W Niemczech, gdzie elektromobilność była promowana jako obiecujący środek ochrony środowiska, pojawiają się zaskakujące wnioski, które dotyczą niezadowolenia wielu kierowców elektrycznych. Wydawać by się mogło, że ci, którzy zdecydowali się na pojazdy elektryczne, czynią to w celu zmniejszenia wpływu transportu na środowisko, ale obecnie wielu z nich żałuje swojej decyzji. To zdumiewające odkrycie, które jednak posiada pewne uzasadnienie. Ankieta przeprowadzona przez instytut badania opinii YouGov na zlecenie firmy Monta, dostawcy oprogramowania dla stacji ładowania, wyjawiła, że wielu właścicieli pojazdów elektrycznych pomijało pewien istotny aspekt podczas podejmowania decyzji o zakupie lub leasingu tych pojazdów.
Decyzja o zakupie samochodu elektrycznego jest często podejmowana w kontekście troski o środowisko naturalne i zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. Jednakże, kiedy użytkownicy elektrycznych pojazdów zaczynają analizować rzeczywiste koszty związane z ich eksploatacją, pojawiają się niezadowolenie i rozczarowanie. Jednym z głównych powodów tego niezadowolenia jest wzrost cen energii elektrycznej, co skutkuje wyższymi rachunkami za prąd.
Niemcy żałują zakupu samochodów elektrycznych
Według dostępnych danych, aż 53% niemieckich właścicieli samochodów elektrycznych wyraża żal lub rozczarowanie z powodu swojego wyboru zakupu lub leasingu pojazdu elektrycznego. Główną przyczyną tego niezadowolenia są rosnące ceny energii elektrycznej, co stanowi wyzwanie również dla tych, którzy zastanawiają się nad zakupem pojazdu elektrycznego. Co więcej, co czwarty respondent badania podkreśla, że obecny kryzys energetyczny zdecydowanie wpłynął na jego decyzję o rezygnacji z rozważań nad zakupem samochodu elektrycznego.
Max Scherer, dyrektor operacyjny firmy Monta, zwraca uwagę na fakt, że w ostatnich latach koszty związane z ładowaniem samochodów elektrycznych znacząco wzrosły. Jednakże badania wskazują również na pewien paradoks, ponieważ Niemcy często przeceniają koszty ładowania, uważając je za bardziej kosztowne niż w rzeczywistości są. Ogólnym wyzwaniem w tym kontekście jest niski poziom przejrzystości kosztów, co utrudnia właściwą ocenę ekonomiczną korzyści płynących z posiadania samochodu elektrycznego.
Sytuacja ta podkreśla potrzebę zapewnienia większej klarowności i zrozumiałości w zakresie kosztów związanych z ładowaniem pojazdów elektrycznych. Dla wielu konsumentów taki poziom przejrzystości jest kluczowy, aby ułatwić podejmowanie decyzji o przesiadce na bardziej ekologiczne formy transportu. Pomoc w zrozumieniu rzeczywistych kosztów ładowania może wpłynąć na większą akceptację i popularność samochodów elektrycznych w społeczeństwie.
Niemcy żałują zakupu samochodów elektrycznych: ładowanie w domu jest tańsze
Wielu właścicieli samochodów elektrycznych dowiaduje się o rzeczywistych kosztach ładowania dopiero wtedy, gdy otrzymują rachunek za zużytą energię elektryczną, kilka miesięcy po rozpoczęciu korzystania z ładowarki w swoim domu. Jednakże, na publicznych stacjach ładowania, różne modele rozliczeń oferowane przez różnych dostawców wprowadzają zamieszanie i utrudniają przejrzystość kosztów. Jak zauważa Scherer, korzystanie z publicznej stacji ładowania może wiązać się z opłatami wynoszącymi od 40 do 80 centów za każdą kilowatogodzinę (kWh), podczas gdy w przypadku ładowania w domu koszt ten wynosi około 30 centów za kWh.
Jednym z interesujących wyników badania jest fakt, że 41 procent Niemców, którzy korzystają już z samochodów elektrycznych lub rozważają zakup takiego pojazdu, posiada własny system wytwarzania energii odnawialnej. Około 25 procent z nich jest właścicielami systemów fotowoltaicznych. Według Scherera, idealnym rozwiązaniem jest połączenie własnego systemu fotowoltaicznego z ładowarką elektryczną, co pozwala na naładowanie pojazdu za pomocą energii słonecznej. To podejście nie tylko przyczynia się do redukcji kosztów, ale również wpisuje się w zrównoważony i ekologiczny sposób użytkowania samochodów elektrycznych.
Niemcy żałują zakupu samochodów elektrycznych: ładowanie powinno być łatwe i przejrzyste
Ogólnie rzecz biorąc, Scherer wyraża głębokie zaniepokojenie wynikami przeprowadzonej ankiety. Jego zdaniem, sytuacja, w której połowa Niemców żałuje zakupu samochodu elektrycznego, stanowi alarmujący sygnał. Aby przejście na bardziej ekologiczną formę mobilności zakończyło się sukcesem, kluczowe jest, aby samochody elektryczne były zarówno ekologicznie, jak i ekonomicznie opłacalne dla użytkowników.
W jego ocenie, osiągnięcie tego celu wymaga wprowadzenia prostych i przejrzystych rozwiązań związanych z ładowaniem pojazdów elektrycznych. Z jednej strony, istotne jest zachęcanie do budowy i rozbudowy prywatnych infrastruktur ładowania, aby więcej osób mogło wygodnie ładować swoje pojazdy w swoich domach. Jednakże, równie ważne jest zapewnienie, że proces ładowania, wraz z wszystkimi związanymi z nim aspektami, będzie tak prosty i intuicyjny, jak tankowanie tradycyjnymi paliwami.
Czy samochody elektryczne są korzystne finansowo?
Według informacji podanych przez Merkur.de, w maju 2023 roku liczba samochodów elektrycznych w Niemczech przekroczyła już milion. W związku z tym, portal Check24 przeprowadził szczegółowe badania dotyczące korzyści finansowych, jakie niesie ze sobą posiadanie pojazdu elektrycznego. Wyniki tych badań wyraźnie wskazują, że kierowcy mogą znacznie oszczędzać na kosztach związanych z użytkowaniem takich samochodów. Zgodnie z obliczeniami, roczne koszty utrzymania samochodu elektrycznego dla czteroosobowej rodziny wynoszą około 730 euro, podczas gdy w przypadku samochodu spalinowego, ta suma jest znacznie wyższa, oscylując w okolicach 1385 euro. To oznacza, że pojazdy elektryczne zyskują na popularności nie tylko ze względu na ich pozytywny wpływ na środowisko naturalne, ale także dzięki realnym oszczędnościom finansowym, które przynoszą kierowcom.
Pojazdy z napędem elektrycznym najlepszym wyborem dla kierowców?
Według danych ADAC, samochód elektryczny, który jest wyposażony w akumulator o pojemności 52 kWh, może przejechać dystans wynoszący 335 kilometrów. Przy założeniu, że koszt jednej kilowatogodziny (kWh) energii elektrycznej wynosi średnio 47 centów, koszt pojedynczego naładowania akumulatora to 24,44 euro.
Jednakże, gdy analizujemy wszystkie aspekty związane z posiadaniem i użytkowaniem samochodów, w tym koszty zakupu, eksploatacji i utrzymania, okazuje się, że samochody elektryczne często wypadają korzystniej niż tradycyjne samochody spalinowe. Warto jednak zaznaczyć, że to nie jest zasada bez wyjątku. Ostateczne oszczędności, które można osiągnąć przez przesiadkę na samochód elektryczny, zależą od wielu czynników, takich jak cena energii elektrycznej.
Mimo że liczba samochodów elektrycznych na drogach stale rośnie, to w Niemczech nadal około dwie trzecie z blisko 50 milionów zarejestrowanych pojazdów nadal jest napędzanych benzyną, a około 30 procent to pojazdy z silnikiem Diesla. Dlatego też, pomimo potencjalnych oszczędności, samochody elektryczne wciąż stanowią niszę na rynku samochodowym. Co więcej, istnieje również problem dotyczący baterii, ponieważ nie jest jeszcze jasne, jakie będą procedury utylizacji i recyklingu tych baterii w przyszłości.