Inwestycja tramwajowa na Wilanów, która kosztowała ponad 1 miliard 190 milionów złotych, wciąż budzi kontrowersje wśród mieszkańców. Pomimo uruchomienia linii z niemal 10-miesięcznym opóźnieniem, problemy techniczne i uciążliwy hałas nie dają o sobie zapomnieć. Mieszkańcy okolic Alei Rzeczypospolitej skarżą się na niedogodności, a Tramwaje Warszawskie pracują nad poprawą sytuacji.
Uciążliwy hałas od wczesnego ranka do późnej nocy
Mieszkańcy budynków przy Alei Rzeczypospolitej 6 i 4 odczuwają skutki niedoskonałości technicznych nowej linii tramwajowej. Głównym problemem są niesprawne smarownice, które miały zapobiegać hałasowi powstającemu podczas tarcia szyn o tory. Jak podkreśliła w interpelacji radna Miasto Jest Nasze, Melania Łuczak, hałas jest szczególnie uciążliwy od godziny 4.30 rano do 1 w nocy.
„Bezpośrednio przed oknami budynków przy Al. Rzeczypospolitej 6 i 4 od uruchomienia linii szwankują smarownice mające zapobiegać hałaśliwemu tarciu szyn o tory, w efekcie czego mieszkańcy doświadczają regularnie uciążliwego hałasu” – napisała Łuczak.
Problemy ze zwrotnicami i dezorientacja motorniczych
Kolejnym wyzwaniem są zwrotnice, które powinny działać w sposób zautomatyzowany. Niestety, w praktyce motorniczowie muszą przestawiać je ręcznie, co prowadzi do opóźnień i utrudnień w ruchu tramwajowym. Według pracowników Tramwajów Warszawskich, problem wynika z niewłaściwie dobranych urządzeń, które nie są dostosowane do intensywności ruchu na nowej linii.
„Zostały zaplanowane niewłaściwe lub wadliwe urządzenia i problem będzie wracał, i nasilał się wraz z zimnymi miesiącami” – przekazali mieszkańcom przedstawiciele Tramwajów Warszawskich.
Tramwaje Warszawskie pracują nad poprawą sytuacji
Rzecznik Tramwajów Warszawskich, Witold Urbanowicz, potwierdził, że problemy są znane i trwają prace nad ich rozwiązaniem. Zlecono niezależne pomiary hałasu, które nie wykazały przekroczenia norm, jednak specjaliści zdają sobie sprawę, że niektóre dźwięki mogą być uciążliwe dla mieszkańców, zwłaszcza tych, którzy nie są przyzwyczajeni do obecności tramwajów.
„Zleciliśmy zewnętrznemu niezależnemu podmiotowi wykonanie pomiarów hałasu, ale te nie wykazały przekroczenia norm. Zdajemy sobie jednak sprawę, że pewne rodzaje dźwięków mogą być uciążliwe dla mieszkańców, zwłaszcza nieprzyzwyczajonych do tramwajów” – powiedział Urbanowicz.
Powołano zespół ekspertów, który ma zająć się poprawą działania smarownic przy łukach i rozjazdach. „Wiemy, że korekty wymagał sposób zasilania smarownic i sposób kondycjonowania (smarowania) szyn w łukach. Pracujemy nad dodatkowymi rozwiązaniami technicznymi, których celem jest zmniejszenie uciążliwości dla mieszkańców” – dodał rzecznik.
Stabilizacja systemu sterowania ruchem
System sterowania ruchem na terminalu Miasteczko Wilanów to pierwsze tego typu rozwiązanie w Warszawie, co wymagało czasu na dostosowanie zarówno ze strony motorniczych, jak i producenta systemu, firmy Electroline. Po niezbędnych korektach system działa już stabilnie.
„Po dokonaniu niezbędnego dostrojenia urządzeń system pracuje stabilnie. Od początku roku zarejestrowano trzy zdarzenia, z których najdłuższe trwało 15 minut, a żadne z nich nie zagrażało bezpieczeństwu ruchu” – podkreślił Urbanowicz.
Czy mieszkańcy doczekają się poprawy?
Mimo że Tramwaje Warszawskie podejmują działania mające na celu zmniejszenie uciążliwości, mieszkańcy wciąż czekają na konkretne efekty. Inwestycja, która miała być dumą miasta, na razie przysparza więcej problemów niż korzyści. Czy zespół ekspertów i nowe rozwiązania techniczne przyniosą upragnioną ulgę? Czas pokaże.