Close Menu
Lega ArtisLega Artis
  • Strona główna
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Facebook X (Twitter) Instagram Telegram
Facebook X (Twitter) Instagram
Lega ArtisLega Artis
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Wydarzenia dnia
Lega ArtisLega Artis
Home - Aktualności z kraju - Monitoring twarzy w supermarketach. Czy sklepy zaczną rejestrować klientów?
Aktualności z kraju

Monitoring twarzy w supermarketach. Czy sklepy zaczną rejestrować klientów?

Ignacy Michałowski19 lutego 2025Brak komentarzy
Facebook Twitter Telegram WhatsApp
Google News
Google News
Sklep
Sklep

Wprowadzenie nowoczesnych technologii do sektora handlu nie jest niczym nowym, ale pomysł nagrywania twarzy klientów w supermarketach budzi kontrowersje. Czy rzeczywiście sieci handlowe w Polsce zaczną stosować biometryczne systemy rozpoznawania twarzy, czy jest to jedynie spekulacja?

Nowe technologie w sklepach – monitoring na poziomie AI

W ostatnich latach coraz więcej firm na świecie sięga po rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji (AI) i analizie obrazu. Już teraz niektóre supermarkety stosują systemy monitoringu, które mogą identyfikować powtarzające się zachowania klientów, a nawet rozpoznawać twarze. Podobne technologie funkcjonują m.in. w Chinach i Stanach Zjednoczonych, gdzie służą zarówno do zwiększenia bezpieczeństwa, jak i do personalizacji ofert marketingowych.

Czy polskie sklepy pójdą tą samą drogą? Niektóre sieci handlowe zaczynają testować bardziej zaawansowane systemy monitoringu, ale wciąż napotykają na ograniczenia prawne i obawy społeczne.

Jak działa system rozpoznawania twarzy w sklepach?

Systemy oparte na biometrii twarzy działają poprzez analizę obrazu w czasie rzeczywistym. Główne funkcje takich systemów to:

  • Identyfikacja osób podejrzanych o kradzież – system może rozpoznawać osoby, które wcześniej zostały przyłapane na kradzieży w danym sklepie.
  • Analiza zachowań klientów – monitorowanie ruchu w sklepie pozwala lepiej rozumieć ścieżki zakupowe i optymalizować rozmieszczenie produktów.
  • Personalizacja ofert promocyjnych – w teorii, sklep mógłby dopasować reklamy i promocje do profilu klienta, np. na podstawie historii jego zakupów.

Czy w Polsce będzie można nagrywać twarze klientów?

Obecnie polskie prawo nie zezwala na stosowanie monitoringu biometrycznego w handlu detalicznym bez zgody klientów. RODO (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych) nakłada surowe ograniczenia na przetwarzanie danych biometrycznych, uznając je za szczególnie wrażliwe. W praktyce oznacza to, że supermarkety nie mogą rejestrować i analizować twarzy klientów bez ich wyraźnej zgody.

Jednak technologia monitoringu twarzy może być legalnie stosowana w przypadkach uzasadnionych kwestiami bezpieczeństwa, np. w celu zapobiegania kradzieżom. W takim przypadku konieczne byłoby jasne informowanie klientów o stosowaniu takiego systemu.

Reakcje klientów i ekspertów

Pomysł rejestrowania twarzy w sklepach budzi mieszane reakcje. Z jednej strony klienci obawiają się naruszenia prywatności i ewentualnego niewłaściwego wykorzystania danych. Z drugiej strony zwolennicy argumentują, że systemy te mogą skutecznie zmniejszyć liczbę kradzieży i poprawić bezpieczeństwo.

Eksperci ds. ochrony danych osobowych ostrzegają jednak, że nadmierna inwigilacja może prowadzić do nadużyć, a klienci powinni mieć możliwość decydowania o tym, czy chcą być objęci monitoringiem.

Na chwilę obecną żadna z dużych sieci handlowych w Polsce nie potwierdziła planów wdrożenia systemów rozpoznawania twarzy na szeroką skalę. Jednak rozwój technologii i rosnące problemy z kradzieżami mogą sprawić, że w przyszłości temat powróci.

Pytanie brzmi: czy konsumenci będą skłonni zaakceptować tak daleko idący monitoring w zamian za większe bezpieczeństwo i lepsze dopasowanie ofert?

monitoring supermarkety
Google News Icon

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share. Facebook Twitter Email Telegram WhatsApp
Avatar of Ignacy Michałowski
Ignacy Michałowski
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Add A Comment

Napisz Komentarz Anuluj dodawanie

Ostatnie Wpisy
Telefon

Telefon eksplodował w rękach nastolatka. 8 osób w szpitalu, pilna akcja służb w Ropczycach

4 grudnia 2025
Pilne

Atak piratów na gazowiec: Polak wśród 9 uprowadzonych. MSZ potwierdza, trwa walka o uwolnienie

4 grudnia 2025
Wigilia

Polsat ujawnia datę „Kevina”. Miliony Polaków znów zasiądą przed TV w Wigilię 2025.

4 grudnia 2025
Reklama

Na portalu Lega Artis znajdziesz najważniejsze wiadomości z Polski i świata. Dołącz do nas i bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami, które mają znaczenie.

Facebook X (Twitter) RSS
Polecane serwisy
newsnadzis.pl newsnadzis.pl
plotkosfera.pl plotkosfera.pl
PRZYDATNE LINKI
  • Strona główna
  • O Nas
  • Kontakt
  • Nasi Autorzy
  • Mapa Strony
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Copyright © Lega Artis 2025 - Zaufane wiadomości i Wiarygodne dziennikarstwo
  • Kontakt
  • O nas
  • Polityka Prywatności

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.