Najnowsze raporty wskazują na dramatyczną sytuację w branży gastronomicznej w Polsce. Zaległe zobowiązania firm serwujących posiłki przekroczyły w marcu granicę ponad 1 miliarda złotych. Blisko 7 procent przedsiębiorstw z tej branży boryka się z problemami spłaty długów, kredytów oraz zaległości wobec dostawców. Średnio każda z tych firm ma do uregulowania zadłużenie w wysokości 91 550 złotych – alarmuje najnowszy raport .
Dramatyczne liczby
Wskazano na wyjątkowo trudną sytuację, z jaką borykają się przedsiębiorcy w sektorze gastronomicznym. Już w 2020 roku zadłużenie tego sektora wynosiło ponad 647 milionów złotych, a od tego czasu ciągle rośnie. Pandemia, wzrost kosztów zatrudnienia oraz ogólne problemy finansowe Polaków wywarły duży wpływ na sytuację lokalnych restauracji i barów.
Sytuacja branży
Autorzy raportu zauważyli, że mimo trudności, liczba firm działających w branży gastronomicznej co roku rosła o minimum 3 procent. Jednakże, według danych Dun&Bradstreet, w pierwszym kwartale 2024 roku odnotowano po raz pierwszy od 2011 roku spadek liczby aktywnych podmiotów w tej branży.
Trudności i przeszkody
Według danych GUS, aż 83 procent przedsiębiorców z sekcji „zakwaterowanie i gastronomia” wskazuje na różne przeszkody w prowadzeniu swojej działalności. Wśród najczęstszych problemów wymienia się wzrost kosztów zatrudnienia, wysokie obciążenia fiskalne oraz niepewność co do sytuacji gospodarczej. Odczuwalne są także problemy związane z niedostatecznym popytem oraz niejasnymi przepisami.
Perspektywy i nadzieje
W obliczu trudnej sytuacji, przedsiębiorcy z branży gastronomicznej planują redukcję zatrudnienia oraz podwyższenie cen usług. Wprowadzenie jednolitej stawki VAT na usługi gastronomiczne oraz wsparcie ze środków KPO mogłyby przynieść pewną ulgę.
Badania pokazują, że Polacy często korzystają z usług gastronomicznych, wydając średnio 125 złotych miesięcznie. W szczególności grupa wiekowa 18-24 lata wykazuje duże zainteresowanie lokalami gastronomicznymi, co może stanowić pewne wsparcie dla branży w dalszym ciągu kryzysu.
Sytuacja w branży gastronomicznej pozostaje dynamiczna, a nadzieje na jej poprawę związane są z działaniami rządu oraz zmiennymi preferencjami konsumenckimi.