Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje szereg istotnych zmian w przepisach ruchu drogowego, które mogą wejść w życie już w 2025 roku. Zmiany obejmują podniesienie dopuszczalnych prędkości dla wybranych pojazdów, nowe zasady dla młodych kierowców oraz zaostrzenie kar za przekroczenie prędkości. Dowiedz się, jak nowe przepisy mogą wpłynąć na codzienne życie kierowców w Polsce.
Nowelizacja przepisów drogowych zakłada m.in. podniesienie dopuszczalnej prędkości dla ciągników rolniczych z 30 km/h do 40 km/h. Obecne przepisy ograniczają prędkość ciągników, mimo że wiele nowoczesnych modeli jest w stanie bezpiecznie poruszać się z prędkościami sięgającymi nawet 50 km/h. Choć wielu rolników postulowało ustanowienie limitu na poziomie 50 km/h, Ministerstwo zdecydowało się na bardziej ostrożne podniesienie limitu do 40 km/h, argumentując to kwestiami bezpieczeństwa na drogach.
Kolejną zmianą, która może wzbudzić kontrowersje, jest zaostrzenie przepisów dotyczących utraty prawa jazdy za nadmierną prędkość. Obecnie kierowca traci uprawnienia, jeśli przekroczy prędkość o więcej niż 50 km/h w terenie zabudowanym. Nowe przepisy zakładają, że sankcja ta będzie obowiązywać także na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych poza terenem zabudowanym. Celem tej zmiany jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach krajowych, gdzie znaczne przekroczenia prędkości mogą mieć tragiczne skutki.
W odpowiedzi na postulat zwiększenia mobilności młodych osób, rząd planuje przywrócić możliwość uzyskania prawa jazdy kategorii B przez osoby niepełnoletnie. Będzie to dotyczyć nastolatków w wieku 17 lat, pod warunkiem uzyskania pisemnej zgody rodziców lub opiekunów. Wzorem krajów takich jak Austria, Niemcy czy Holandia, młodzi kierowcy będą jednak musieli przez pierwsze miesiące jeździć w towarzystwie doświadczonego dorosłego kierowcy.
Zgodnie z propozycjami ministerstwa, młody kierowca będzie również objęty specjalnym okresem próbnym, podczas którego obowiązywać go będą surowsze limity prędkości: 50 km/h w terenie zabudowanym, 80 km/h poza terenem zabudowanym oraz 100 km/h na autostradach i drogach ekspresowych dwujezdniowych. Co więcej, osoby poniżej 18. roku życia nie będą mogły przewozić pasażerów w ramach usług taksówkowych ani innych form przewozu okazjonalnego.
Zmiany mają również objąć system punktów karnych. Obecnie kierowcy mogą zmniejszyć liczbę punktów karnych o 6, biorąc udział w specjalnym szkoleniu co 6 miesięcy. Nowe przepisy przewidują, że możliwość redukcji punktów karnych nie będzie dotyczyć najpoważniejszych wykroczeń drogowych, które stanowią największe zagrożenie dla bezpieczeństwa innych uczestników ruchu. Oznacza to, że kierowcy popełniający wykroczenia o szczególnie niebezpiecznym charakterze nie będą mogli obniżyć liczby punktów, co w założeniu ma działać jako ostrzeżenie i forma dyscyplinowania kierowców skłonnych do łamania przepisów.
Nowelizacja przepisów obejmuje także przepisy dotyczące osób zamieszkałych w Polsce, które uzyskały prawo jazdy za granicą. Obecnie cudzoziemcy mogą ubiegać się o polskie prawo jazdy po 185 dniach pobytu w Polsce. Nowe przepisy mają umożliwić rozpoczęcie tego procesu przed upływem tego okresu, ale dokument będzie można odebrać dopiero po spełnieniu wymogu rezydencji na terytorium Polski. Celem tej zmiany jest dostosowanie przepisów do rosnącej liczby osób spoza Polski decydujących się na dłuższy pobyt lub osiedlenie się w kraju.
Wprowadzenie zmian w przepisach drogowych może przynieść wymierne korzyści, ale wiąże się też z pewnymi wyzwaniami. Podniesienie prędkości dla ciągników może usprawnić prace rolnicze, jednak wielu kierowców obawia się, że zwiększy to ryzyko wypadków na wąskich drogach lokalnych. Surowsze przepisy dotyczące młodych kierowców mogą z kolei przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, ale zmiany mogą spotkać się z oporem ze strony osób dążących do obniżenia wieku uprawniającego do prowadzenia pojazdów.
Nie brakuje również głosów krytyki w kwestii surowszych sankcji za przekroczenie prędkości poza obszarem zabudowanym. Wielu kierowców uważa, że kary w Polsce są już wystarczająco restrykcyjne, a kolejne obostrzenia mogą prowadzić do większej liczby sporów sądowych i przeciągania się procedur administracyjnych.
Zgodnie z harmonogramem Ministerstwa Infrastruktury, nowe przepisy mają zostać przyjęte w pierwszym kwartale 2025 roku. W związku z tym kierowcy powinni spodziewać się wdrożenia zmian w najbliższym czasie. Nowe regulacje będą prawdopodobnie wymagały dodatkowej kampanii informacyjnej, która pozwoli społeczeństwu zapoznać się z nowymi zasadami oraz uniknąć nieporozumień, zwłaszcza w pierwszych tygodniach obowiązywania nowych przepisów.
Przedstawione propozycje mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz dostosowanie polskiego prawa do standardów obowiązujących w innych krajach Unii Europejskiej. Z pewnością jednak wprowadzenie tych zmian wywoła różnorodne reakcje wśród kierowców, co może stanowić wyzwanie dla ustawodawcy.
Proszę udostępnij klikając ten przycisk!
Odwiedź naszą stronę i zobacz wszystkie inne dostępne artykuły!