Close Menu
Lega Artis – Blog
    Kategorie
    • Aktualności z kraju
    • Wiadomości ze świata
    • Z ostatniej chwili
    • Motoryzacja
    • Prawo co dnia
    • Kwarantanna graniczna
    • Pracownik
    • Koronawirus COVID-19
    • Maski
    • Przedsiębiorca
    • Europa
    • Rosja
    • Szkoła
    • Ukraina
    • Zdrowie
    Najnowsze Wpisy
    Wojsko ukraina 1 e1693672509115

    Deputowana wzywa do dymisji Syrskiego z powodu śmierci 70 ukraińskich żołnierzy

    23 maja 2025
    Putin

    Dubinski: Putin znów ograł wszystkich

    23 maja 2025
    braun 18.05

    Trzaskowski vs. Nawrocki: Ostry spór o Grzegorza Brauna podczas debaty w TVP

    23 maja 2025
    Facebook X (Twitter) Instagram Telegram
    Lega Artis – BlogLega Artis – Blog
    • Aktualności z kraju
    • Wiadomości ze świata
    • Motoryzacja
    • Prawo co dnia
    • Wydarzenia dnia
    Lega Artis – Blog
    Home - Aktualności z kraju - Strefy Czystego Transportu TO NIE ekologia! Najnowsze dane i badania. Koniec ściemy
    Aktualności z kraju

    Strefy Czystego Transportu TO NIE ekologia! Najnowsze dane i badania. Koniec ściemy

    Ignacy Michałowski22 lutego 20252 komentarze
    Facebook Twitter Telegram WhatsApp
    Google News
    Google News
    Strefy Czystego Transportu
    Strefy Czystego Transportu

    W Polsce trwają prace nad wprowadzeniem stref czystego transportu w dużych miastach. Celem jest poprawa jakości powietrza poprzez ograniczenie ruchu samochodów z silnymi silnikami spalinowymi. Jednakże, wprowadzenie stref czystego transportu budzi wiele kontrowersji.

    Na czym polegają strefy czystego transportu?

    Strefy czystego transportu to obszary miast, do których wjazd mają tylko pojazdy spełniające określone normy emisji spalin. Początkowo, do centrów miast mają być wpuszczane pojazdy elektryczne, wodorowe, na gaz ziemny oraz spełniające określone normy spalinowe.

    Gdzie w Polsce planowane są strefy czystego transportu?

    Początkowo testowano je w Krakowie w 2019 roku, a obecnie trwają prace nad wdrożeniem ich w Warszawie i Krakowie. Wrocław również sygnalizuje poważne dążenie do wprowadzenia strefy, a słyszy się także o Poznaniu i Katowicach. Docelowo, strefy mają zostać wprowadzone w miastach powyżej 100 000 mieszkańców.

    Najnowsze badania i fakty na temat STC

    • Normy Euro a Emisja: Nawet jeśli samochód spełnia normę Euro, może nie mieć jej wbitej w homologację, co utrudnia wjazd do strefy.
    • Porównanie z Zachodem: Polskie strefy czystego transportu są bardziej rygorystyczne niż w Londynie i Niemczech.
    • Badania Ricardo: Raport zlecony na potrzeby konsultacji SCT wskazuje, że redukcja tlenków azotu dotyczyć będzie głównie głównych dróg, a wpływ na tereny mieszkalne będzie znikomy.
    • Dane z Satelit NASA: Analiza stężenia tlenku azotu w Polsce w 2020 roku pokazała, że zakaz wychodzenia z domów nie poprawił jakości powietrza.
    • Badania Niemieckie: Badania przeprowadzone przez Center Automotive Research z Uniwersytetu Duisburg-Essen wykazały, że limity emisji nie przyczyniają się do poprawy jakości powietrza w miastach.
    • Wykluczenie Aut z LPG: Samochody zasilane LPG zostały wykreślone z listy dopuszczonych, mimo że w dokumentach unijnych gaz uznawany jest za paliwo alternatywne.
    • Wykluczenie Klasyków i Zabytków: Kryteria uznania samochodu za zabytek zostały zaostrzone, co ogranicza możliwość wjazdu starszych pojazdów do stref.
    • Wykluczenie Społeczne : Szacuje się, że do 2032 roku z transportu zostanie wykluczonych 27% aut.

    Jakie normy emisji spalin będą obowiązywać?

    W Warszawie, od 2024 roku, dla silników benzynowych wymagana będzie norma Euro 2 (auta po 1997 roku), a dla diesli Euro 4 (auta po 2006 roku). Od 2030 roku, benzyny będą musiały spełniać normę Euro 5 (auta po 2011 roku), a diesle Euro 6d-TEMP (auta nowsze niż 2019 rok).

    Bogaci Mogą, Biedni Nie

    SCT w praktyce uderzają przede wszystkim w osoby o niższych dochodach, dla których zakup nowego samochodu, spełniającego wyśrubowane normy, jest po prostu niemożliwy. To forma dyskryminacji ekonomicznej, która pogłębia nierówności społeczne. Bogatsi mogą sobie pozwolić na wymianę pojazdu lub opłacanie kar za wjazd do strefy, podczas gdy ubożsi są zmuszeni do rezygnacji z samochodu lub szukania okrężnych dróg, co generuje dodatkowe koszty i wydłuża czas podróży.

    Przykład z życia: Mieszkaniec podwarszawskiej miejscowości, który dojeżdża do pracy w centrum stolicy starym, ale sprawnym samochodem, po wprowadzeniu SCT będzie musiał albo zrezygnować z pracy, albo przesiąść się na niewydolny transport publiczny, albo płacić wysokie kary. W tym samym czasie, zamożny mieszkaniec willi w centrum, posiadający kilka luksusowych samochodów (w tym te z wysoką emisją), nie odczuje żadnych negatywnych skutków.

    Wady stref czystego transportu

    • Normy Euro nie zawsze odzwierciedlają faktyczną emisję spalin przez dany pojazd.
    • Polskie strefy czystego transportu są bardziej rygorystyczne niż w innych krajach Europy.
    • Badania wskazują, że wpływ stref na poprawę jakości powietrza może być niewielki.
    • Ogrzewanie domów ma większy wpływ na zanieczyszczenie powietrza niż ruch samochodowy.
    • Wprowadzanie stref czystego transportu jest lobbowane przez podmioty, które mogą na tym zarobić.
    • Z listy dopuszczonych pojazdów wykreślono samochody zasilane LPG oraz zaostrzono kryteria uznawania pojazdów za zabytkowe.
    • Wprowadzenie stref czystego transportu może prowadzić do wykluczenia społecznego.

    Wprowadzenie stref czystego transportu w Polsce jest kontrowersyjnym tematem. Z jednej strony, mogą one przyczynić się do poprawy jakości powietrza w dużych miastach. Z drugiej strony, mogą prowadzić do wykluczenia społecznego i nie przynieść oczekiwanych efektów.

    Mam nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie przydatny. Jeśli masz jakieś pytania, daj mi znać w komentarzach.

    Strefy Czystego Transportu
    Google News Icon

    Obserwuj nasze artykuły na Google News

    Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

    Share. Facebook Twitter Email Telegram WhatsApp
    Ignacy Michałowski
    • Facebook
    • X (Twitter)

    Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

    2 komentarze

    1. Lach on 22 lutego 2025 21:25

      Z tlenkami azotu to jest ciekawa historia. Nie ściemniam, sprawdź sam.
      Dawno temu zauważono, że ludzie pracujący z nitrogliceryną mają niskie ciśnienie. Dlatego jest stosowana do awaryjnego, obniżania ciśnienia. We krwi się rozkłada do tlenków azotu.
      W 1998 3 ludków dostało nobla z fizjologii za wyjaśnienie roli tlenku azotu w organizmie człowieka. Otóż jest to czynnik rozluźniający naczynia krwionośne i regulujący ciśnienie krwi. Zrobiło się ciekawie? Zobacz jaka masa ludzi zmaga się z nadciśnieniem (kto zarabia?). Rozluźnione naczynia to lepszy dopływ krwi do tkanek, lepsze ich natlenienie i odżywienie. Poprawia się też cierpiącym na cukrzycę typu II, która w zaawansowanych stadiach prowadzi do martwicy właśnie z powodu zaciśniętych naczyń i niedotlenienia tkanek. Zobacz jak wygląda stopa cukrzycowa. Potem Pfizer wprowadził na rynek Viagrę, która uwalnia tlenek azotu głównie w rejonie miednicy, co daje fajny skutek. U kobiet też. Problem w tym, że stoi, ale nie zawsze się chce. Jest taki aminokwas L-arginina używany przez amatorów siłowni. Działa ogólnoustrojowo. Też uwalnia do krwi tlenek azotu i rozszerza naczynia. Podnosi tolerancję na wysiłek. Poprawia przewodnictwo nerwowe. Zalecana przy nadciśnieniu i cukrzycy typu II. Faję też usztywnia. Znam takiego z migotaniem przedsionków. Łyka 2x dziennie 500mg i jest zadowolony. Nie tylko jest lepiej, ale odstawił część drogich leków z apteki.
      I popatrz. Od 15 – 20 lat jest nagonka na tlenki azotu. Dorabia się im gębę potwornej trucizny.
      W mojej ocenie jest to kolejne działanie mające na celu wpędzenie nas w nędzę. Tu trzeba się przyjrzeć kto to forsuje i kto opłaca granty za opinie naukowe. Sam zauważasz, że działania są przesadzone, koszty nadmierne (społeczne również) a efekty mizerne.

      Reply
    2. Ljgfdgnkv on 22 lutego 2025 23:59

      Opodatkować te ŚCIERWA URZĘDASY i PAJACE RADNI TYM judoFASZYSTOWSKIM podatkiem ets czy bolszewickimi „strefami czystego transportu” i WYPIERDZENIEM GAZÓW CIEPLARNIANYCH W STOŁKI PODCZAS JEDNEJ TAKIEJ SESJI „radnych”.!!!!! NOTABENE te strefy czystego transportu SĄ NIE ZGODNEGO Z POLSKĄ KONSTYTUCJĄ.!!!!!

      Reply

    Napisz Komentarz Anuluj dodawanie

    Ostatnie Wpisy
    Musk nowe X

    Musk ogłosił decyzję o cięciu wydatków na politykę

    23 maja 2025
    Lawrow

    Ławrow: Rosja niebawem przekaże Kijowowi projekt dokumentu o rozwiązaniu kryzysu

    23 maja 2025
    watykan

    Włoscy urzędnicy obiecali Rosji bezpieczne dotarcie do Watykanu — donoszą media

    23 maja 2025
    Reklama
    ADRES
    • 04-026 WARSZAWA
    • Aleja Stanów Zjednoczonych 51 lok 209a
    • 579 636 527
    • 22-266-86-18
    • KONTAKT@LEGAARTIS.PL

    Polecane witryny

    plotkosfera.pl

    newsnadzis.pl

     

    PRZYDATNE LINKI
    • Strona główna
    • O Nas
    • Nasi Autorzy
    • Strona Kancelarii
    • Mapa Strony
    • Regulamin Strony
    • Polityka Prywatności
    • Kontakt
    Copyright © Kancelaria Lega Artis 2025 NIP: 1251196142 - Zaufane wiadomości i Wiarygodne dziennikarstwo
    • Aktualności z kraju
    • Wiadomości ze świata
    • Motoryzacja
    • Prawo co dnia
    • Z ostatniej chwili

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.