeczywistych transakcji zawartych w Polsce.
Co oznaczają te dane dla kierowców i inwestorów?
Dla posiadaczy samochodów oznacza to jedno – wartość ich pojazdów może topnieć szybciej, niż się spodziewali. Szczególnie istotne może to być dla osób planujących odsprzedaż w najbliższym czasie. Z kolei dla potencjalnych nabywców może to być dobry moment na zakup, zwłaszcza jeśli planują użytkowanie samochodu przez kilka lat i nie obawiają się jego dalszej deprecjacji.
Z punktu widzenia rynku wtórnego warto również zauważyć, że zmieniają się preferencje konsumentów – większe zainteresowanie budzą samochody z niższym przebiegiem, pochodzące z krajowych salonów i posiadające pełną historię serwisową.