Po kilku tygodniach spadków, ceny benzyny 95-oktanowej ponownie rosną. Jak wynika z danych analityków serwisu e-petrol.pl, w pierwszych dniach czerwca średnia cena litra tego paliwa wzrosła o 2 grosze, osiągając poziom 5,71 zł/l. Choć skala wzrostu może wydawać się symboliczna, to kierowcy i analitycy zwracają uwagę na zmianę trendu, która może zwiastować początek letnich podwyżek.
Diesel bez zmian, ale różnice regionalne pozostają znaczące
W przeciwieństwie do benzyny, cena oleju napędowego pozostaje stabilna, utrzymując się na poziomie 5,69 zł za litr. Choć na pierwszy rzut oka sytuacja wygląda na spokojną, to po dokładniejszym przyjrzeniu się rynkowi widać, że różnice między regionami są istotne.
Wśród województw z najniższymi cenami diesla wyróżnia się:
- Warmia i Mazury – 5,57 zł/l,
- Lubelskie i Podkarpackie – również często utrzymujące się w dolnej części zestawienia.
Z kolei najdrożej za olej napędowy zapłacimy w:
- województwie podlaskim – 5,84 zł/l.
To oznacza, że różnice regionalne w przypadku diesla mogą sięgać nawet 27 groszy na litrze, co przy tankowaniu większych pojazdów ma już realne znaczenie ekonomiczne.
Autogaz tanieje, ale i tu różnice są zauważalne
Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku autogazu (LPG). W tym segmencie odnotowano spadek cen o 5 groszy, co przekłada się na średnią krajową wynoszącą 2,84 zł/l. To jedyny rodzaj paliwa, który w tym tygodniu tanieje, choć również tutaj można wskazać znaczące zróżnicowanie regionalne.
Najtańszy autogaz znajdziemy w:
- województwie świętokrzyskim – 2,69 zł/l,
- województwie podkarpackim i lubelskim – również w podobnych widełkach.
Najdroższy LPG odnotowano w:
- województwie zachodniopomorskim – 2,98 zł/l.
W przypadku autogazu różnice cen mogą więc przekraczać 30 groszy na litrze, co – podobnie jak w przypadku diesla – może mieć istotne znaczenie dla właścicieli aut z instalacją gazową.
Mazowsze najdroższe dla benzyny – ponad 5,88 zł/l
W zestawieniu przygotowanym przez e-petrol.pl Mazowsze wyróżnia się najwyższą średnią ceną benzyny 95-oktanowej – 5,88 zł/l, co oznacza różnicę aż 30 groszy w porównaniu z najtańszym regionem – Śląskiem, gdzie cena wynosi 5,58 zł/l.
Dla porównania:
- Śląsk – 5,58 zł/l Pb95,
- Mazowsze – 5,88 zł/l Pb95,
- średnia ogólnopolska – 5,71 zł/l Pb95.
Taka rozpiętość cen wskazuje na istotne różnice w polityce cenowej lokalnych dystrybutorów i może skłaniać kierowców do bardziej świadomego planowania tankowania – zwłaszcza podczas dłuższych podróży.
ETS2 i wpływ regulacji unijnych – przyszłościowy koszt paliwa?
Warto również zwrócić uwagę na nadchodzące zmiany regulacyjne, które mogą w istotny sposób wpłynąć na ceny paliw w przyszłości. Z raportu organizacji Transport & Environment (T&E) wynika, że wprowadzenie systemu handlu emisjami ETS2 – który obejmie również paliwa wykorzystywane w transporcie – może spowodować dodatkowe koszty dla kierowców.
Przy prognozowanej cenie 55 euro za tonę CO2, opłata związana z ETS2 może znacząco podnieść koszt tankowania. Choć mechanizm ten nie został jeszcze w pełni wdrożony, to jego wpływ – jak wskazują eksperci – może być odczuwalny już w kolejnych kwartałach.
Co oznaczają te zmiany dla kierowców? Komentarz eksperta
– Choć wzrost o 2 grosze może wydawać się marginalny, to na poziomie rynku hurtowego czy przewidywanych trendów wakacyjnych może on sygnalizować powrót tendencji wzrostowych, komentuje dla nas ekspert ds. paliw z jednej z firm doradczych. – Początek czerwca to zazwyczaj moment, w którym stacje zaczynają dostosowywać marże do przewidywanego zwiększonego popytu.
W praktyce oznacza to, że w najbliższych tygodniach możemy być świadkami dalszych, stopniowych podwyżek, szczególnie jeśli wzrosną ceny ropy na światowych rynkach lub osłabi się złoty.
Obserwowane w czerwcu zmiany cen paliw pokazują, że sytuacja na rynku pozostaje dynamiczna. Mimo że aktualne wzrosty są niewielkie, to ich kierunek może sugerować rozpoczęcie nowej fazy trendu – letnich podwyżek. Jednocześnie utrzymujące się różnice regionalne w cenach paliw są na tyle duże, że warto sprawdzać ceny lokalnie, a nawet planować tankowanie w tańszych województwach przy okazji podróży.
Warto również śledzić informacje dotyczące systemu ETS2, który w przyszłości może znacząco zmienić strukturę cen paliw w Polsce i całej Unii Europejskiej.



Jeden komentarz
Nikt w świecie nie robi ETS tylko eurokołchoz. To jest spłata kredytu KPO