Nowa ustawa wprowadzająca zupełnie nowy podatek dla kierowców została oficjalnie podpisana i wejdzie w życie 1 października 2023 roku. Właściciele pojazdów będą zobligowani do zapłacenia znacznie wyższej kwoty, niż pierwotnie zakładano.
Wysokość podatku wyniesie 1600 złotych, które będą musieli uiścić z góry, a następnie będzie obowiązywać miesięczna opłata w wysokości 70 złotych, co daje roczną kwotę 840 złotych. Kierowcy wyrażają swoje zaniepokojenie i niezadowolenie wobec tych zmian.
Nowy Podatek dla Kierowców od 1 Września: Teksas Wprowadza Opłaty dla Pojazdów Elektrycznych
Wprowadzona została nowa ustawa dotycząca wprowadzenia nowego podatku na pojazdy elektryczne w Teksasie. Gubernator złożył swój podpis pod ustawą 13 maja, co oznacza wprowadzenie nowych opłat związanych z rejestracją i posiadaniem pojazdów elektrycznych. Zgodnie z nowym prawem, właściciele samochodów elektrycznych będą musieli zapłacić jednorazową opłatę w wysokości 1600 zł po zarejestrowaniu pojazdu. To jednak tylko początek.
Następnie, co roku, kierowcy pojazdów elektrycznych będą zobowiązani do ponoszenia dodatkowej opłaty w wysokości 840 zł rocznie, co równa się miesięcznej kwocie 70 zł. Te opłaty będą stanowiły dodatek do standardowych rocznych opłat za odnowienie rejestracji. W przypadku większości samochodów osobowych i ciężarowych, standardowe opłaty te wynoszą zaledwie 200 zł rocznie.
Według danych Krajowej Konferencji Ustawodawców Stanowych, co najmniej 32 stany w obecnej chwili wprowadziły specjalne opłaty rejestracyjne dla pojazdów elektrycznych. Zakres tych opłat jest zróżnicowany, zaczynając od 200 zł w stanach takich jak Kolorado, Hawaje i Południowa Dakota, a sięgając nawet 1174 zł (od 2028 roku).
Ceny są nieadekwatne: Kierowcy Elektrycznych Pojazdów W Teksasie Płacą Wysokie Opłaty
Podobnie jak wiele innych stanów, Teksas wprowadza opłaty za pojazdy elektryczne, a ich uzasadnieniem jest fakt, że kierowcy samochodów elektrycznych nie korzystają z benzyny. Większość stanów, w tym Teksas, finansuje projekty związane z budową dróg, konserwacją i inną infrastrukturą drogową głównie za pomocą podatków paliwowych.
Senator Robert Nichols wyjaśnia, że obecnie Teksas opłacany jest głównie z podatku od benzyny i oleju napędowego, jednak ze wzrostem liczby pojazdów elektrycznych wpływy z podatków paliwowych maleją, co ogranicza zdolność do finansowania ulepszeń dróg dla wszystkich kierowców.
Jednak w porównaniu do opłat pobieranych od kierowców pojazdów spalinowych, opłaty za pojazdy elektryczne w Teksasie wydają się nieco niewspółmiernie wysokie. Opłaty w wysokości 200 dolarów rocznie i dodatkowe 400 dolarów na początku posiadania pojazdu elektrycznego umieszczają harmonogram opłat w Teksasie wśród jednych z najwyższych cenowo na rynku. Dla porównania, podatek od benzyny w Teksasie jest jednym z najniższych w kraju i wynosi zaledwie 0,20 dolara za galon.