W ostatnich miesiącach, Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego wyraźnie zwraca szczególną uwagę na poprawę bezpieczeństwa na drogach. W ramach obecnych propozycji nowych przepisów, rozważa się wprowadzenie zakazu prowadzenia pojazdów w nocy. Jeśli ten przepis zostanie przyjęty, wszystkie państwa członkowskie będą zobowiązane do jego wdrożenia, bez wyjątków. Warto dodać, że ograniczenia te dotkną również kierowców starszych wiekiem, choć w nieco innym kontekście.
Unia Europejska od dawna stawia sobie za cel redukcję liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych. Zgodnie z informacjami zawartymi na portalu karlsruhe-insider.de, nowe przepisy dotyczące prawa jazdy mają na celu potencjalne wprowadzenie zakazu prowadzenia pojazdów w nocy dla określonych grup kierowców. W dniu 19 września 2023 roku przedstawiono nowy projekt, który dąży do jeszcze większego ograniczenia liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych do roku 2050. Nowa dyrektywa opracowana przez Komisję Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego koncentruje się głównie na nowych kierowcach oraz osobach starszych wiekiem.
Warto podkreślić, że żadna z proponowanych wytycznych nie została jeszcze oficjalnie zatwierdzona. Zarówno Parlament Europejski, jak i państwa członkowskie, muszą jeszcze dokładnie przeanalizować przedstawione projekty przed podjęciem ostatecznej decyzji. Aktualny projekt zakłada m.in. wprowadzenie ograniczenia prędkości do 90 kilometrów na godzinę dla początkujących kierowców oraz potencjalny zakaz prowadzenia pojazdów w nocy.
Zakaz jazdy w nocy – taki jest plan
Po dokładnej analizie statystyk dotyczących wypadków drogowych, eksperci doszli do wniosku, że najwyższy odsetek tragicznych incydentów na drodze ma miejsce w godzinach nocnych i jest spowodowany głównie przez młodych kierowców powracających z nocnych rozrywek, takich jak dyskoteki i kluby nocne. W związku z tym, nowe przepisy Unii Europejskiej rozważają wprowadzenie zakazu prowadzenia pojazdów w nocy dla młodych kierowców w późnych godzinach wieczornych. Jednakże wciąż nie jest jasne, jaką ilość doświadczenia za kierownicą musiałby posiadać nowo zdany kierowca, aby uniknąć tego zakazu. Ten aspekt jest nadal tematem dyskusji w Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego.
Ponadto, istnieją również kontrowersje dotyczące ewentualnych ograniczeń prędkości dla młodych kierowców w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach. Decyzje w tej sprawie będą wymagały szczegółowej analizy i debaty, zanim zostaną wprowadzone nowe przepisy dotyczące prawa jazdy.
Seniorzy pod lupą
W wielu krajach już wprowadza się specjalne egzaminy na prawo jazdy dla osób starszych, a Komisja przedstawiła swoją propozycję w tej kwestii. Zgodnie z nowymi przepisami, osoby w wieku sześćdziesięciu lat i starsze będą miały prawo jazdy ważne jedynie przez siedem lat. Po osiągnięciu siedemdziesiątego roku życia, to uprawnienie będzie obowiązywało przez pięć lat, a po osiemdziesiątym roku życia tylko przez dwa lata. Aby przedłużyć prawo jazdy dla seniorów, organy odpowiedzialne za ten proces będą musiały przygotować szczegółowy raport, dostosowany do każdego kierowcy-seniora.
Jednak wciąż niejasne jest, która z tych propozycji zostanie ostatecznie uwzględniona w wytycznych komisji. Ponadto, nie wiadomo jeszcze, czy nowe przepisy dotyczące prawa jazdy obejmą również zakaz jazdy w nocy oraz ograniczenia prędkości dla młodych kierowców. Ta kwestia pozostaje nadal otwarta.
64 komentarze
I koniecznie wiek emerytalny podnieść
I zajęcie aut przez państwo
I najważniejsze PRZYMUSOWE SZCZEPIENIA🫣
Szkoda ze ogłosili tego jak robiłem prawo jazdy, na pewno bym się zastanowił czy robić to prawko, szkoły jazdy nie muszą istnieć przecież. Jaki problem
Może by tak utworzyć dzielnice tylko dla emerytów i koniecznie pilnować aby nie przekroczyli granic
7777lampka
Już czas pożegnać taka UE, gdzie w ogóle się nie liczą z głosem wyborców
Trzeba sprawdzać starszych pod względem refleksu,wzroku i psychiki wystarczy tyle można.
E to może do tej pory auta same będą jeździć 🙂
Ja jestem poprostu oburzona z tego powodu myślę że starsi jeżdżą o wiele spokojniej no nie mówię jak ktoś ma 80 i więcej lat ale 60 to już przesada i to gruba
zamknac w domu, pozbawic prawa do emerytury, problem sam sie rozwiąże. nie dojada do roboty, a prawa do emerytury nie beda mieli, do sklepu na wsi tez nie dotra. cos mi to przypomina…
*****. Unię
Tak jest
To jest dyskryminacja.
gdzie sie zapodzial moj komentarz?
Proponuję młotki gumowe żeby więcej głupot nie wymyślali
Proponuję jeszcze pozabierać wszystkim osobą po 60 roku życia tytuły naukowe razem z prawem jazdy
To będę jeździł bez prawka
A mlodzi beda jezdzic po nococh 200 na blacie
Ile wypadków powodują młodzi kierowcy a ile seniorzy, sami sobie odpowiedzce.
Dyskryminacja ze względu na wiek. 60 lat to nie starość.
Ale nie mogą jeździć do wieku emerytalnego więc na miejsce zawodowych kierowców doświadczonych będą mieli całe rzesze młodych kierowców w tym z importu Ukraińców, Gruzinów, Afganów itp
A może by tak stworzyć kraj dla ludzi po 60 roku życia i tam niech dojrzewaja
Lekarz tez po 60 bedzie zdawac egzamin
Moze policjant ……
W całej Europie pracują do 67 lat, a w niektórych krajach do 72 lat. To co będą karani, że żyją? Pracują, a jak będą się przemieszczać?
Wszystko zgodnie z planem….
60 lat to człowiek jeszcze w sile wieku. W USA prowadza 80 dziesiecio latkowie (chociażby moja matka) i wypadki to pojedyncze przypadki.
Pozdrawiam z USA