W Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego (GITD) wprowadzono nowe zasady przyznawania nagród uznaniowych dla inspektorów, które budzą wiele kontrowersji. Nowe wytyczne przewidują, że wysokość nagrody zależy od liczby nałożonych mandatów oraz zatrzymanych dowodów rejestracyjnych, co spotkało się z krytyką ze strony samych inspektorów oraz związków zawodowych.
System Nagród: Co Zmieniają Nowe Wytyczne?
Nowe zasady przyznawania nagród w Biurze Kontroli Opłaty Elektronicznej GITD są oparte na pięciu kluczowych kryteriach, ułożonych według ważności:
- Kontrola wynikowa podmiotów zagranicznych
- Kontrola wynikowa podmiotów krajowych
- Nałożone grzywny w drodze mandatu karnego
- Kontrola stanu technicznego skutkująca zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego
- Sprawowanie zastępstwa pod nieobecność koordynatora zespołu
Zgodnie z nowymi wytycznymi, im więcej mandatów i zatrzymanych dowodów rejestracyjnych, tym większa szansa na uzyskanie wyższej nagrody uznaniowej. Wyraźnie zaznaczone są różnice w traktowaniu przewoźników zagranicznych i krajowych, gdzie pierwszym przypisuje się wyższą wagę.
Kontrowersje i Krytyka
Zastrzeżenia Związków Zawodowych
Związki zawodowe wyraziły swoje obawy dotyczące nowych zasad przyznawania nagród. W przesłanym piśmie, które trafiło do kierownictwa GITD oraz do premiera Donalda Tuska i ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, związkowcy podnoszą kwestie zgodności z prawem polskim i unijnym.
- Dyskryminacja i Nierówność: Związki zwracają uwagę, że nowa gradacja narusza Ustawę o transporcie drogowym, która zabrania dyskryminacji w zależności od kraju rejestracji pojazdu czy siedziby firmy. Krytyka koncentruje się również na tym, że kontrola nie zawsze kończy się mandatem, a zastosowanie wytycznych może wpłynąć na decyzje inspektorów, którzy mogą unikać stosowania art. 41 Kodeksu wykroczeń, który pozwala na pouczenie zamiast mandatu.
Prawo Europejskie i Krytyka Społeczna
Związki zawodowe apelują o wycofanie nowych kryteriów, podkreślając, że są one sprzeczne z europejskim prawem zakazującym dyskryminacji. W ocenie związkowców, kierownictwo Biura Kontroli Opłaty Elektronicznej mogło działać w interesie osiągania wyników finansowych kosztem przestrzegania zasad uczciwej kontroli.
Reakcje Ekspertów
Eksperci w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego krytykują nowy system nagród za uzależnianie wynagrodzenia od liczby mandatów i zatrzymanych dowodów rejestracyjnych. Łukasz Zboralski, szef portalu brd24.pl, podkreśla, że takie podejście prowadzi do sytuacji, w której inspektorzy mogą koncentrować się na wystawianiu mandatów, a nie na poprawie bezpieczeństwa na drogach.
Były szef GITD, Alvin Gajadhur, również skrytykował nowe wytyczne, argumentując, że inspekcja drogowa powinna koncentrować się na zapewnieniu bezpieczeństwa, a nie na osiąganiu wyników finansowych. Gajadhur podkreśla, że nowe zasady mogą prowadzić do mobbingu i zastraszania pracowników GITD, co jest sprzeczne z misją inspekcji.
Wnioski i Przyszłość
Wprowadzenie nowych kryteriów przyznawania nagród w GITD budzi poważne wątpliwości co do etyki i legalności takich praktyk. Krytyka ze strony związków zawodowych oraz ekspertów wskazuje na konieczność przemyślenia systemu nagród, aby zapewnić, że działania inspektorów są zgodne z zasadami uczciwej kontroli i nie prowadzą do dyskryminacji.
Ostateczne decyzje dotyczące zmiany wytycznych oraz ich wpływ na praktykę kontrolną będą musiały zostać podjęte przez odpowiednie władze, uwzględniając zarówno aspekty prawne, jak i etyczne.