Close Menu
Lega ArtisLega Artis
  • Strona główna
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Facebook X (Twitter) Instagram Telegram
Facebook X (Twitter) Instagram
Lega ArtisLega Artis
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Wydarzenia dnia
Lega ArtisLega Artis
Home - Wydarzenia dnia - Twój samochód w 2025 roku będzie 'donosił’ na Ciebie policji? Nowe funkcje 'bezpieczeństwa’
Wydarzenia dnia

Twój samochód w 2025 roku będzie 'donosił’ na Ciebie policji? Nowe funkcje 'bezpieczeństwa’

Ignacy Michałowski9 kwietnia 2025Brak komentarzy
Facebook Twitter Telegram WhatsApp
Google News
Google News
KierowcaSamochod
Portrait of a senior woman driver sitting in the modern car

W 2025 roku technologie monitorujące w samochodach osiągnęły nowy poziom zaawansowania, budząc kontrowersje dotyczące prywatności kierowców. Systemy bezpieczeństwa, takie jak monitorowanie martwego pola, asystenci pasa ruchu czy automatyczne hamowanie awaryjne, stały się standardem w wielu pojazdach. Jednak czy te rozwiązania mają na celu jedynie nasze bezpieczeństwo, czy także umożliwiają organom ścigania śledzenie naszych poczynań na drodze?

Wprowadzenie zaawansowanych systemów monitorujących

W odpowiedzi na rosnącą liczbę wypadków drogowych oraz potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa, producenci samochodów wprowadzili szereg zaawansowanych systemów monitorujących. Monitoring martwego pola ostrzega kierowcę przed pojazdami znajdującymi się w trudno widocznych obszarach, co znacząco redukuje ryzyko kolizji podczas zmiany pasa ruchu.

Systemy ostrzegania przed niezamierzonym zjechaniem z pasa ruchu informują kierowcę o niezamierzonym opuszczeniu pasa, co jest szczególnie przydatne podczas długich podróży, kiedy zmęczenie może prowadzić do utraty koncentracji. Asystenci parkowania wykorzystują czujniki i kamery do monitorowania otoczenia pojazdu, ułatwiając bezpieczne parkowanie i manewrowanie w ciasnych przestrzeniach.

Nowe przepisy a monitoring kierowców

Wraz z wprowadzeniem zaawansowanych systemów monitorujących, pojawiły się pytania dotyczące wykorzystania zebranych danych. Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (CEPiK) umożliwia funkcjonariuszom policji szybki dostęp do informacji o pojeździe oraz jego właścicielu. Podczas kontroli drogowej policjant może sprawdzić w systemie dane dotyczące pojazdu i kierowcy, co eliminuje konieczność posiadania przy sobie dokumentów takich jak dowód rejestracyjny czy prawo jazdy.

Planowane są również zmiany w prawie, które pozwolą funkcjonariuszom na zatrzymanie prawa jazdy w sytuacji, gdy kierowca przekroczy dopuszczalną prędkość o więcej niż 50 km/h na drogach jednojezdniowych poza obszarem zabudowanym. Takie rozwiązanie ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, jednak rodzi pytania o zakres monitorowania kierowców i potencjalne naruszenie ich prywatności.

Czy samochody stają się narzędziem nadzoru?

Zaawansowane systemy w samochodach, choć mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa, mogą być postrzegane jako forma nadzoru. Kierowcy nie zawsze są świadomi, że ich pojazdy rejestrują i analizują dane dotyczące ich zachowań na drodze. Informacje te mogą być wykorzystywane nie tylko w celu poprawy bezpieczeństwa, ale także w ramach działań kontrolnych prowadzonych przez służby porządkowe.

Pojawia się pytanie, czy kierowcy powinni mieć kontrolę nad danymi zbieranymi przez ich pojazdy i w jakim zakresie informacje te mogą być udostępniane organom ścigania. Równocześnie należy zwrócić uwagę, że wprowadzenie takich systemów może prowadzić do zmniejszenia liczby wypadków i poprawy ogólnego bezpieczeństwa na drogach.

Zaawansowane systemy monitorujące w samochodach w 2025 roku stają się standardem, mając na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Jednak ich obecność rodzi pytania dotyczące prywatności kierowców i zakresu nadzoru prowadzonego przez organy ścigania. Kierowcy powinni być świadomi funkcji swoich pojazdów oraz możliwości wykorzystania zbieranych danych, aby świadomie podchodzić do kwestii prywatności i bezpieczeństwa na drodze.

bezpieczeństwo drogowe Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców kontrola drogowa 2025 monitoring kierowców nadzór nad kierowcami prywatność kierowców systemy monitorujące technologie w samochodach zmiany w prawie drogowym
Google News Icon

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share. Facebook Twitter Email Telegram WhatsApp
Avatar of Ignacy Michałowski
Ignacy Michałowski
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Add A Comment

Napisz Komentarz Anuluj dodawanie

Ostatnie Wpisy
Sklep

Czy 7 grudnia to niedziela handlowa? Sprawdzamy oficjalny kalendarz na 2025 rok

5 grudnia 2025
Telefon

Telefon eksplodował w rękach nastolatka. 8 osób w szpitalu, pilna akcja służb w Ropczycach

4 grudnia 2025
Pilne

Atak piratów na gazowiec: Polak wśród 9 uprowadzonych. MSZ potwierdza, trwa walka o uwolnienie

4 grudnia 2025
Reklama

Na portalu Lega Artis znajdziesz najważniejsze wiadomości z Polski i świata. Dołącz do nas i bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami, które mają znaczenie.

Facebook X (Twitter) RSS
Polecane serwisy
newsnadzis.pl newsnadzis.pl
plotkosfera.pl plotkosfera.pl
PRZYDATNE LINKI
  • Strona główna
  • O Nas
  • Kontakt
  • Nasi Autorzy
  • Mapa Strony
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Copyright © Lega Artis 2025 - Zaufane wiadomości i Wiarygodne dziennikarstwo
  • Kontakt
  • O nas
  • Polityka Prywatności

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.