Prokurator Generalny Adam Bodnar skierował do Sejmu wniosek o wyrażenie zgody na zatrzymanie i przymusowe doprowadzenie byłego Ministra Sprawiedliwości Zbigniewa Ziobry przed sejmową komisję śledczą do spraw Pegasusa. Informację tę, która ma kluczowe znaczenie dla dalszych prac komisji. Decyzja w tej sprawie spoczywa teraz na posłach, którzy zdecydują o ewentualnym uchyleniu immunitetu poselskiego Zbigniewowi Ziobrze w kontekście tego konkretnego wniosku.
Dokumenty formalnie wpłynęły do Marszałka Sejmu Szymona Hołowni jeszcze dziś, uruchamiając parlamentarną procedurę. Wniosek Prokuratora Generalnego jest odpowiedzią na wcześniejsze działania komisji śledczej, która bezskutecznie próbowała wezwać Zbigniewa Ziobrę na przesłuchanie. Stawiennictwo byłego szefa resortu sprawiedliwości jest uznawane przez członków komisji za niezbędne do wyjaśnienia kluczowych kwestii związanych z użyciem systemu Pegasus w Polsce.
Dlaczego Zbigniew Ziobro ma stawić się przed komisją ds. Pegasusa?
Sejmowa komisja śledcza bada legalność, prawidłowość i celowość czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus. Zbigniew Ziobro, jako były Minister Sprawiedliwości i Prokurator Generalny w latach 2015-2023, zajmował kluczowe stanowiska w okresie, gdy system Pegasus był rzekomo wykorzystywany przez polskie służby. Jego wiedza na temat decyzji dotyczących zakupu, finansowania i ewentualnego użycia tego narzędzia jest postrzegana przez komisję jako fundamentalna dla pełnego obrazu sprawy.
Komisja wielokrotnie wzywała Zbigniewa Ziobrę do złożenia zeznań, jednak były minister nie stawiał się na posiedzeniach, powołując się m.in. na stan zdrowia. Brak możliwości przesłuchania kluczowego świadka, jakim jest Zbigniew Ziobro, utrudniał dotychczas prace komisji i uniemożliwiał wyjaśnienie wielu istotnych wątków śledztwa parlamentarnego. Wniosek Prokuratora Generalnego jest próbą przełamania tego impasu.
Co zawiera wniosek Prokuratora Generalnego?
Wniosek skierowany przez Adama Bodnara do Sejmu dotyczy wyrażenia zgody na zatrzymanie i przymusowe doprowadzenie Zbigniewa Ziobry przed sejmową komisję śledczą. Oznacza to, że Prokurator Generalny, działając na wniosek komisji, zwraca się do Sejmu o zezwolenie na zastosowanie środków przymusu w celu zapewnienia obecności byłego ministra na przesłuchaniu. Jest to krok ostateczny, podejmowany gdy inne metody wezwania świadka zawiodły.
Prokurator Generalny Adam Bodnar publicznie skomentował swoją decyzję, pisząc na platformie X (dawniej Twitter): „Zbigniew Ziobro nie stoi ponad prawem. Na wezwanie sejmowej Komisji Śledczej ma obowiązek stawić się i złożyć zeznania – tak jak każdy inny obywatel, który takie wezwanie otrzyma”. Podkreśla to zasadę równości wobec prawa i obowiązek obywatelski stawienia się na wezwanie organu państwowego, jakim jest komisja śledcza.
Procedura uchylenia immunitetu w Sejmie
Po wpłynięciu wniosku Prokuratora Generalnego do Marszałka Sejmu, dokumentacja zostanie skierowana do Komisji Regulaminowej, Spraw Poselskich i Immunitetowych. To właśnie ta komisja jako pierwsza zajmie się analizą wniosku i wyda swoją opinię. Po zaopiniowaniu przez komisję, wniosek o wyrażenie zgody na zatrzymanie i przymusowe doprowadzenie trafi pod obrady Sejmu na posiedzeniu plenarnym.
Na sali plenarnej odbędzie się standardowe głosowanie. Aby Sejm wyraził zgodę na zatrzymanie i przymusowe doprowadzenie posła, wymagana jest bezwzględna większość głosów ustawowej liczby posłów. Jeśli większość posłów opowie się za uchyleniem immunitetu w tym konkretnym zakresie, wniosek komisji śledczej o przymusowe doprowadzenie będzie mógł zostać zrealizowany, najprawdopodobniej poprzez zwrócenie się do sądu o wydanie odpowiedniego postanowienia.
Możliwy harmonogram i dalsze kroki
Według informacji Lega Artis, głosowanie w Sejmie w sprawie wniosku dotyczącego Zbigniewa Ziobry ma odbyć się najprawdopodobniej w trakcie ostatniego przed wakacjami posiedzenia Sejmu, zaplanowanego na 5 sierpnia. Jest to data kluczowa, ponieważ od decyzji Sejmu zależy, czy możliwe będzie podjęcie dalszych kroków w celu przymusowego doprowadzenia byłego ministra.
Jeżeli Sejm wyrazi zgodę na zatrzymanie i przymusowe doprowadzenie, wówczas, jak wskazują członkowie komisji śledczej, ewentualne przesłuchanie Zbigniewa Ziobry będzie możliwe do zorganizowania na początku września. Harmonogram ten zależy od sprawności procedur sądowych, które nastąpią po ewentualnym uchyleniu immunitetu przez Sejm.
Poprzednie próby doprowadzenia i ich skutki
To nie pierwsza próba zapewnienia obecności Zbigniewa Ziobry przed komisją ds. Pegasusa. Na początku tego roku, na wniosek komisji, warszawski sąd okręgowy zadecydował o doprowadzeniu polityka na posiedzenie zaplanowane na 31 stycznia. W tym celu Sejm również uchylił Zbigniewowi Ziobrze immunitet, co umożliwiło sądowi wydanie postanowienia o doprowadzeniu.
W dniu posiedzenia komisji, 31 stycznia, policja podjęła próbę zatrzymania Zbigniewa Ziobry w celu doprowadzenia go przed komisję. Zatrzymania dokonano po godzinie 10:30, gdy były minister zakończył udzielać wywiadu w Telewizji Republika. Posiedzenie komisji miało rozpocząć się o 10:30. Ponieważ Zbigniew Ziobro nie stawił się w sali obrad o wyznaczonej godzinie, komisja śledcza uznała próbę doprowadzenia za nieskuteczną.
W związku z nieskutecznym doprowadzeniem, komisja podjęła decyzję o skierowaniu wniosku o zastosowanie wobec Zbigniewa Ziobry kary porządkowej w postaci aresztu do 30 dni. Wniosek ten trafił do warszawskiego sądu okręgowego. Sąd jednak nie uwzględnił wniosku komisji o nałożenie kary porządkowej. Obecny wniosek Prokuratora Generalnego dotyczy ponownej zgody na przymusowe doprowadzenie, co jest nowym etapem w działaniach komisji.
Co dalej? Kluczowa decyzja Sejmu
Sytuacja wokół przesłuchania Zbigniewa Ziobry przed komisją ds. Pegasusa wchodzi w decydującą fazę. Wniosek Prokuratora Generalnego Adama Bodnara o zgodę na zatrzymanie i przymusowe doprowadzenie stawia Sejm przed koniecznością podjęcia politycznej i prawnej decyzji. Ewentualne uchylenie immunitetu przez Sejm otworzy drogę do zastosowania środków przymusu, co może pozwolić komisji na uzyskanie zeznań od kluczowego świadka w sprawie użycia systemu Pegasus.
Decyzja Sejmu w dniu 5 sierpnia będzie miała bezpośredni wpływ na dalsze prace komisji i możliwość pełnego wyjaśnienia okoliczności związanych z wykorzystaniem Pegasusa w Polsce. Sprawa budzi duże zainteresowanie publiczne i polityczne, a jej rozwój będzie uważnie śledzony zarówno przez media, jak i obywateli.


