Close Menu
Lega ArtisLega Artis
  • Strona główna
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Facebook X (Twitter) Instagram Telegram
Facebook X (Twitter) Instagram
Lega ArtisLega Artis
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Wydarzenia dnia
Lega ArtisLega Artis
Home - Aktualności z kraju - Strefy Czystego Transportu zostanie wprowadzona w całym kraju?! Politycy nie pozostawiają wątpliwości
Aktualności z kraju

Strefy Czystego Transportu zostanie wprowadzona w całym kraju?! Politycy nie pozostawiają wątpliwości

Ignacy Michałowski13 czerwca 20242 komentarze
Facebook Twitter Telegram WhatsApp
Google News
Google News
Strefy Czystego Transportu
Strefy Czystego Transportu

Od 1 lipca 2024 roku Warszawa wprowadzi pierwszą w Polsce Strefę Czystego Transportu (SCT). To tylko początek, ponieważ kolejne miasta, takie jak Kraków i Wrocław, również pracują nad wprowadzeniem takich stref. Choć koncepcja SCT ma na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń i poprawę jakości powietrza, wywołuje również kontrowersje i obawy wśród mieszkańców oraz władz samorządowych. Przyjrzyjmy się bliżej temu zagadnieniu.

Co to są Strefy Czystego Transportu?

Strefy Czystego Transportu to obszary miejskie, w których ogranicza się ruch pojazdów emitujących najwięcej zanieczyszczeń. Wprowadzenie SCT wiąże się z restrykcjami dla starszych, bardziej zanieczyszczających pojazdów, które nie spełniają określonych norm emisji.

Pierwsza SCT w Polsce: Warszawa

Warszawa będzie pierwszym miastem w Polsce, które wprowadzi SCT. Od 1 lipca 2024 roku, głównie w ścisłym centrum miasta, zaczną obowiązywać nowe przepisy ograniczające ruch pojazdów nie spełniających określonych norm emisji. To decyzja, która spotkała się z mieszanymi reakcjami – z jednej strony pochwały za dbałość o środowisko, z drugiej obawy o wykluczenie społeczne.

Wykluczenie Społeczne a SCT

Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia, podkreśla, że wprowadzenie SCT może wykluczyć część społeczności, która nie jest w stanie pozwolić sobie na nowsze, bardziej ekologiczne pojazdy. „Nagle okazało się, że rozmawiając o SCT, krzywdzimy ludzi, których nie stać na to, żeby zmienić swoje pojazdy, które nie mieszczą się w normach” – mówi Mazur. Podkreśla również potrzebę centralizacji inicjatywy na poziomie rządowym, aby wszystkie miasta miały jasne wytyczne i wsparcie w realizacji tych zmian.

Potrzeba Centralizacji

Wiceprezydent Wrocławia oraz Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), apelują o rządowe wsparcie i centralizację procesu wdrażania SCT. „Chcielibyśmy, żeby to były rozwiązania również na poziomie rządowym. Żebyśmy wiedzieli, czy naprawdę idziemy w tę stronę wspólnie” – mówi Mazur. Karolczak dodaje, że strategia państwa mogłaby być potrzebna, aby miasta miały narzędzia do skutecznego wdrażania SCT, nie obciążając przy tym nadmiernie swoich budżetów.

Problemy z Finansowaniem

Jednym z głównych wyzwań jest finansowanie stref czystego transportu. Miasta obawiają się, że bez wsparcia centralnego, nie będą w stanie pokryć kosztów związanych z wprowadzeniem i utrzymaniem SCT. Kazimierz Karolczak zwraca uwagę, że bez odpowiednich narzędzi i wsparcia finansowego, połowa miast może mieć problemy z realizacją swoich zobowiązań i usług publicznych.

Aktualny Stan Prawny

Podstawą prawną dla stref czystego transportu w Polsce jest ustawa z 11 stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Jednak wiele szczegółów dotyczących funkcjonowania SCT określają uchwały miejskie. Rady gmin mają za zadanie ustalać granice stref, sposoby ich organizacji oraz metody komunikacji z mieszkańcami.

Naszym zdaniem SCT narusza prawo do równego traktowania obywateli i stanowi formę przymuszenia społeczeństwa do zakupu wadliwych i niebezpiecznych samochodów elektrycznych. Ponadto istnieje również podstawa do stwierdzenia, że przepisy w tym zakresie naruszają art. 9 ustawy z dnia 3 grudnia 2010 roku o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania. Warto również podkreślić, ze SCT nie ma nic wspólnego z ochroną środowiska, ponieważ prąd do elektryków jest produkowany z węgla.

Strefy Czystego Transportu
Google News Icon

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share. Facebook Twitter Email Telegram WhatsApp
Avatar of Ignacy Michałowski
Ignacy Michałowski
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

2 komentarze

2 komentarze

  1. Avatar of Barry
    Barry on 13 czerwca 2024 16:58

    I co jeszcze? Jakie zakazy? Eurokołchoz jew ropejskich pejsów?

    Reply
  2. Avatar of Jhffgh
    Jhffgh on 13 czerwca 2024 17:39

    Tylko „jednym” słowem to można określi POJEBY BOLSZEWICKIEJ IDEOLOGII.!!
    POLSKA KONSTYTUCJA NIE PRZEWUDUJE ŻADNEJ
    D Y S K R Y M I N A C J I
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    KAŻDY POJAZD ZAREJESTROWANY, UBEZPIECZONY, JEST DOPUSZCZONY DO RUCHU DROGOWEGO NA TERENIE CAŁEGO KRAJU BEZ ŻADNYCH OGRANICZEŃ.!!!!!!!!!!!!!!!!

    Wszelkie zakazy lokalnych WATASZKÓW SĄ NIELEGALNE i NIE MOGĄ BYĆ STOSOWANE, WYMUSZANE.!!!!!!!!

    Reply

Napisz Komentarz Anuluj dodawanie

Ostatnie Wpisy
Sklep

Czy 7 grudnia to niedziela handlowa? Sprawdzamy oficjalny kalendarz na 2025 rok

5 grudnia 2025
Telefon

Telefon eksplodował w rękach nastolatka. 8 osób w szpitalu, pilna akcja służb w Ropczycach

4 grudnia 2025
Pilne

Atak piratów na gazowiec: Polak wśród 9 uprowadzonych. MSZ potwierdza, trwa walka o uwolnienie

4 grudnia 2025
Reklama

Na portalu Lega Artis znajdziesz najważniejsze wiadomości z Polski i świata. Dołącz do nas i bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami, które mają znaczenie.

Facebook X (Twitter) RSS
Polecane serwisy
newsnadzis.pl newsnadzis.pl
plotkosfera.pl plotkosfera.pl
PRZYDATNE LINKI
  • Strona główna
  • O Nas
  • Kontakt
  • Nasi Autorzy
  • Mapa Strony
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Copyright © Lega Artis 2025 - Zaufane wiadomości i Wiarygodne dziennikarstwo
  • Kontakt
  • O nas
  • Polityka Prywatności

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.