Close Menu
Lega ArtisLega Artis
  • Strona główna
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Facebook X (Twitter) Instagram Telegram
Facebook X (Twitter) Instagram
Lega ArtisLega Artis
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Wydarzenia dnia
Lega ArtisLega Artis
Home - Aktualności z kraju - Nowe „Dobre Praktyki” Tuska: Przejrzystość w sponsoringu czy kolejny biurokratyczny bubel?
Aktualności z kraju

Nowe „Dobre Praktyki” Tuska: Przejrzystość w sponsoringu czy kolejny biurokratyczny bubel?

Daniel Głogowski25 kwietnia 2025Brak komentarzy
Facebook Twitter Telegram WhatsApp
Google News
Google News
Tusk KPRM

Premier Donald Tusk zapowiedział wprowadzenie zmian w sponsoringu sportowym z udziałem spółek Skarbu Państwa. Dokument opracowany przez Ministerstwo Aktywów Państwowych ma na celu zwiększenie przejrzystości finansowania oraz wyeliminowanie politycznych wpływów w sporcie. Czy nowe regulacje rzeczywiście poprawią sytuację, czy staną się kolejnym niewykonalnym pomysłem?

POLECAMY: „Jesteśmy tylko odbiorcami przepisów Brukseli”. Brzoska rezygnuje z funkcji w zespole ds. deregulacji

„Dobre Praktyki” – Co zmienią w sponsoringu sportowym?

„Wspieranie sportu przez spółki z udziałem Skarbu Państwa jest jednym z ważniejszych elementów zaangażowania się tych podmiotów gospodarczych w działania społeczne” – podkreślił premier Tusk we wstępie do dokumentu.

Nowe wytyczne mają wprowadzić 10 kluczowych zmian:

  1. Zasada „stosuj lub wyjaśnij” – Spółki będą musiały stosować się do rekomendacji lub uzasadnić odstępstwa.
  2. Zakaz politycznego zaangażowania – Sponsoring nie może wspierać partii ani polityków.
  3. Ścisłe kryteria wykluczeń – Nie będzie można sponsorować klubów poza strukturami związków sportowych, imprez promujących przemoc, sportowców karanych za doping oraz wydarzeń łamiących zasady fair play.
  4. Długofalowa strategia – Spółki będą musiały przygotować plany sponsoringowe na 3-4 lata z rocznymi budżetami i miernikami efektywności.
  5. Korekta strategii – W połowie okresu obowiązywania strategia będzie oceniana i ewentualnie modyfikowana.
  6. Mierzalne efekty – Sponsoring musi przynosić konkretne korzyści marketingowe lub wizerunkowe.
  7. Transparentność umów – Zakaz pośredników, jawne umowy publikowane na stronach spółek.
  8. Obowiązkowe klauzule – Umowy będą zawierać sankcje za korupcję, kary za niewywiązywanie się z zapisów oraz możliwość wycofania finansowania w przypadku pogorszenia wyników.
  9. 20% na szkolenie młodzieży – Zalecenie, by część środków przeznaczać na rozwój młodych sportowców.
  10. Termin wdrożenia – Spółki mają czas do końca III kwartału 2025 r. na dostosowanie się.

Czy to działa? Wątpliwości pozostają

Choć zapowiedzi brzmią dobrze, już teraz pojawiają się pytania o realną skuteczność nowych zasad.

  • Jak wyegzekwować zakaz politycznego zaangażowania? – W praktyce trudno będzie udowodnić, czy dana umowa sponsoringowa faktycznie promuje polityków.
  • Czy jawne umowy wystarczą? – Dotychczasowe doświadczenia pokazują, że nawet przy publikacji dokumentów, kluczowe decyzje mogą zapadać „zza kurtyny”.
  • Czy spółki rzeczywiście będą przestrzegać zasad? – Mechanizm „stosuj lub wyjaśnij” może okazać się niewystarczający, jeśli brakuje skutecznych sankcji.

Czy „Dobre Praktyki” naprawdę wpłyną na sport w polsce?

Premier Tusk przekonuje, że nowe regulacje przyczynią się do rozwoju sportu i zwiększenia zaufania społecznego:

„Sponsoring sportu powinien przyczyniać się do wspierania osiągnięć polskich sportowców z uwzględnieniem racjonalności wydatków ponoszonych przez spółki z udziałem Skarbu Państwa”.

Czy jednak te zapowiedzi przełożą się na realne zmiany? Dotychczasowe obietnice rządu często pozostawały tylko na papierze. Teraz wszystko zależy od tego, czy nowe zasady będą konsekwentnie wdrażane i egzekwowane.

Podsumowanie

Nowe „Dobre Praktyki” mają szansę zwiększyć przejrzystość finansowania sportu, ale ich skuteczność będzie zależała od realnego wdrożenia. Czy tym razem rząd dotrzyma słowa? Czas pokaże.

Dobre Praktyki Donald Tusk ład korporacyjny polityka a sport polski sport przejrzystość finansowania reforma sponsoringu Spółki Skarbu Państwa sponsoring sportowy
Google News Icon

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share. Facebook Twitter Email Telegram WhatsApp
Avatar of Daniel Głogowski
Daniel Głogowski
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Add A Comment

Napisz Komentarz Anuluj dodawanie

Ostatnie Wpisy
Telefon

Twój telefon straci internet. 3G znika z Polski do końca 2025 roku!

14 listopada 2025
Kontrola2025 4

Masz szopę przy granicy? PILNY alert dla Polaków! Kary do 10 000 zł

14 listopada 2025
Pieniądze

Masz oszczędności w domu? Fiskus zabierze 75% bez dowodu pochodzenia

14 listopada 2025
Reklama

Na portalu Lega Artis znajdziesz najważniejsze wiadomości z Polski i świata. Dołącz do nas i bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami, które mają znaczenie.

Facebook X (Twitter) RSS
Polecane serwisy
newsnadzis.pl newsnadzis.pl
plotkosfera.pl plotkosfera.pl
PRZYDATNE LINKI
  • Strona główna
  • O Nas
  • Kontakt
  • Nasi Autorzy
  • Mapa Strony
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Copyright © Lega Artis 2025 - Zaufane wiadomości i Wiarygodne dziennikarstwo
  • Kontakt
  • O nas
  • Polityka Prywatności

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.