Dyskusje na temat zmian w przepisach regulujących okresowe badania techniczne pojazdów trwają od dłuższego czasu. W obliczu rosnących cen produktów i usług diagności w Polsce domagają się znaczących podwyżek opłat za przeglądy techniczne, które ich zdaniem powinny wynosić nawet 500 zł. Choć wiele już wiadomo o przewidywanych nowościach w systemie badawczym, nadal nie jest znana dokładna data wprowadzenia tych zmian.
Wzrost Cen Przeglądów Technicznych
Aktualnie opłata za badanie techniczne samochodu osobowego wynosi 98 zł. Stawka ta pozostaje niezmieniona od 2004 roku, co w kontekście rosnących kosztów życia i inflacji jest poważnym problemem dla diagnostów. Od 2004 roku minimalne wynagrodzenie wzrosło z 824 zł brutto do 4242 zł brutto od 1 stycznia 2024 roku. Mimo tego opłata za przegląd techniczny wciąż stanowi jedynie 2,31% minimalnego wynagrodzenia.
Diagności wyraźnie podkreślają konieczność dostosowania opłat za przeglądy techniczne do aktualnych realiów ekonomicznych. Proponują stawkę 505 zł, co stanowiłoby 11,9% minimalnego wynagrodzenia. Marcin Barankiewicz, prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, sugeruje, że bardziej realistyczna opłata wynosiłaby 200 zł netto (246 zł brutto), choć nie wyklucza, że finalna stawka mogłaby wynieść 150 zł netto (184,5 zł brutto).
Zmiany w przepisach dotyczących badań technicznych są narzucone przez unijną dyrektywę 2014/45/UE, która miała być wdrożona do 20 maja 2018 roku. Poprzednie rządy nie zdołały zrealizować tego terminu, a obecnie trudno przewidzieć, kiedy aktualny rząd sprosta temu wymogowi. Dyrektywa ta wymaga między innymi dokumentowania obecności pojazdu na stacji diagnostycznej za pomocą fotografii oraz przekazywania wyników badań do systemu CEPiK.
Zapowiadane Zmiany w Systemie Przeglądów Technicznych
Dokumentacja Fotograficzna
Jedną z planowanych nowości jest obowiązek fotografowania pojazdów na stacji diagnostycznej. Zdjęcia mają potwierdzać obecność samochodu na badaniu technicznym oraz jego stan techniczny w momencie przeglądu. Ma to na celu zwiększenie przejrzystości i uczciwości procesu przeglądów technicznych.
Elektroniczne Dokumenty
Kolejną zmianą jest eliminacja papierowych dokumentów z wynikami badań technicznych. Zamiast tego, informacje będą dostępne w systemie CEPiK, co uprości proces administracyjny i umożliwi łatwiejszy dostęp do danych zarówno dla kierowców, jak i dla służb kontrolnych.
Kary za Opóźnienia
Propozycja wprowadzenia podwojonej opłaty za badanie techniczne dla kierowców, którzy zgłoszą się na nie po terminie, jest kolejnym ważnym elementem zmian. Ma to na celu zachęcenie właścicieli pojazdów do regularnego wykonywania przeglądów i utrzymywania swoich samochodów w dobrym stanie technicznym.
Konsekwencje Braku Ważnego Przeglądu Technicznego
Kary Finansowe
Obecnie, jeśli kierowca zostanie zatrzymany przez policję bez aktualnego badania technicznego, może zostać ukarany mandatem w wysokości od kilkuset do 5 tysięcy złotych, w zależności od okoliczności. Policjant może również nałożyć dodatkowe kary w przypadku wykrycia poważnych usterek technicznych pojazdu.
Zakaz Dalszej Jazdy
W ekstremalnych przypadkach, jeśli stan techniczny pojazdu stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, policjant może zakazać dalszej jazdy. W takiej sytuacji, samochód może zostać odholowany na koszt właściciela, co wiąże się z dodatkowymi kosztami i problemami logistycznymi.
Dlaczego Koszt Przeglądu Powinien Wzrosnąć?
Argumenty Diagnostów
Diagności argumentują, że obecne stawki za badania techniczne nie pokrywają rzeczywistych kosztów utrzymania stacji diagnostycznych i nie pozwalają na odpowiednie wynagradzanie personelu. Podkreślają, że ceny produktów i usług związanych z prowadzeniem działalności diagnostycznej znacząco wzrosły w ciągu ostatnich lat, podczas gdy opłaty za przeglądy pozostały na niezmienionym poziomie.
Porównanie z Inicjatywami Europejskimi
W innych krajach Unii Europejskiej opłaty za przeglądy techniczne są znacznie wyższe niż w Polsce. Na przykład w Niemczech, koszt przeglądu technicznego wynosi od 100 do 120 euro, co w przeliczeniu na złotówki daje kwotę rzędu 460-550 zł. Wysokość opłat w Polsce jest więc wyjątkowo niska na tle europejskim, co uzasadnia konieczność podwyżek.
Wprowadzenie wyższych opłat za przeglądy techniczne mogłoby przyczynić się do modernizacji stacji diagnostycznych oraz poprawy jakości świadczonych usług. Lepsze wyposażenie i wyższe standardy pracy diagnostów przekładałyby się na dokładniejsze i bardziej rzetelne badania techniczne, co zwiększyłoby bezpieczeństwo na drogach.