Close Menu
Lega ArtisLega Artis
  • Strona główna
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Facebook X (Twitter) Instagram Telegram
Facebook X (Twitter) Instagram
Lega ArtisLega Artis
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Wydarzenia dnia
Lega ArtisLega Artis
Home - Aktualności z kraju - Google będzie musiał płacić mediom cyfrowym w Polsce? „Nawet kilkuset mln zł rocznie”
Aktualności z kraju

Google będzie musiał płacić mediom cyfrowym w Polsce? „Nawet kilkuset mln zł rocznie”

Ignacy Michałowski7 czerwca 2024Brak komentarzy
Facebook Twitter Telegram WhatsApp
Google News
Google News
1440px Google Headquarters in Ireland Building Front Entrance

Czy globalne firmy technologiczne, takie jak Google, będą płacić polskim mediom cyfrowym za korzystanie z ich treści? To pytanie staje się coraz bardziej aktualne, gdy Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych (ZPWC) walczy o wprowadzenie odpowiednich regulacji prawnych. Według prezesa ZPWC, Macieja Kossowskiego, takie opłaty mogą wynosić kilkaset milionów złotych rocznie, co może stanowić istotne wsparcie dla polskich wydawców cyfrowych.

Globalne firmy technologiczne a treści wydawców

  • „Podobnie jak wydawcy cyfrowi na całym świecie, chcemy otrzymywać od globalnych firm technologicznych opłaty za korzystanie z treści działających w Polsce wydawców cyfrowych. Bez tego wielu wydawców może mieć problemy finansowe” – mówi Maciej Kossowski.

Wyszukiwarki, takie jak Google, wyrosły na bazie treści zamieszczanych przez media w internecie. Przez wiele lat współpraca między globalnymi platformami a wydawcami opierała się na obopólnych korzyściach – linki do treści wydawców pojawiały się w wynikach wyszukiwania, generując ruch na ich stronach, co z kolei przekładało się na wpływy reklamowe.

Jednak obecnie, gdy użytkownicy wpisują szukane hasła, wyniki wyszukiwania często wyświetlają odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, co zmniejsza ruch na stronach wydawców. To prowadzi do zmniejszenia ich przychodów z reklam.

Kilkaset milionów złotych rocznie dla mediów cyfrowych w Polsce?

  • „Według firmy Gartner wskutek działań big-techów w najbliższych latach ruch w wyszukiwarkach zmniejszy się o 20-25 proc.” – mówi Kossowski. Jego zdaniem firmy technologiczne powinny płacić kilkaset milionów złotych rocznie mediom cyfrowym w Polsce za korzystanie z przygotowanych przez nie treści.

ZPWC powołuje się na badanie przeprowadzone w Szwajcarii przez firmę FehrAdvice & Partners AG, która oszacowała, że Google powinien przekazać wydawcom około 15 proc. przychodów SEM na tamtym rynku. W Polsce rynek reklamowy online na koniec 2023 roku wyceniono na 7,8 mld zł, z czego 31,2 proc. stanowią przychody SEM. Ponad 90 proc. z tej kwoty trafia do Google. Na tej podstawie Kossowski wylicza, że polscy wydawcy powinni otrzymywać kilkaset milionów złotych rocznie.

Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych – reprezentacja i negocjacje

Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych powstał, aby reprezentować wydawców cyfrowych w negocjacjach z big-te i i w procesie tworzenia regulacji prawnych. Obecnie w skład ZPWC wchodzą takie podmioty jak Grupa WP, Ringier Axel Springer Polska, Agora, Interia, ZPR Media oraz TVN Warner Bros. Związek prowadzi rozmowy na temat dołączenia kolejnych członków.

  • „W grupie wydawców cyfrowych łatwiej będzie negocjować z globalnymi firmami technologicznymi niż pojedynczym podmiotom” – dodaje Kossowski.

Obecnie w Sejmie procedowana jest ustawa implementująca unijną dyrektywę w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym z 2019 r. ZPWC dąży do wprowadzenia poprawek, które wspierałyby negocjacje wydawców z globalnymi platformami. Kossowski sugeruje, że mógłby to być Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub inna instytucja, zapewniająca efektywny mechanizm arbitrażowy.

Rozmowy z gigantami technologicznymi

Związek planuje rozpocząć rozmowy z globalnymi firmami technologicznymi po wejściu w życie nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Celem jest uzyskanie sprawiedliwych opłat za korzystanie z treści polskich wydawców cyfrowych.

  • „Walczymy też o zapisy dotyczące sztucznej inteligencji i wynagrodzenia za to, że AI ucząc się korzysta z istniejących treści m.in. wydawców. Jeżeli systemy AI czerpią korzyści dzięki treściom wydawców, powinny za to płacić” – podsumowuje Kossowski.

Wprowadzenie takich regulacji może znacząco wpłynąć na stabilność finansową polskich mediów cyfrowych, zapewniając im sprawiedliwy udział w zyskach generowanych przez globalne firmy technologiczne.

Google
Google News Icon

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share. Facebook Twitter Email Telegram WhatsApp
Avatar of Ignacy Michałowski
Ignacy Michałowski
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Add A Comment

Napisz Komentarz Anuluj dodawanie

Ostatnie Wpisy
Sklep

Czy 7 grudnia to niedziela handlowa? Sprawdzamy oficjalny kalendarz na 2025 rok

5 grudnia 2025
Telefon

Telefon eksplodował w rękach nastolatka. 8 osób w szpitalu, pilna akcja służb w Ropczycach

4 grudnia 2025
Pilne

Atak piratów na gazowiec: Polak wśród 9 uprowadzonych. MSZ potwierdza, trwa walka o uwolnienie

4 grudnia 2025
Reklama

Na portalu Lega Artis znajdziesz najważniejsze wiadomości z Polski i świata. Dołącz do nas i bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami, które mają znaczenie.

Facebook X (Twitter) RSS
Polecane serwisy
newsnadzis.pl newsnadzis.pl
plotkosfera.pl plotkosfera.pl
PRZYDATNE LINKI
  • Strona główna
  • O Nas
  • Kontakt
  • Nasi Autorzy
  • Mapa Strony
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Copyright © Lega Artis 2025 - Zaufane wiadomości i Wiarygodne dziennikarstwo
  • Kontakt
  • O nas
  • Polityka Prywatności

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.