Kancelaria LEGA ARTIS – Blog – Najnowsze wiadomości z Polski i świata
    Najnowsze Wpisy
    PL i UA

    Polska dopuszcza trudne relacje z Ukrainą w najbliższych miesiącach

    4 października 2023
    Duda KPRP

    „Z powodu nieszczęśliwej miłości szleje”. Duda znów walczył o interesy „ukochanego” Wołodymyra

    4 października 2023
    Prezydent Tomiru Wschodniego

    Prezydent Timoru Wschodniego: USA są częściowo odpowiedzialne za sytuację na Ukrainie

    4 października 2023
    Kategorie
    • Aktualności z kraju
    • Wiadomości ze świata
    • Z ostatniej chwili
    • Ukraina
    • Motoryzacja
    • Kwarantanna graniczna
    • Prawo co dnia
    • Maski
    • Przedsiębiorca
    • Szkoła
    • Pracownik
    • Szpitale
    • Covid
    Facebook Twitter Instagram Telegram
    • Aktualności z kraju
    • Wiadomości ze świata
    • Ukraina
    • Motoryzacja
    • Prawo co dnia
    • Z ostatniej chwili
    Telefon: 579 636 527
    E-mail: kontakt@legaartis.pl
    Facebook Instagram Telegram Twitter
    Kancelaria LEGA ARTIS – Blog – Najnowsze wiadomości z Polski i świataKancelaria LEGA ARTIS – Blog – Najnowsze wiadomości z Polski i świata
    • Strona Główna
    • Strona Kancelarii
    • Kontakt
    • Wesprzyj nas
    Kancelaria LEGA ARTIS – Blog – Najnowsze wiadomości z Polski i świata
    Home»Aktualności z kraju»Od 1 stycznia 2024 pojawi się nowa benzyna zamiast popularnej 95-tki
    Aktualności z kraju

    Od 1 stycznia 2024 pojawi się nowa benzyna zamiast popularnej 95-tki

    25 września 2023Brak komentarzy11 Mins ReadBy Ignacy Michałowski
    Facebook Twitter Telegram WhatsApp
    Paliwo
    Paliwo / benzyna
    Udostępnij
    Facebook Twitter Email Telegram WhatsApp

    Od stycznia 2024 roku, polskie stacje paliw będą oferować benzynę o zwiększonej zawartości biokomponentów, która nosi nazwę benzyny 95 E10. Spółka PERN poinformowała, że jest już w pełni przygotowana na wprowadzenie tego nowego produktu na rynek. W tym celu, laboratoria PERN przeprowadziły szereg testów kontrolnych, mających na celu odpowiednie przygotowanie do wdrożenia nowej benzyny.

    PERN podkreśla swoje zaangażowanie w rozwój i innowacje, inwestując prawie 3 mln zł w swoje laboratoria, aby zapewnić sprawne wdrożenie benzyny 95 E10 w początkowym okresie 2024 roku. Wraz z tym ogłoszeniem, spółka informuje, że już przeprowadziła szereg testów kontrolnych, które potwierdziły jakość i zgodność nowego produktu z wymaganymi normami.

    Nowa benzyna 95 E10 będzie zawierać większą ilość bioetanolu niż obecna benzyna 95 E5. Ta ważna zmiana na rynku paliw stanowi krok w kierunku bardziej zrównoważonej i ekologicznej przyszłości, ponieważ biokomponenty w paliwach mogą pomóc w redukcji emisji szkodliwych substancji i wpłynąć pozytywnie na środowisko.

    Wprowadzenie benzyny 95 E10 na rynek ma na celu zaspokojenie rosnącego zapotrzebowania na bardziej ekologiczne paliwa oraz wspieranie polityki proekologicznej. Kierowcy będą mieli możliwość wyboru tej nowej formuły benzyny, która zgodnie z oczekiwaniami przyczyni się do zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko naturalne.

    Paliwo E10 dotarło do Polski

    Benzyna zawierająca większy procent etanolu już od pewnego czasu była sukcesywnie wprowadzana w wielu europejskich krajach, a teraz wreszcie dociera także do Polski, wzbudzając entuzjazm wielu ekologów. Jednak dla kierowców ta informacja nie jest optymistyczna, gdyż wiąże się z kilkoma problemami.

    Przede wszystkim, nie wszystkie samochody są dostosowane do korzystania z benzyny E10, która zawiera 10% roztwór etanolu. Dotychczas w tradycyjnej Pb95 etanol stanowił 5%, a teraz ta liczba podwoi się. Kierowcy posiadający pojazdy niekompatybilne z paliwem E10 zostaną zmuszeni do tankowania droższego Pb98. To może wywołać nie tylko frustrację, ale również zwiększyć koszty użytkowania samochodu dla tych osób. Warto zatem sprawdzić, czy nasz pojazd znajduje się na liście aut dostosowanych do E10, aby uniknąć problemów związanych z nowym rodzajem paliwa.

    Kolejnym zmartwieniem dla kierowców jest obserwowany wzrost spalania paliwa w pojazdach korzystających z benzyny E10. Choć nie jest to wzrost znaczący, będzie on zauważalny w portfelu każdego kierowcy. Przypadki ze Szwecji czy Wielkiej Brytanii, gdzie E10 istnieje już od kilku lat, wskazują na nieznaczne zwiększenie zużycia paliwa przez samochody. To może stanowić dodatkowy koszt, który kierowcy muszą uwzględnić w swoich budżetach.

    Wprowadzenie benzyny E10 niesie ze sobą wiele korzyści z punktu widzenia ekologii, jako bardziej ekologiczne paliwo. Niemniej jednak kierowcy muszą być świadomi możliwych konsekwencji dla swoich pojazdów i finansów. Zrozumienie, czy nasz samochód jest przystosowany do nowego rodzaju paliwa oraz świadome podejście do potencjalnie wyższych kosztów użytkowania pojazdu mogą pomóc w złagodzeniu skutków tej zmiany. Dla osób, które mają starsze pojazdy i nie spełniają wymagań dla E10, alternatywą może być pozostawanie przy droższym Pb98 lub zastanowienie się nad ewentualną zmianą samochodu na bardziej przyjazny dla nowego rodzaju benzyny.

    Ekologia ponad wszystko?

    Wprowadzenie benzyny E10, zawierającej większy udział etanolu, wiąże się z koniecznością dla niektórych samochodów korzystania z droższego Pb98. Ten scenariusz dotknie głównie starsze pojazdy, które nie są przystosowane do korzystania z paliwa E10, ponieważ jak wspomnieliśmy wcześniej, w Europie ta mieszanka jest już od kilku lat powszechnie stosowana.

    Dla właścicieli starszych pojazdów, które nie są kompatybilne z paliwem E10, sytuacja może być szczególnie niekorzystna. Konieczność tankowania droższego Pb98 zwiększa koszty użytkowania ich samochodów, co stanowi wyzwanie dla ich budżetu. To może również stworzyć dodatkowe trudności dla kierowców, którzy są przyzwyczajeni do korzystania z tańszego paliwa Pb95 i teraz muszą się dostosować do nowych warunków.

    Należy podkreślić, że benzyna E10, pomimo swoich zalet ekologicznych, nie jest optymalnym wyborem dla niektórych starszych pojazdów, które nie zostały zaprojektowane z myślą o używaniu tej mieszanki. Wielu producentów samochodów wprowadziło już do swoich pojazdów odpowiednie modyfikacje, aby umożliwić korzystanie z E10. Jednak starsze modele, które nie przeszły takich zmian, będą musiały nadal korzystać z droższego Pb98.

    Lista samochodów, które mogą jeździć na paliwie E10: 

    Alfa Romeo

    Paliwo E10 może być używane w następujących modelach Alfa Romeo z silnikami benzynowymi:

    -Giulietta

    – MiTo

    – 159: 1,8 16 V, 1,8 TBi 16 V, 3,2 JTS V6

    – Brera: 1,8 TBi 16 V, 3,2 JTS V6

    – Spider: 1,8 TBi 16 V, 3,2 JTS V6

    – 8C: 4,7 32 V.

    Audi

    Paliwo E10 może być stosowane w modelach samochodów Audi wyposażonych w silnik benzynowy z roku modelowego 1992. Z wyłączeniem następujących modeli z silników z wtryskiem bezpośrednim pierwszej generacji:

    – A2 1.6 FSI rok modelowy 2003-2005

    – A3 1.6 FSI rok modelowy 2004

    – A3 2.0 FSI rok modelowy 2004

    – A4 2.0 FSI rok modelowy 2003-2004

    BMW

    E10 – wszystkie modele BMW z silnikami benzynowymi niezależnie od roku produkcji. Należy jednak zawsze przestrzegać liczby oktanowej zgodnie z instrukcją obsługi.

    Chevrolet i Daewoo

    E10 można stosować w następujących modelach:

    – Spark

    – Cruze

    – Orlando

    – Captiva od roku modelowego 2011

    – Aveo od roku modelowego 2011

    Paliwo E10 nie może być używane w następujących modelach:

    – Matiz

    – Aveo przed rokiem modelowym 2011

    – Kalos

    – Nubira

    – Lacetti

    – Epica

    – Captiva przed rokiem modelowym 2011

    – Evanda

    – Tacuma

    Chrysler

    E10 – wszystkie modele Chryslera wyposażone w silnik benzynowy od roku modelowego 1989.

    Citroen

    E10 – wszystkie modele Citroëna z silnikiem benzynowym, produkowanych od 1 stycznia 2000 r. lub później.

    Dacia

    E10 – wszystkie modele Dacii z silnikiem benzynowym.

    Dodge

    E10 – wszystkie modele Dodge, wyposażone w silnik benzynowy z roku modelowego 1989 lub nowszy.

    Fiat

    E10 – wszystkie modele Fiata od roku modelowego 2000, które spełniają wymagania dotyczące spalin Euro 3 lub późniejsze, z wyjątkiem modeli o dużych rozmiarach:

    – Barchetta: 1,8 16V

    – Bravo / Brava (182): 1,6 16 V.

    – Doblo: 1,6 16V

    – Marea: 1,6 16 V, 2,0 20 V.

    – Multipla: 1,6 16 V.

    – Palio: 1,6 16 V.

    – Punto (188): 1,8 16V

    – Stilo: 1,6 16 V (1596 cm3), 1,8 16 V, 2,4 20 V.

    Ford

    E10 – wszystkie modele Forda z silnikiem benzynowym, wyprodukowane na rynek europejski od 1992 roku, z wyjątkiem Forda Mondeo 1.8 SCI (96 kW, 130 KM), który był produkowany do roku modelowego 2006 włącznie.

    Honda

    E10 – wszystkie modele Hondy wyposażonych w elektroniczny wtrysk paliwa.

    Hyundai

    E10 – wszystkie modele Hyundaia z silnikiem benzynowym, przeznaczonych na rynek europejski, począwszy od roku modelowego 1995.

    Jaguar

    E10 – wszystkie modele Jaguara z silnikiem benzynowym od roku modelowego 1992.

    Jeep

    E10 – wszystkie modele Jeepa z roku modelowego 1989 i nowszych.

    Kia

    E10 – wszystkie modele Kia z silnikiem benzynowym, począwszy od roku modelowego 2002.

    Lancia

    E10 – wszystkie modele Lancii od roku modelowego 2000, które spełniają wymagania normy Euro 3, z wyjątkiem następujących modeli:

    – Lybra: 1,6 16 V, 1,8 16 V, 2,0 20 V.

    – Thesis: 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V

    Land Rover

    E10 – wszystkie modele Land Rover z silnikiem benzynowym od roku modelowego 1996.

    Lexus

    E10 – wszystkie modele Lexusa wyprodukowanych na rynek europejski w 1998 roku lub później, z wyjątkiem następujących modeli:

    – IS250 2,5 l V6, silnik 4GR-FSE, wyprodukowany od sierpnia 2005 do września 2007.

    – GS300 3,0 l V6, silnik 3GR-FSE, wyprodukowany od stycznia 2005 do września 2007.

    – LS460 4,6 l V8, silnik 1UR-FSE, wyprodukowany od sierpnia 2006 do września 2007.

    Maybach

    E10 – wszystkie modele Maybacha z silnikiem benzynowym.

    Mazda

    Paliwo E10 może być używane w następujących modelach Mazdy z silnikiem benzynowym od 2002 roku:

    – Mazda6 2002-

    – Mazda3 2003-

    – Mazda2 2003-

    – RX-8 2003-

    – Mazda5 2005-

    – MX-5 2006-

    – Mazda2 2007-

    – CX-7 2007-

    – Mazda6 2008-

    – Mazda3 2009-

    Mercedes-Benz

    E10 może być używane w większości samochodów Mercedes-Benz napędzanych benzyną, z wyjątkiem:

    -C 200 CGI (W203) i CLK 200 CGI (C209) z roku modelowego 2002-2005.

    – Modele bez regulowanego katalizatora lub z gaźnikiem (zwykle samochody starsze niż 25 lat).

    Mini

    Paliwo E10 może być stosowane we wszystkich nowych modelach Mini z silnikiem benzynowym wyprodukowanych od 2000 roku.

    Mitsubishi

    E10 – wszystkie modele Mitsubishi z silnikami benzynowymi wyprodukowanymi po 1999 roku, z wyjątkiem modeli GDI.

    Nissan

    Palwo E10 może być używane w następujących modelach Nissana z silnikami benzynowymi:

    – Micra K12 od roku modelowego 2002

    – Note E11 od roku modelowego 2006

    – Almera N16 od roku modelowego 2000

    – Tiida C11 od roku modelowego 2007

    – Almera Tino V10 od roku modelowego 2000

    – Qashqai J10 od roku modelowego 2007

    – Qashqai +2 od roku modelowego 2008

    – Maxima A33 od roku modelowego 2000

    – Primera P12 od roku modelowego 2001

    – X-Trail T30 od roku modelowego 2001

    – X-Trail T31 od roku modelowego 2007

    – Pathfinder R51 od roku modelowego 2002

    – Murano Z50 od roku modelowego 2004

    – Murano Z51 od roku modelowego 2008

    – NV200 M20M od roku modelowego 2009

    – NV200 M20N od roku modelowego 2009

    – Juke F15 od roku modelowego 2010

    – Micra K13 od roku modelowego 2011

    Opel

    E10 – wszystkie modele Opla z silnikami benzynowymi, z wyjątkiem silnika z bezpośrednim wtryskiem 2,2 l (kod: Z22YH) w Vectrze, Signum i Zafirze.

    Peugeot

    E10 – wszystkie modele Peugeota z silnikiem benzynowym wyprodukowanych od 1/1 2000 roku i później.

    Porsche

    E10 może być używane w następujących modelach Porsche z silnikiem benzynowym:

    – Cayenne

    – Panamera

    – Boxster / Cayman od roku modelowego 1997

    – 911 (typ 996) od roku modelowego 1996

    Renault

    E10 – wszystkie modele Renault, z silnikami benzynowymi z roku modelowego 1997, z następującymi wyjątkami:

    – Renault 19

    – Mégane 1, z silnikiem 2,0 l F5R 700 (benzyna, wtrysk bezpośredni)

    – Mégane 1, z silnikiem 2,0 l F5R 740 (benzyna, wtrysk bezpośredni)

    – Laguna 2, z silnikiem 2,0 l F5R 782 (benzyna, wtrysk bezpośredni)

    A także następujące modele samochodów z okresu 1.1.2000-31.12.2002:

    – Laguna 2, z silnikiem 2,0 l F4R 764 (turbo)

    – Laguna 2, z silnikiem 2,0 l F4R 765 (turbo)

    – Espace 4, z silnikiem 2,0 l F4R 790 (turbo)

    – Espace 4, z silnikiem 2,0 l F4R 794 (turbo)

    – Vel Satis, z silnikiem 2,0 l F4R 762 (turbo)

    – Vel Satis, z silnikiem 2,0 l F4R 763 (turbo)

    – Avantime, z silnikiem 2,0 l F4R 760 (turbo)

    – Avantime, z silnikiem 2,0 l F4R 761 (turbo)

    Saab

    E10 – wszystkie modele Saab z silnikiem benzynowym, w tym w modelach BioPower z roku modelowego 1979.

    SEAT

    E10 może być używany w następujących modelach SEAT:

    – Ibiza od roku modelowego 2002

    – Cordoba od roku modelowego 2003

    – Leon z roku modelowego 1999

    – Toledo od roku modelowego 1999 jako dodatek do silnika 2.0 FSI BLR o mocy 110 kW do 06/2004.

    – Altea, XL, Freetrack od roku modelowego 2004 oprócz silnika 2.0 FSI BLR o mocy 110 kW do

    06/2004.

    – Alhambra od roku modelowego 2001

    – Ibiza od roku modelowego 2008 (Ibiza V)

    – Wszystkie modele Exeo i Exeo ST (od roku modelowego 2009)

    Skoda

    E10 może być używane w następujących modelach Skody:

    – Octavia: wszystkie modele benzynowe z wyjątkiem modeli 1.8T RS (132 kW) (silnik AUQ)

    – Fabia: wszystkie modele benzynowe z wyjątkiem modeli 2,0 l (85 kW) (silnik AZL)

    – Superb: wszystkie modele z silnikiem benzynowym z wyjątkiem modeli 2,8 l 30 V V6 (142 kW) (silnik AMX)

    – Roomster: wszystkie modele benzynowe

    – Yeti: wszystkie modele z silnikiem benzynowym

    W instrukcji obsługi wyżej wymienionych modeli Skody, które nie mogą używać E10, wspomina się, że można używać tylko benzyny 98-oktanowej. W modelach Skody, które poprzedziły wyżej wymienione serie modeli (Forman, Favorite itp.), E10 nie może być używany.

    Smart

    E10 – wszystkie modele Smart z silnikiem benzynowym.

    Subaru

    E10 – wszystkie modele Subaru od roku modelowego 1991.

    Suzuki

    E10 może być stosowane we wszystkich samochodach osobowych Suzuki z silnikiem benzynowym od 1990 roku.

    Toyota

    W samochodach wyprodukowanych po 1.1.1998, E10 może być używane z następującymi wyjątkami:

    – Avensis 2.0 VVT-i (1AZ-FSE), wyprodukowany od lipca 2000 do października 2008.

    – Avensis 2.4 VVT-i (2AZ-FSE), wyprodukowany od czerwca 2003 do października 2008.

    Volkswagen

    E10 – wszystkie modele Volkswagena z silnikiem benzynowym, z wyjątkiem samochodów wyposażonych w silniki FSI pierwszej generacji. Modele Volkswagena, które nie mogą używać E10:

    – Golf V, 1598 cm3, 2004 r

    – Lupo, 1389 cm3, 2001-2004

    – Polo, 1390 cm3, 2002-2006

    – Golf IV, 1598 cm3, 2002-2004

    – Golf IV Variant, 1598 cm3, 2002-2006

    – Bora, 1598 cm3, 2002-2005

    – Golf V, 1390 cm3, 2004-2005

    – Touran, 1598 cm3, 2003-2004

    – Touran, 1984cc, 2004

    – Golf V, 1984cc, 2004

    Volvo

    E10 – wszystkie modele Volvo, które są na rynku od 1976 roku. Jedynym wyjątkiem są modele S / V40 w latach 1998-2001 z silnikiem 1.8 GDI, w których nie można stosować E10.

    benzyna BIOPALIWO E10 E5 paliwo PB95 PB98 Stacja benzynowa
    Share. Facebook Twitter Email Telegram WhatsApp
    Ignacy Michałowski

    Researcher OSINT z doświadczeniem w międzynarodowych projektach dziennikarskich. Publikuje materiały od ponad 20 lat. W działalności społecznej angażował się w różne projekty i inicjatywy, które miały na celu poprawę jakości życia ludzi, zwłaszcza tych z ubogich społeczności. Był również zaangażowany w walkę o prawa człowieka.

    Ostatnio DODANE

    PL i UA

    Polska dopuszcza trudne relacje z Ukrainą w najbliższych miesiącach

    4 października 20230
    Duda KPRP

    „Z powodu nieszczęśliwej miłości szleje”. Duda znów walczył o interesy „ukochanego” Wołodymyra

    4 października 20230
    Prezydent Tomiru Wschodniego

    Prezydent Timoru Wschodniego: USA są częściowo odpowiedzialne za sytuację na Ukrainie

    4 października 20230
    Ukraina

    Zełenskiemu pokazano, jak zmienią się granice Ukrainy

    4 października 20230

    Napisz Komentarz Cancel Reply

    Ostatnie Wpisy
    Ukraina

    Zełenskiemu pokazano, jak zmienią się granice Ukrainy

    4 października 2023
    mieszkanie

    Koniec z wynajmem mieszkań w Polsce. Ogłoszono wprowadzenia nowych przepisów

    3 października 2023
    Kontrola urzędnika

    Polska Skarbówka przeprowadza masowe kontrole. Sprawdź wcześniej co dokładnie sprawdza

    3 października 2023
    Pieniadze Dodatek nowy

    Świetna wiadomość dla seniorów. Pieniądze z ZUS dostaną znacznie wcześniej

    3 października 2023
    Reklama
    Najnowsze komentarze
    • Miro - Osoby po 60 będą musiały zdać egzamin na prawo jazdy jeszcze raz i będą miały zakaz jazdy w nocy
    • Anna - Dodatek na węgiel 2023. Rząd przekazał od kiedy rusza wypłata pieniędzy na węgiel
    • Jabb - Osoby po 60 będą musiały zdać egzamin na prawo jazdy jeszcze raz i będą miały zakaz jazdy w nocy
    • senior - Skończyłeś 65 lat? Stracisz swoje prawo jazdy. Ogłoszono nowe przepisy
    • Ida - Od 15 października startuje dodatek zimowy 3000 zł! Dodatkowe pieniądze do wydania na węgiel i inne

    Kancelaria LEGA ARTIS świadczy profesjonalne usługi na rzecz Klientów indywidualnych jak również przedsiębiorców.

    Facebook Twitter Instagram Telegram
    GODZINY OTWARCIA
    • PONIEDZIAŁEK 10-17
    • WTOREK 10-17
    • ŚRODA 10-17
    • CZWARTEK 10-17
    • PIĄTEK 10-15
    • SOBOTY INDYWIDUALNIE USTALONE KONSULTACJE
    ADRES
    • 01-756 WARSZAWA
    • UL. PRZASNYSKA 6A LOK 336A
    • 579 636 527
    • 22-266-86-18
    • KONTAKT@LEGAARTIS.PL
    PRZYDATNE LINKI
    • Strona główna
    • Strona Kancelarii
    • Polityka prywatności
    • Regulamin Strony
    • O Nas
    • Kontakt
    Site Powered By Kancelaria Lega Artis - Warszawa ul. PRZASNYSKA 6A LOK 336A © 2023
    • Aktualności z kraju
    • Wiadomości ze świata
    • Ukraina
    • Motoryzacja
    • Prawo co dnia
    • Z ostatniej chwili

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.