Nowy rodzaj paliwa stanie się dostępny na stacjach benzynowych już od 1 października. Ta znacząca zmiana w procesie tankowania dotknie zarówno użytkowników diesla, jak i benzyny. Jest to krok mający na celu wprowadzenie bardziej ekologicznego podejścia do korzystania z paliwa oraz przyczynienie się do zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko. Poniżej przedstawiam bardziej szczegółowe informacje na ten temat oraz powody, dla których warto rozważyć wstrzymanie się z tankowaniem do czasu, gdy nowe paliwo przejściowe będzie dostępne.
Zmiany na stacjach paliw 2023. Nowe paliwo „przejściowe”
Osoby posiadające pojazdy doskonale zdają sobie sprawę, że zbliżającą się jesienną pluchą oraz spadającymi temperaturami trzeba zadbać o odpowiednie paliwo. W chłodne dni, paliwo niesie ze sobą pewne ryzyko, zwłaszcza w kontekście wytrącania się kryształków parafiny, które stanowią realne zagrożenie dla sprawności pojazdu. Te małe kryształki, gdy temperatura spada, mogą z łatwością osadzić się w filtrze paliwa, prowadząc do jego większego zużycia. Co więcej, ich obecność może prowadzić do pojawienia się dymu z rury wydechowej oraz wycieków paliwa, co stanowi poważny problem. Na stacjach benzynowych pojawia się jednak remedium na te problemy, a jest nim tzw. paliwo przejściowe.
Obowiązek wprowadzenia paliwa przejściowego na stacje benzynowe wynika z przepisów prawa w Polsce. To paliwo będzie dostępne już od 1 października i dostępne będzie aż do 15 listopada. Dlatego, jeśli mamy taką możliwość, warto rozważyć odczekanie kilku dni przed tankowaniem naszego pojazdu. To szczególnie ważne w przypadku diesel, które jest sprzedawane w okresie letnim. Minimalna temperatura, przy której standardowe paliwo diesel będzie działać prawidłowo, wynosi 0 stopni Celsjusza. Jeśli temperatura spadnie poniżej tej wartości, istnieje ryzyko zapchania filtra paliwa. Z kolei na paliwie przejściowym, nawet w skrajnie zimnych warunkach, kiedy na termometrach widnieją wartości poniżej -10 stopni Celsjusza, można bezpiecznie eksploatować swój samochód.
Nowy rodzaj benzyny na stacjach paliw
Zmiana kategorii na paliwo przejściowe nie ogranicza się jedynie do rodzaju diesel. To samo tyczy się benzyny, która w swojej wersji przejściowej charakteryzuje się innymi parametrami, a konkretnie wyższym współczynnikiem prężystości par. Ten parametr jest związany z lotnością paliwa i wpływa na to, jak łatwo można uruchomić samochód w niższych temperaturach. W przypadku benzyny dostępnej w okresie letnim, wartość tego współczynnika wynosi zazwyczaj od 45 do 60 kPa. Benzyna przejściowa natomiast mieści się w szerszym zakresie od 45 do 90 kPa.
Warto bliżej przyjrzeć się temu parametrowi, ponieważ wpływa on znacząco na działanie naszych pojazdów, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Im wyższa wartość prężystości par, tym benzyna jest bardziej odporna na niskie temperatury, co oznacza, że silnik łatwiej i pewniej uruchomi się w chłodniejszych warunkach. Dlatego też benzyna przejściowa, która ma wyższą prężystość par, jest bardziej odpowiednia do stosowania w sezonie jesienno-zimowym, kiedy to temperatura powietrza spada, a ryzyko problemów z odpalaniem silnika wzrasta.
Czy w Polsce paliwo przejściowe może pojawić się wcześniej?
W niektórych rejonach Polski istnieje możliwość wcześniejszego wprowadzenia paliwa przejściowego na stacje benzynowe. To szczególnie dotyczy obszarów, gdzie temperatury szybko spadają poniżej zera. Warto zaznaczyć, że polskie przepisy nie narzucają surowego terminu, w którym paliwo letnie musi być wymieniane na paliwo przejściowe. Istnieje jednak klarowna granica czasowa, która określa, że taka wymiana nie może nastąpić później niż 1 października.
Dlaczego zatem niektóre regiony mogą zdecydować się na wcześniejsze wprowadzenie paliwa przejściowego? Kluczowym czynnikiem jest tutaj zmienność klimatu i lokalne warunki pogodowe. W obszarach o bardziej surowym klimacie, gdzie niższe temperatury są bardziej prawdopodobne wczesną jesienią, korzystne jest wprowadzenie paliwa przejściowego przed oficjalnym terminem. Dzięki temu mieszkańcy tych obszarów mogą uniknąć potencjalnych problemów związanych z niskimi temperaturami, takich jak trudności w uruchamianiu pojazdów i związane z tym opóźnienia czy kłopoty na drogach.
Wprowadzenie paliwa przejściowego przed 1 października to zrozumiała odpowiedź na lokalne potrzeby i warunki klimatyczne, które mogą różnić się w zależności od regionu. To podejście pozwala zminimalizować potencjalne problemy związane z eksploatacją samochodów w trudniejszych warunkach pogodowych i wspiera kierowców w utrzymaniu sprawności swoich pojazdów, niezależnie od sezonu.