Close Menu
Lega ArtisLega Artis
  • Strona główna
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Facebook X (Twitter) Instagram Telegram
Facebook X (Twitter) Instagram
Lega ArtisLega Artis
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Wydarzenia dnia
Lega ArtisLega Artis
Home - Aktualności z kraju - Nie będzie ani CPK, ani elektrowni atomowych. Co z kluczowymi inwestycjami
Aktualności z kraju

Nie będzie ani CPK, ani elektrowni atomowych. Co z kluczowymi inwestycjami

Ignacy Michałowski22 lipca 2024Brak komentarzy
Facebook Twitter Telegram WhatsApp
Google News
Google News
Donald Tusk
Donald Tusk

Minęło osiem miesięcy od objęcia władzy przez nową koalicję rządową, która 13 grudnia 2023 roku obchodzi swoje symboliczne pół roku istnienia. W tym czasie coraz więcej konkretnych informacji wskazuje na to, że kluczowe inwestycje strategiczne, rozpoczęte przez poprzedni rząd Prawa i Sprawiedliwości, nie będą realizowane. Wśród tych projektów znajdują się Centralny Port Komunikacyjny (CPK), zapewnienie żeglowności Odry oraz budowa elektrowni atomowych.

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) – ambitny projekt na rozdrożu

Tło i cele projektu

Centralny Port Komunikacyjny miał być jednym z największych projektów infrastrukturalnych w Polsce. Planowany jako nowoczesny hub transportowy, miał połączyć ruch lotniczy, kolejowy i drogowy w jednym miejscu. Lokalizacja w Baranowie, centralnym punkcie kraju, była strategiczna, aby zwiększyć dostępność i efektywność komunikacyjną na terenie Polski i całej Europy Środkowej.

Problemy i zmiany w koncepcji

Nowa koalicja rządowa, pod przewodnictwem premiera Donalda Tuska, zaproponowała alternatywne rozwiązania. Minister Lasek przedstawił nową koncepcję, która zakłada rozbudowę istniejących lotnisk – Okęcia i Modlina – zamiast budowy nowego portu w Baranowie. To posunięcie budzi wiele kontrowersji.

Argumenty za rozbudową Okęcia i Modlina

  1. Koszty: Rozbudowa istniejących lotnisk miałaby być tańsza w krótkim okresie niż budowa całkowicie nowego portu lotniczego.
  2. Wykorzystanie istniejącej infrastruktury: Oba lotniska już funkcjonują, co umożliwia szybsze wdrożenie nowych rozwiązań bez konieczności budowania wszystkiego od podstaw.
  3. Szybkość realizacji: Projekty rozbudowy mogłyby zostać zrealizowane szybciej niż budowa nowego hubu, który wymagałby więcej czasu na planowanie, budowę i uruchomienie.

Krytyka nowej koncepcji

  1. Rozproszenie zasobów: Trzy lotniska w centrum Polski mogą doprowadzić do rozproszenia zasobów i nieoptymalnego wykorzystania środków publicznych.
  2. Długoterminowe problemy: Wydłużenie żywotności Okęcia do 2030 roku, a jego zamknięcie w 2032 roku, koliduje z terminami rozpoczęcia działalności CPK, co wprowadza niepewność i chaos w planowaniu transportu lotniczego.
  3. Ryzyko inwestycji w Modlin: Inwestycje w Modlin, gdzie operuje jedynie Ryanair, mogą być ryzykowne, zwłaszcza gdy linia ta redukuje liczbę tras z powodu podwyżek opłat lotniskowych.

Elektrownie atomowe – marzenie oddalone w czasie

Pierwszy blok w Choczewie

Budowa pierwszego bloku energetycznego elektrowni atomowej w gminie Choczewo w województwie pomorskim miała być kluczowym elementem strategii energetycznej Polski. Pierwotny plan zakładał oddanie go do użytku w 2034 roku. Jednak nowa minister przemysłu, Marzena Czarnecka, przesunęła termin ukończenia na rok 2040, co w praktyce może oznaczać, że projekt nigdy nie zostanie zrealizowany.

Druga elektrownia z udziałem ZEPAK, koreańskich firm i PGE

Drugim kluczowym projektem była budowa elektrowni atomowej we współpracy ZEPAK, firm koreańskich i PGE, która miała być oddana do użytku w 2035 roku. Jednak polska spółka Skarbu Państwa wycofała się z tego przedsięwzięcia, co skutecznie zablokowało jego realizację. W międzyczasie koreańska firma, która miała budować elektrownię w Polsce, wygrała przetarg na budowę dwóch nowych bloków w istniejącej już elektrowni atomowej Dukovany w Czechach.

Żeglowność Odry i port kontenerowy w Świnoujściu – zaprzepaszczone szanse

Zapewnienie żeglowności Odry

Rozpoczęte przez rząd Prawa i Sprawiedliwości inwestycje mające na celu zapewnienie żeglowności Odry, zostały zablokowane przez nowe władze. Ministerstwo Infrastruktury planuje zmienić tzw. specustawę odrzańską, usuwając z niej wielkie inwestycje hydrotechniczne zaplanowane przez poprzedni rząd. Zamiast tego proponuje się katalog działań służących renaturalizacji rzeki.

Skutki dla portów Szczecin-Świnoujście

Te decyzje mogą zahamować rozwój zespołu portów Szczecin-Świnoujście, co wpłynie negatywnie na konkurencyjność tych portów w regionie. Blokowanie rozbudowy portu kontenerowego w Świnoujściu, nad którym z wielką energią pracowała nowo wybrana prezydent miasta, również stanowi poważne zagrożenie dla lokalnej gospodarki.

Kontekst międzynarodowy – niemiecka perspektywa

Konkurencja dla niemieckich portów i lotnisk

Niemcy, mając na uwadze własne interesy gospodarcze, mogą postrzegać polskie inwestycje jako zagrożenie. Konkurencyjne polskie porty lotnicze i morskie mogłyby przejąć część ruchu towarowego i pasażerskiego, co oznaczałoby utratę wpływów z ceł i podatków przez Niemcy. Dlatego wszelkie działania zmierzające do zablokowania tych inwestycji są zgodne z ich interesami.

Zagrożenia bezpieczeństwa energetycznego

Po zamknięciu własnych elektrowni atomowych, Niemcy mogą nie chcieć, aby Polska budowała nowe elektrownie atomowe, co mogłoby zwiększyć niezależność energetyczną Polski. Blokowanie budowy elektrowni atomowych w Polsce może być postrzegane jako sposób na utrzymanie kontroli nad energetycznym rynkiem w regionie.

Podsumowanie

Decyzje nowej koalicji

Rządy koalicji, kierowanej przez Donalda Tuska, zmieniają kierunek w realizacji strategicznych inwestycji zapoczątkowanych przez poprzedni rząd. Decyzje te budzą kontrowersje i sprzeciw wielu obywateli oraz ekspertów, którzy widzą w nich zagrożenie dla długoterminowego rozwoju kraju.

Wpływ na przyszłość Polski

Rezygnacja z budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, opóźnienia w realizacji elektrowni atomowych oraz blokowanie inwestycji hydrotechnicznych na Odrze mogą mieć poważne konsekwencje dla przyszłości gospodarczej i energetycznej Polski. W dłuższej perspektywie, te decyzje mogą osłabić konkurencyjność kraju na arenie międzynarodowej i utrudnić rozwój infrastruktury, która jest kluczowa dla zrównoważonego rozwoju.

Potrzeba dialogu i strategii

Aby zapewnić zrównoważony rozwój Polski, niezbędny jest otwarty dialog pomiędzy rządem, społeczeństwem, ekspertami i partnerami międzynarodowymi. Konieczne jest opracowanie długoterminowej strategii, która uwzględnia zarówno potrzeby gospodarcze, jak i społeczne oraz bezpieczeństwo kraju. Tylko w ten sposób możliwe będzie budowanie przyszłości, która będzie korzystna dla wszystkich obywateli Polski.

CPK Elektrownia atomowa
Google News Icon

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share. Facebook Twitter Email Telegram WhatsApp
Avatar of Ignacy Michałowski
Ignacy Michałowski
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Add A Comment

Napisz Komentarz Anuluj dodawanie

Ostatnie Wpisy
Telefon

Telefon eksplodował w rękach nastolatka. 8 osób w szpitalu, pilna akcja służb w Ropczycach

4 grudnia 2025
Pilne

Atak piratów na gazowiec: Polak wśród 9 uprowadzonych. MSZ potwierdza, trwa walka o uwolnienie

4 grudnia 2025
Wigilia

Polsat ujawnia datę „Kevina”. Miliony Polaków znów zasiądą przed TV w Wigilię 2025.

4 grudnia 2025
Reklama

Na portalu Lega Artis znajdziesz najważniejsze wiadomości z Polski i świata. Dołącz do nas i bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami, które mają znaczenie.

Facebook X (Twitter) RSS
Polecane serwisy
newsnadzis.pl newsnadzis.pl
plotkosfera.pl plotkosfera.pl
PRZYDATNE LINKI
  • Strona główna
  • O Nas
  • Kontakt
  • Nasi Autorzy
  • Mapa Strony
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Copyright © Lega Artis 2025 - Zaufane wiadomości i Wiarygodne dziennikarstwo
  • Kontakt
  • O nas
  • Polityka Prywatności

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.