W 2025 roku ceny paliw silnikowych mogą pójść w górę, ponieważ Ministerstwo Infrastruktury zapowiada podniesienie opłaty paliwowej. Zgodnie z obwieszczeniem opublikowanym w Monitorze Polskim, nowe stawki wejdą w życie od 1 stycznia przyszłego roku, co wpłynie na koszt benzyny, oleju napędowego oraz gazów takich jak CNG i LPG. Zwiększenie opłaty będzie miało wpływ nie tylko na koszty zakupu paliw, ale również na przyszłe inwestycje infrastrukturalne w Polsce.
Opłata paliwowa w 2025 roku – nowe stawki
Zgodnie z zapowiedzią Ministra Infrastruktury, stawki opłaty paliwowej w 2025 roku będą wyższe o ponad 3%. Nowa wysokość opłaty paliwowej dla benzyn silnikowych oraz ich mieszanek z biokomponentami wyniesie 202,20 zł za 1000 litrów. Dla olejów napędowych oraz ich mieszanek z biokomponentami, opłata wzrośnie do 436,07 zł za 1000 litrów. Natomiast dla gazów, w tym CNG i LPG, stawka będzie wynosić 246,87 zł za 1000 kg.
Dla porównania, w roku 2024 stawka opłaty dla benzyn silnikowych wynosiła 195,74 zł za 1000 l, a dla olejów napędowych i ich mieszanek z biokomponentami opłata wynosiła 422,13 zł za 1000 l. Z kolei w przypadku gazu LPG i CNG stawka opłaty wynosiła 238,98 zł za 1000 kg. Zatem w przyszłym roku czekają nas wyraźne zmiany w wysokości obciążeń związanych z paliwami, które mogą przełożyć się na wzrost cen przy dystrybutorach.
Jak podwyżki opłaty paliwowej wpłyną na ceny paliw?
Chociaż sama opłata paliwowa stanowi tylko jeden z wielu składników wpływających na finalną cenę paliwa, jej wzrost z pewnością przełoży się na wyższe koszty dla konsumentów. W Polsce opłata paliwowa jest częścią ceny paliwa, obok podatków i marży detalicznych, co oznacza, że każda zmiana w jej wysokości bezpośrednio wpływa na ceny na stacjach benzynowych. Z tego powodu prognozowany wzrost o 3% może oznaczać minimalne, ale odczuwalne podwyżki na stacjach paliw.
Przeznaczenie środków z opłaty paliwowej
Środki uzyskane z opłaty paliwowej przeznaczane są na różne cele publiczne, przede wszystkim na inwestycje związane z infrastrukturą drogową i kolejową. Zgodnie z ustawą, 76,9% przychodów z tej opłaty trafia do Krajowego Funduszu Drogowego (KFD), który finansuje budowę i modernizację dróg krajowych. Kolejne 19,45% zasila Fundusz Kolejowy, który jest odpowiedzialny za inwestycje w rozwój infrastruktury kolejowej. Z kolei 3,65% trafia do Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, który wspiera dopłaty do komunikacji publicznej.
W planie finansowym KFD na 2025 rok zaplanowano wpływy z opłaty paliwowej w wysokości 7,6 miliarda złotych, co stanowi dużą część finansowania infrastruktury drogowej w Polsce. Z kolei Fundusz Kolejowy ma otrzymać ponad 1,9 miliarda złotych z tytułu opłat paliwowych, co przełoży się na dalszy rozwój transportu kolejowego w kraju.
Wzrost cen ropy i jego wpływ na rynek paliwowy
Podwyżki opłat paliwowych mogą współistnieć z innymi czynnikami wpływającymi na ceny paliw w Polsce. W ostatnich tygodniach widać wyraźne wzrosty cen ropy naftowej na światowych rynkach, co również może wpłynąć na końcową cenę paliw na stacjach. Wzrosty te są wynikiem zmian w globalnej produkcji ropy, decyzji OPEC oraz polityki największych producentów. Na przykład w listopadzie 2024 roku ceny ropy wzrosły o ponad 10% w ciągu dwóch tygodni, co może wkrótce przełożyć się na wyższe ceny paliw w Polsce.
Reakcja społeczeństwa na wzrost opłaty paliwowej
Wzrost opłaty paliwowej może spotkać się z negatywną reakcją ze strony kierowców oraz firm transportowych, które odczują wyższe koszty eksploatacji swoich pojazdów. Z drugiej strony, większe środki na inwestycje drogowe i kolejowe mogą przyczynić się do poprawy jakości infrastruktury w Polsce, co z kolei wpłynie na poprawę warunków podróży oraz transportu towarów w kraju. Z perspektywy długoterminowej, dobrze zarządzane fundusze mogą również poprawić efektywność i bezpieczeństwo sieci drogowej oraz kolejowej.
Podwyżka opłaty paliwowej w Polsce, która wejdzie w życie w 2025 roku, to krok mający na celu zwiększenie wpływów na finansowanie inwestycji w infrastrukturę drogową, kolejową oraz transport publiczny. Choć wzrost ten będzie niewielki, może mieć wpływ na finalne ceny paliw na stacjach benzynowych. Z drugiej strony, wyższe środki na rozwój infrastruktury mogą pozytywnie wpłynąć na przyszły rozwój transportu w Polsce.
Proszę udostępnij klikając ten przycisk!
Odwiedź naszą stronę i zobacz wszystkie inne dostępne artykuły!