Close Menu
Lega ArtisLega Artis
  • Strona główna
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Facebook X (Twitter) Instagram Telegram
Facebook X (Twitter) Instagram
Lega ArtisLega Artis
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Wydarzenia dnia
Lega ArtisLega Artis
Home - Aktualności z kraju - OD 1 CZERWCA WRACA TARCZA ANTYINFLACYJNA NA PALIWA. PALIWO BĘDZIE ZA 5 ZŁ
Aktualności z kraju

OD 1 CZERWCA WRACA TARCZA ANTYINFLACYJNA NA PALIWA. PALIWO BĘDZIE ZA 5 ZŁ

Ignacy Michałowski25 maja 2023Jeden komentarz
Facebook Twitter Telegram WhatsApp
Google News
Google News
paliwa
paliwa

Rząd ogłosił powrót tarczy antyinflacyjnej na paliwa, która ma na celu ograniczenie wzrostu cen paliw i złagodzenie skutków inflacji dla kierowców i branży transportowej. Zgodnie z nowymi przepisami, od 1 czerwca cena paliwa zostanie ustalona na poziomie 5 złotych za litr.

Jest to działanie mające na celu ochronę konsumentów i stabilizację rynku paliwowego w obliczu rosnących cen surowców energetycznych. W tym artykule przedstawimy szczegóły tarczy antyinflacyjnej na paliwa oraz jej potencjalne konsekwencje dla kierowców i sektora transportowego.

Od 1 lutego 2022 roku weszła w życie ustawa zmniejszająca podatki na paliwo. Zmniejszona została zarówno stawka VAT, jak i akcyza. Dla wielu osób najważniejsze było właśnie obniżenie podatków na paliwo, które spowodowało, że benzyna i diesel kosztowały około 5 zł za litr. Zmiany te przyczyniły się do tego, że nasi sąsiedzi masowo przyjeżdżali na tereny przygraniczne, aby tankować u nas swoje samochody.

Ponieważ zmniejszone zostały podatki na paliwo, z korzyści tej mogli skorzystać nie tylko kierowcy, ale również przedsiębiorcy, którzy korzystają z samochodów służbowych. W efekcie obniżenie podatków na paliwo miało pozytywny wpływ na kondycję polskiej gospodarki.

Znów niższy VAT? Benzyna i diesel za 5 zł za litr?

W 2022 roku weszła w życie ustawa obniżająca podatki, która była częścią tzw. tarczy antyinflacyjnej. Dzięki niej obniżone zostały podatki, m.in. na żywność i paliwo. Podczas gdy dla paliwa, najważniejsze były dwie kwestie – akcyza została obniżona, a VAT zmalał z 23% do 8%. W wyniku tych zmian, ceny benzyny i diesla spadły do około 5 zł za litr.

Jednak w listopadzie 2022 roku, minister aktywów państwowych Jacek Sasin ogłosił, że wyższe podatki, w tym na paliwo, muszą zostać przywrócone, ze względu na naciski ze strony Komisji Europejskiej. Zatem niższymi cenami mogliśmy cieszyć się tylko do końca roku. Niestety, kilka dni po rozpoczęciu działania tarczy wybuchła wojna, co sprawiło, że ceny paliwa znacznie wzrosły. Skutki tarczy antyinflacyjnej w przypadku paliwa były zatem odczuwalne jedynie przez 24 dni.

Zgodnie z prawem unijnym, ma ono pierwszeństwo przed prawem krajowym, włącznie z konstytucją. Z drugiej strony można by postawić chociażby wyrok Trybunału Konstytucyjnego, którzy orzekł, że… prawo unijne nie ma pierwszeństwa nad prawem krajowym. I nie jest to wyłącznie polski sprzeciw. Podobne orzeczenia wydane zostały m.in. w Niemczech, Francji, Czechach, Włoszech, Hiszpanii, Litwie, czy Rumunii. Pytanie brzmi, czy cokolwiek za tymi orzeczeniami idzie? Czy to sztuka dla sztuki?

Paliwa znów będą tanie?

W kontekście spadających cen paliw w wyniku obniżenia podatków, pojawiają się pytania dotyczące ważności prawa unijnego i krajowego, a także narzędzi, jakie UE ma do egzekwowania swojego prawa. Czy polskie prawo jest ważniejsze od prawa unijnego, czy może odwrotnie? Czy UE może postraszyć zamrożeniem funduszy, aby wymusić przestrzeganie jej prawa? Czy powrót 8% VAT na paliwo jest nieunikniony?

Obecnie, benzyna w Polsce kosztuje około 6,64 zł, a diesel 6,36 zł. Jednak gdyby VAT na paliwo wynosił 8%, ceny te mogłyby spaść do poziomów około 5,50 zł i 5,30 zł odpowiednio. W takim scenariuszu, zmieniłyby się nastroje i ceny znowu byłyby w granicach 5-6 zł. Jednakże, nie wiadomo, czy powrót 8% VAT na paliwo jest realny i możliwy do zrealizowania.

Będzie nowa tarcza?

Prawdopodobnie nie zobaczymy obniżenia niższych stawek podatkowych, ponieważ Komisja już wcześniej wyraźnie stwierdziła swoje wymagania. Ostatecznie, pomimo ostatniego trendu spadku cen paliw, ciężko oczekiwać nagle zmiany kursu. Jednakże, może to nie będzie tak złe…

Lega artis aplikacja

benzyna diesel paliwa paliwo VAT
Google News Icon

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share. Facebook Twitter Email Telegram WhatsApp
Avatar of Ignacy Michałowski
Ignacy Michałowski
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

View 1 Comment

Jeden komentarz

  1. Avatar of Gu
    Gu on 24 maja 2023 06:42

    Komisja Europejska nie nakazała nałożenia 23% VATu na paliwa, tylko jakiegokolwiek VATu, o wysokości 5% lub wyższej.

    Reply

Napisz Komentarz Anuluj dodawanie

Ostatnie Wpisy
Sklep

Czy 7 grudnia to niedziela handlowa? Sprawdzamy oficjalny kalendarz na 2025 rok

5 grudnia 2025
Telefon

Telefon eksplodował w rękach nastolatka. 8 osób w szpitalu, pilna akcja służb w Ropczycach

4 grudnia 2025
Pilne

Atak piratów na gazowiec: Polak wśród 9 uprowadzonych. MSZ potwierdza, trwa walka o uwolnienie

4 grudnia 2025
Reklama

Na portalu Lega Artis znajdziesz najważniejsze wiadomości z Polski i świata. Dołącz do nas i bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami, które mają znaczenie.

Facebook X (Twitter) RSS
Polecane serwisy
newsnadzis.pl newsnadzis.pl
plotkosfera.pl plotkosfera.pl
PRZYDATNE LINKI
  • Strona główna
  • O Nas
  • Kontakt
  • Nasi Autorzy
  • Mapa Strony
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Copyright © Lega Artis 2025 - Zaufane wiadomości i Wiarygodne dziennikarstwo
  • Kontakt
  • O nas
  • Polityka Prywatności

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.