Close Menu
Lega ArtisLega Artis
  • Strona główna
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Facebook X (Twitter) Instagram Telegram
Facebook X (Twitter) Instagram
Lega ArtisLega Artis
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Wydarzenia dnia
Lega ArtisLega Artis
Home - Motoryzacja - Skończyłeś 68 lat? Ogłoszono zakaz prowadzenia pojazdów
Motoryzacja

Skończyłeś 68 lat? Ogłoszono zakaz prowadzenia pojazdów

Ignacy Michałowski22 kwietnia 2025Brak komentarzy
Facebook Twitter Telegram WhatsApp
Google News
Google News
Kierowca zdziwienie
kierowca

Od 2025 roku osoby po ukończeniu 68. roku życia nie będą mogły prowadzić pojazdów ciężarowych. To efekt nowelizacji przepisów prawa drogowego, która ma poprawić bezpieczeństwo na drogach i dostosować system transportu do wyzwań starzejącego się społeczeństwa. Decyzja władz budzi jednak poważne kontrowersje i pytania o granice dopuszczalnej ingerencji państwa w życie obywateli.

Zakaz dla kierowców kategorii C i CE po 68. roku życia

Włoski kodeks drogowy został rozszerzony o nowy artykuł 126, który jednoznacznie zabrania osobom powyżej 68. roku życia prowadzenia pojazdów ciężarowych. Ograniczenie dotyczy kierowców posiadających prawo jazdy kategorii C oraz CE, co obejmuje samochody ciężarowe oraz zestawy z naczepami.

Dla osób, które mimo zakazu zdecydują się usiąść za kierownicą, przewidziano kary finansowe w wysokości do 1200 euro oraz zawieszenie prawa jazdy na okres do ośmiu miesięcy.

Zmiany te nie obejmują jednak kierowców posiadających prawo jazdy kategorii A i B. Seniorzy nadal będą mogli prowadzić samochody osobowe i motocykle, pod warunkiem spełnienia wymagań medycznych. Obowiązek przeprowadzania badań lekarskich co kilka lat już teraz dotyczy:

  • kierowców zawodowych – od 50. roku życia
  • pozostałych kierowców – od 60. roku życia

Wzrost liczby wypadków z udziałem starszych kierowców

Wprowadzenie nowych regulacji nie jest przypadkowe. Włoskie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych powołuje się na dane statystyczne, które wskazują na zwiększone ryzyko wypadków z udziałem starszych kierowców, zwłaszcza tych prowadzących duże pojazdy.

Podobne zjawiska obserwowane są w innych krajach Unii Europejskiej. We Francji w 2021 roku aż 449 kierowców powyżej 75. roku życia zginęło w wypadkach drogowych. Takie dane skłoniły włoskie władze do podjęcia zdecydowanych kroków, które – jak argumentują – mają chronić wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Bezpieczeństwo kontra niezależność – spór społeczny

Choć głównym celem zmian jest poprawa bezpieczeństwa, nowe prawo spotkało się z mieszanymi reakcjami społecznymi. Część opinii publicznej popiera regulacje, uznając je za konieczne w obliczu rosnącej liczby wypadków i naturalnego spadku sprawności psychofizycznej z wiekiem.

Z drugiej strony pojawiają się zarzuty o dyskryminację osób starszych. Krytycy wskazują, że prawo nie bierze pod uwagę indywidualnych różnic w stanie zdrowia, sprawności czy doświadczeniu. Ograniczenie możliwości pracy i przemieszczania się może uderzyć w osoby, które – mimo wieku – pozostają w pełni zdolne do prowadzenia pojazdów.

Nie brakuje również głosów, że taka decyzja wymaga dokładniejszych analiz medycznych i społecznych, a nie jedynie arbitralnego ustalenia wieku granicznego.

Czy UE pójdzie w ślady Włoch?

Wprowadzenie limitu wieku dla kierowców pojazdów ciężarowych wpisuje się w szerszą debatę toczącą się na szczeblu europejskim. Coraz częściej mówi się o potrzebie „prawa jazdy dla seniorów”, które wymagałoby regularnego odnawiania dokumentu po przekroczeniu określonego wieku – np. co pięć lat, po przejściu badań lekarskich i psychotechnicznych.

Choć obecnie to Włochy jako pierwsze państwo UE wprowadzają sztywną granicę wieku dla kierowców ciężarówek, możliwe, że w nadchodzących latach inne kraje pójdą ich śladem. Dostosowanie przepisów do demografii i realiów ruchu drogowego staje się jednym z priorytetów legislacyjnych w zakresie transportu i bezpieczeństwa.

Perspektywa na przyszłość

Starzenie się społeczeństw w całej Europie wymusza nowe podejście do zarządzania bezpieczeństwem drogowym. Decyzja włoskich władz pokazuje, że zamiast ogólnych zaleceń, państwa zaczynają wdrażać konkretne i restrykcyjne przepisy. Ich celem jest redukcja ryzyka, ale jednocześnie nie można ignorować skutków społecznych i gospodarczych takich działań.

To dopiero początek szerszych zmian. W najbliższych latach kierowcy-seniorzy mogą spodziewać się kolejnych regulacji, które – choć kontrowersyjne – będą wpisywać się w trend odpowiedzialnej polityki bezpieczeństwa na drogach.

Google News Icon

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share. Facebook Twitter Email Telegram WhatsApp
Avatar of Ignacy Michałowski
Ignacy Michałowski
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Add A Comment

Napisz Komentarz Anuluj dodawanie

Ostatnie Wpisy
Sklep

Czy 7 grudnia to niedziela handlowa? Sprawdzamy oficjalny kalendarz na 2025 rok

5 grudnia 2025
Telefon

Telefon eksplodował w rękach nastolatka. 8 osób w szpitalu, pilna akcja służb w Ropczycach

4 grudnia 2025
Pilne

Atak piratów na gazowiec: Polak wśród 9 uprowadzonych. MSZ potwierdza, trwa walka o uwolnienie

4 grudnia 2025
Reklama

Na portalu Lega Artis znajdziesz najważniejsze wiadomości z Polski i świata. Dołącz do nas i bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami, które mają znaczenie.

Facebook X (Twitter) RSS
Polecane serwisy
newsnadzis.pl newsnadzis.pl
plotkosfera.pl plotkosfera.pl
PRZYDATNE LINKI
  • Strona główna
  • O Nas
  • Kontakt
  • Nasi Autorzy
  • Mapa Strony
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Copyright © Lega Artis 2025 - Zaufane wiadomości i Wiarygodne dziennikarstwo
  • Kontakt
  • O nas
  • Polityka Prywatności

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.