Close Menu
Lega ArtisLega Artis
  • Strona główna
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Facebook X (Twitter) Instagram Telegram
Facebook X (Twitter) Instagram
Lega ArtisLega Artis
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Prawo co dnia
  • Wydarzenia dnia
Lega ArtisLega Artis
Home - Aktualności z kraju - Rewolucja w Łodzi: CPK wybrał wykonawcę największego tunelu kolejowego w Polsce
Aktualności z kraju

Rewolucja w Łodzi: CPK wybrał wykonawcę największego tunelu kolejowego w Polsce

Daniel Głogowski12 kwietnia 2025Brak komentarzy
Facebook Twitter Telegram WhatsApp
Google News
Google News
CPK Linie kolejowe

Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała wykonawcę kluczowej inwestycji – tunelu kolei dużych prędkości pod Łodzią. Konsorcjum PORR zrealizuje projekt za 1,761 mld zł, oferując najlepszą cenę i doświadczenie spośród pięciu rozpatrywanych ofert.

POLECAMY: Wywłaszczenia pod CPK: Właściciele działek dostaną większe odszkodowania już na starcie

Tunel, który zmieni mapę komunikacyjną Polski

Inwestycja to część tzw. „szprychy nr 9” – linii kolejowej nr 85, która do 2032 roku połączy Warszawę i przyszłe Lotnisko CPK z Łodzią, a następnie z Wrocławiem i Poznaniem. Budowa rozpocznie się jeszcze w tym roku.

Maciej Lasek, rządowy pełnomocnik ds. CPK, podkreśla, że to nie tylko element sieci kolejowej, ale impuls rozwojowy dla całego regionu:

„Tunel dalekobieżny zbliży Warszawę do Łodzi i stworzy bezkonkurencyjne czasy przejazdu między największymi ośrodkami Polski”.

Rekordowe parametry: Najdłuższy i najszerszy tunel w Polsce

Planowany tunel będzie miał:

  • 4,6 km długości,
  • średnicę ok. 14 metrów,
  • dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h.

Będzie to najdłuższy i najszerszy tunel kolejowy drążony jednym ciągiem w Polsce.

Bezpieczeństwo i przygotowania przed budową

Filip Czernicki, prezes CPK, zaznacza:

„Jednym z naszych najważniejszych zadań jest wydrążenie tunelu przy zachowaniu maksymalnego bezpieczeństwa dla mieszkańców Łodzi”.

Dlatego jeszcze przed rozpoczęciem prac podpisano kontrakt z firmą Albraco na wykonanie 70 analiz technicznych i badań budynków w rejonie inwestycji. Dodatkowe badania geotechniczne wykonawca przeprowadzi na etapie projektu wykonawczego.

Łódź – Centralny węzeł kolejowy

Pociągi dużych prędkości będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna, a tunel wyprowadzi je na powierzchnię w okolicach osiedla Retkinia. Stamtąd trasa poprowadzi dalej na zachód – w kierunku Sieradza, gdzie rozpocznie się odcinek do Wrocławia.

Obecnie trwają prace przygotowawcze, m.in.:

  • wzmacnianie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury,
  • budowa komór startowej (Retkinia) i odbiorczej (Fabryczna).

KDP: Prędkość do 350 km/h i nowa era podróżowania

Choć w tunelu pociągi będą poruszać się z prędkością 160 km/h, na innych odcinkach linia KDP pozwoli osiągnąć nawet 350 km/h. To całkowita zmiana w polskiej komunikacji, a Łódź stanie się kluczowym węzłem transportowym.

CPK: Kontrowersje i plany rządu

Pod koniec marca br. złożono 36 odwołań dotyczących decyzji lokalizacyjnych CPK, co opóźnia projekt. Patryk Wild ze stowarzyszenia Tak dla CPK komentuje:

„Naprawdę trudno tłumaczyć to inaczej niż dywersją”.

W czerwcu Premier Donald Tusk ogłosił decyzję w sprawie CPK, zapowiadając, że Polska stanie się „jednym wielkim megalopolis”. W jego wizji:

  • lotnisko pod Baranowem ma powstać do 2032 roku,
  • regionalne porty lotnicze zostaną rozbudowane,
  • Polskie Linie Lotnicze LOT mają się rozwijać, choć – jak przyznał – „gigantów nie dogoni”.

Kluczowym elementem projektu jest „Y greckie” – linia KDP łącząca Warszawę i Łódź z rozwidleniem na Poznań i Wrocław.

Podsumowanie: Tunel, który łączy przyszłość

Tunel pod Łodzią to inwestycja o znaczeniu krajowym i międzynarodowym, fundament nowoczesnej sieci transportowej. Dzięki niej podróż między największymi miastami Polski zajmie mniej niż 2 godziny, a Łódź zyska status centralnego węzła komunikacyjnego.

CPK INFRASTRUKTURA Inwestycje kolej kolejdużychprędkości łódź modernizacja polska transport tunele
Google News Icon

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share. Facebook Twitter Email Telegram WhatsApp
Daniel Głogowski
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)

Ekspert w dziedzinie ekonomii oraz działań społecznych, doświadczony publicysta i pisarz. Pierwsze artykuły opublikował w 1999 roku publikacjami dla międzynarodowych wydawców. Współpracując z czołowymi światowymi redakcjami.

Napisz Komentarz Anuluj dodawanie

Ostatnie Wpisy
Szkola knakfnaikf

Rząd zdecydował. Koniec z kawą w szkołach, rewolucja w żywieniu od 2026 roku!

18 lipca 2025
UwagaPilne2025

Rusza plan masowej ewakuacji Polaków. Każdy otrzyma SMS z pilną instrukcją

18 lipca 2025
Bankomat

Bankowy gigant ucieka z Warszawy. 1200 osób straci pracę, to efekt globalnej czystki.

18 lipca 2025
Reklama

Na portalu Lega Artis znajdziesz najważniejsze wiadomości z Polski i świata. Dołącz do nas i bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami, które mają znaczenie.

Facebook X (Twitter) Instagram RSS
Polecane serwisy
newsnadzis.pl newsnadzis.pl
plotkosfera.pl plotkosfera.pl
PRZYDATNE LINKI
  • Strona główna
  • O Nas
  • Kontakt
  • Nasi Autorzy
  • Mapa Strony
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Copyright © Lega Artis 2025 - Zaufane wiadomości i Wiarygodne dziennikarstwo
  • Kontakt
  • O nas
  • Polityka Prywatności

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.