Close Menu
Lega ArtisLega Artis
  • Strona główna
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Facebook X (Twitter) Instagram Telegram
Facebook X (Twitter) Instagram
Lega ArtisLega Artis
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Wydarzenia dnia
Lega ArtisLega Artis
Home - Aktualności z kraju - Eksperci biją na alarm. Matematyka dzieli polskich uczniów jak nigdy dotąd
Aktualności z kraju

Eksperci biją na alarm. Matematyka dzieli polskich uczniów jak nigdy dotąd

Tomasz Borysiuk14 lipca 2025Brak komentarzy
Facebook Twitter Telegram WhatsApp
Google News
Google News
LiczenieMatematyka2

W polskich szkołach narasta zjawisko, które eksperci określają mianem edukacyjnej bomby zegarowej. Matematyka, królowa nauk, coraz wyraźniej dzieli uczniów na dwie skrajne grupy: tych, którzy z łatwością rozwiązują skomplikowane zadania, oraz tych, dla których podstawowe działania stanowią barierę nie do przejścia. Najnowsze dane Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i analizy dydaktyków nie pozostawiają złudzeń – rozwarstwienie kompetencji matematycznych osiągnęło niespotykany dotąd poziom. Agnieszka Sułowska, wykładowczyni dydaktyki matematyki, alarmuje, że system edukacji przestaje nadążać za rzeczywistością, a pogłębiająca się przepaść między uczniami może mieć katastrofalne skutki dla przyszłości całego pokolenia. Problem jest widoczny gołym okiem w wynikach egzaminów i na codziennych lekcjach, gdzie nauczyciele stają przed niemożliwym zadaniem pogodzenia dwóch odległych światów w jednej, 45-minutowej lekcji.

Dwa światy na jednej lekcji. Skąd bierze się rosnąca przepaść?

Problem polaryzacji w nauczaniu matematyki nie jest nowy, ale według ekspertów nigdy nie był tak dotkliwy. – Mamy obok siebie uczniów, którzy są świetni z matematyki, i takich, którzy w ogóle nie wiedzą, co się dzieje na lekcji – podkreśla Agnieszka Sułowska. Jednym z głównych winowajców jest pandemia i okres nauki zdalnej, które drastycznie pogłębiły istniejące różnice. Uczniowie z lepszym dostępem do zasobów, wsparciem rodziców i większą samodyscypliną poradzili sobie znacznie lepiej, podczas gdy inni zostali daleko w tyle. Te zaległości narastają, ponieważ matematyka jest przedmiotem „kumulatywnym”.

Jak tłumaczy ekspertka, brak opanowania jednego działu uniemożliwia zrozumienie kolejnego. – Jeśli ktoś nie opanował ułamków, będzie się gubił przy procentach. Z każdą nową klasą te braki się pogłębiają – wyjaśnia Sułowska. W efekcie nauczyciele stają przed niezwykle trudnym zadaniem. Prowadzenie lekcji dla klasy, w której część uczniów nie potrafi wykonać podstawowych obliczeń, a inni nudzą się, czekając na bardziej zaawansowane zadania, staje się niemal niemożliwe. System nie oferuje skutecznych narzędzi do pracy z tak zróżnicowaną grupą, co prowadzi do frustracji zarówno po stronie uczniów, jak i pedagogów.

Niepokojące dane CKE. Wyniki egzaminów mówią same za siebie

Twarde dane z egzaminów zewnętrznych w pełni potwierdzają diagnozę ekspertów. Wyniki z ostatnich lat pokazują wyraźny trend spadkowy i rosnące rozproszenie wyników, co w statystyce nazywa się wzrostem odchylenia standardowego. Oznacza to, że coraz więcej uczniów uzyskuje albo bardzo wysokie, albo bardzo niskie wyniki, a coraz mniej jest tych „przeciętnych”.

Oto najważniejsze dane, które budzą niepokój:

  • Egzamin ósmoklasisty: W 2025 roku średni wynik z matematyki wyniósł zaledwie 50%. To spadek w porównaniu z rokiem 2024 (53%) i 2022 (57%).
  • Matura podstawowa: W maju 2025 roku egzamin dojrzałości z matematyki zdało 85% uczniów. To zauważalnie mniej niż rok wcześniej, kiedy zdawalność wynosiła 89%.
  • Największy spadek w technikach: Najbardziej dramatyczny spadek zdawalności odnotowano wśród absolwentów techników – z 85% w 2024 roku do zaledwie 79% w 2025 roku. W liceach spadek był mniejszy, ale również widoczny (z 91% do 89%).

Te liczby pokazują, że problem nie jest marginalny. Coraz większa grupa młodych Polaków kończy szkołę bez podstawowych kompetencji matematycznych, co może stanowić dla nich poważną barierę w dalszej edukacji i na rynku pracy. Rosnące odchylenie standardowe to sygnał dla systemu, że obecny model nauczania przestaje być efektywny.

Matematyka jak język obcy? Eksperci wskazują rewolucyjne rozwiązanie

W obliczu narastającego kryzysu pojawiają się propozycje radykalnych zmian w sposobie nauczania matematyki. Agnieszka Sułowska sugeruje, że rozwiązaniem mogłoby być podejście stosowane z powodzeniem na lekcjach języków obcych. Chodzi o wprowadzenie podziału na grupy według poziomu zaawansowania. – Dałoby to większą szansę dostosowania tempa pracy i poziomu trudności zadań do realnych potrzeb i możliwości uczniów – przekonuje ekspertka.

W takim modelu uczniowie z zaległościami mogliby w spokojniejszym tempie nadrabiać braki i budować solidne fundamenty, nie czując presji i frustracji. Z kolei uczniowie zdolni mieliby szansę rozwijać swoje talenty, pracując nad bardziej ambitnymi zadaniami, zamiast nudzić się na lekcjach. Taka organizacja zajęć pozwoliłaby nauczycielom na bardziej efektywną pracę i indywidualne podejście. Choć wdrożenie takiego systemu wymagałoby zmian organizacyjnych i potencjalnie większych nakładów finansowych, w opinii wielu dydaktyków jest to jedyna droga, by zatrzymać pogłębiającą się polaryzację i dać każdemu uczniowi realną szansę na sukces.

Co to oznacza dla przyszłości? System edukacji na rozdrożu

Pogłębiający się problem z matematyką to nie tylko kwestia wyników egzaminów. To wyzwanie dla całego systemu edukacji i przyszłości polskiego społeczeństwa. Matematyka jest fundamentem dla wielu kluczowych dziedzin – od inżynierii i informatyki, po finanse i medycynę. Brak podstawowych kompetencji matematycznych u dużej części społeczeństwa może w przyszłości ograniczyć potencjał innowacyjny polskiej gospodarki.

Dodatkowym problemem, który nasila trudności z matematyką, są rosnące kłopoty uczniów z utrzymaniem koncentracji. Nauczyciele zgłaszają, że coraz więcej dzieci nie jest w stanie skupić uwagi przez 45 minut lekcji, co w przypadku tak wymagającego przedmiotu jest kluczowe. Jak wskazuje Sułowska, to właśnie matematyka najdotkliwiej obnaża wszelkie luki i słabości systemu nauczania. Jeśli nie zostaną podjęte pilne i zdecydowane działania, może dojść do sytuacji, w której obowiązkowa matura z matematyki stanie się dla coraz większej grupy młodych ludzi barierą nie do pokonania, zamykając im drogę do dalszego rozwoju.

edukacja w Polsce Egzamin ósmoklasisty matematyka w szkole polaryzacja w szkole problemy w nauczaniu Reforma edukacji wyniki matury 2025
Google News Icon

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share. Facebook Twitter Email Telegram WhatsApp
Avatar of Tomasz Borysiuk
Tomasz Borysiuk
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)

Tomasz Borysiuk to doświadczony dziennikarz z 15-letnim stażem, specjalizujący się w reportażach śledczych i analizach politycznych. Pracował dla czołowych polskich redakcji, zdobywając liczne nagrody za rzetelność i zaangażowanie w pracy.

Add A Comment

Napisz Komentarz Anuluj dodawanie

Ostatnie Wpisy
Sklep

Czy 7 grudnia to niedziela handlowa? Sprawdzamy oficjalny kalendarz na 2025 rok

5 grudnia 2025
Telefon

Telefon eksplodował w rękach nastolatka. 8 osób w szpitalu, pilna akcja służb w Ropczycach

4 grudnia 2025
Pilne

Atak piratów na gazowiec: Polak wśród 9 uprowadzonych. MSZ potwierdza, trwa walka o uwolnienie

4 grudnia 2025
Reklama

Na portalu Lega Artis znajdziesz najważniejsze wiadomości z Polski i świata. Dołącz do nas i bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami, które mają znaczenie.

Facebook X (Twitter) RSS
Polecane serwisy
newsnadzis.pl newsnadzis.pl
plotkosfera.pl plotkosfera.pl
PRZYDATNE LINKI
  • Strona główna
  • O Nas
  • Kontakt
  • Nasi Autorzy
  • Mapa Strony
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Copyright © Lega Artis 2025 - Zaufane wiadomości i Wiarygodne dziennikarstwo
  • Kontakt
  • O nas
  • Polityka Prywatności

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.