Kierowcy na całym obszarze Unii Europejskiej czekają na ważne zmiany, które mogą znacząco wpłynąć na sposób, w jaki przemieszczają się po drogach. Obecnie w Unii Europejskiej toczy się dyskusja nad nową regulacją, której potencjalne wprowadzenie może mieć ogromny wpływ na miliony kierowców.
Pierwszy projekt tej nowej ustawy przynosi ze sobą znaczne zmiany i zaostrzenia przepisów, szczególnie dotyczących dwóch grup kierowców: początkujących oraz seniorów. Dla początkujących kierowców, czyli tych, którzy niedawno uzyskali prawo jazdy, przewiduje się szereg ograniczeń, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Te ograniczenia mogą dotyczyć prędkości, jazdy nocą lub nawet konieczności ponownego zdawania egzaminu po okresie próbnym. Natomiast dla kierowców seniorów, planuje się wprowadzenie nowych regulacji, które mogą wpłynąć na czas ważności ich prawa jazdy oraz wymogi związane z badaniami lekarskimi i psychologicznymi.
Ważne zmiany dla milionów kierowców. Dotyczyć będą przede wszystkim dwóch grup kierowców w UE
Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego rozważyła w dniu 19 września projekt zmian w prawie dotyczącym ruchu drogowego, co może stanowić istotny krok dla milionów kierowców na obszarze Unii Europejskiej. Pierwszym źródłem informacji na ten temat była austriacka gazeta „Krone”. Omawiana zmiana stanowi rewizję obowiązującej dyrektywy z 2006 roku, tj. dyrektywy 2006/126/WE, która została przyjęta w grudniu tegoż roku. Aktualnie nie jest jeszcze znane, kiedy nowa dyrektywa zostanie wdrożona w życie.
Państwa członkowskie będą musiały wdrożyć nowe regulacje
Jeśli dyrektywa UE zostanie przyjęta wraz z proponowanymi zmianami, państwa członkowskie będą nią związane i będą musiały wdrożyć nowe regulacje w życie. Już teraz wiadomo, że projekt przewiduje, że nowe przepisy nie będą miały mocy wstecznej.
Według UE, wprowadzone zmiany spowodują zmniejszenie liczby wypadków w ramach „Vision Zero”, której celem jest zmniejszenie do zera liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych do roku 2050. Zgodnie z nową regulacją, seniorzy mogliby podlegać obowiązkowym badaniom lekarskim. Według planów Brukseli seniorzy po 60. roku życia będą musieli regularnie udowadniać, że nadal są zdolni do prowadzenia auta.
Ważne zmiany dla początkujących kierowców
Francuska polityk z partii Zielonych, Karima Delli, przedstawiła ważne propozycje zmian w prawie dotyczącym kierowców. Jej projekt zakłada wprowadzenie rozłożonych ograniczeń prędkości w zależności od wieku kierowców oraz wprowadzenie bardziej rygorystycznych warunków dla początkujących.
Pierwszym kluczowym punktem projektu jest pomysł na ustanowienie ograniczeń prędkości dostosowanych do grup wiekowych. W przypadku początkujących kierowców, czyli osób niedawno uzyskujących prawo jazdy, przewiduje się obowiązkowe ograniczenie prędkości do 90 km/h. Taki przepis miałby na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach i zmniejszenie ryzyka wypadków, szczególnie w przypadku mniej doświadczonych kierowców. Jednocześnie, ograniczenie prędkości do 90 km/h na autostradach uniemożliwiłoby im wyprzedzanie innych pojazdów, co również ma znaczenie dla bezpieczeństwa na drogach. Ponadto, projekt przewiduje konieczność ponownego zdawania egzaminu na prawo jazdy po upłynięciu okresu próbnego.
Drugim ważnym punktem jest sugestia, że początkujący kierowcy mogliby być objęci zakazem prowadzenia pojazdów w nocy. Projekt mówi, że „państwa członkowskie mogą ustanowić dla początkujących kierowców szczególne zasady ograniczające jazdę nocą od północy do 6 rano”. Taki zakaz miałby na celu ograniczenie ryzyka wypadków związanych z nocną jazdą, która często jest bardziej wymagająca i obarczona większym ryzykiem.
Ważne zmiany dla seniorów za kierownicą
Starsza populacja może stawić czoła istotnym wydatkom oraz ciągłemu niepokojowi związanemu z utrzymaniem swojego prawa do prowadzenia pojazdów. Według projektu zmian w prawie, okres ważności prawa jazdy miałby być skrócony i uzależniony od wieku. Oznaczałoby to, że po osiągnięciu 60. roku życia, prawo jazdy byłoby ważne tylko przez siedem lat, po 70. roku życia – tylko pięć lat, a po osiągnięciu 80. roku życia – jedynie przez dwa lata. W związku z tym starsi kierowcy musieliby ponosić koszty odnowienia prawa jazdy, co wiązałoby się z koniecznością przeprowadzenia szczegółowych badań medycznych i psychologicznych na własny koszt. Co więcej, to Unia Europejska miałaby decydujący głos w kwestii wydania nowego prawa jazdy.
Nowe limity wagowe pojazdów w Unii Europejskiej
Jedną z najbardziej dyskutowanych zmian, które przewiduje nowa ustawa, dotyczy ograniczenia maksymalnej masy pojazdów dla posiadaczy prawa jazdy kategorii B (wcześniej klasy 3) w połączeniu z prędkością ograniczoną do 110 km/h. Zgodnie z propozycją, masa pojazdu nie może przekraczać 1800 kilogramów, co stanowi znaczące obniżenie w porównaniu do obecnie obowiązujących 3500 kilogramów.
Nowa regulacja ma na celu wprowadzenie bardziej rygorystycznych ograniczeń dla młodych kierowców, którzy posiadają kategorię B, a jednocześnie chcieliby prowadzić większe pojazdy. Osoby, które pragną kierować większymi pojazdami, takimi jak SUV-y czy inne duże auta, będą musiały uzyskać prawo jazdy kategorii „B+”, które dostępne będzie jedynie dla osób powyżej 21. roku życia.
Propozycja ta wywołała wiele kontrowersji i debat. Zwolennicy argumentują, że ograniczenie masy pojazdów może przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drogach, szczególnie w przypadku młodych kierowców, którzy często są bardziej narażeni na ryzyko wypadków. Z drugiej strony, przeciwnicy twierdzą, że taka regulacja może być uważana za ograniczenie wolności i dostępu do różnych rodzajów pojazdów.
Warto zaznaczyć, że ta propozycja legislacyjna ma na celu również ograniczenie popularności dużych pojazdów wśród młodszych kierowców, co może wpłynąć na spadek emisji CO2 i zmniejszenie obciążenia środowiska naturalnego. Jednakże, jej wprowadzenie może stanowić wyzwanie dla osób, które z różnych powodów potrzebują większych pojazdów do codziennego użytku.
Debata wokół tej zmiany nadal trwa, a ostateczne decyzje legislacyjne będą wynikiem kompromisu między różnymi interesami i potrzebami społeczeństwa.