Close Menu
Lega Artis – Blog – Najnowsze wiadomości z Polski i świata
    Kategorie
    • Aktualności z kraju
    • Wiadomości ze świata
    • Z ostatniej chwili
    • Motoryzacja
    • Prawo co dnia
    • Kwarantanna graniczna
    • Pracownik
    • Koronawirus COVID-19
    • Maski
    • Przedsiębiorca
    • Europa
    • Rosja
    • Szkoła
    • Ukraina
    • Zdrowie
    Najnowsze Wpisy
    Guterres

    Sekretarz Generalny ONZ Guterres zaniepokojony cięciami finansowania USA

    16 maja 2025
    Waltz

    Waltz zarządzał Radą Bezpieczeństwa Narodowego w stylu Bidena – donosi NBC

    16 maja 2025
    Rafał Trzaskowski

    „Kampanii kłamstw”. Trzaskowski zawiadamia prokuraturę ws. Ordo Iuris

    16 maja 2025
    Facebook X (Twitter) Instagram Telegram
    Lega Artis – Blog – Najnowsze wiadomości z Polski i świataLega Artis – Blog – Najnowsze wiadomości z Polski i świata
    • Aktualności z kraju
    • Wiadomości ze świata
    • Motoryzacja
    • Prawo co dnia
    • Wydarzenia dnia
    Lega Artis – Blog – Najnowsze wiadomości z Polski i świata
    Home - Aktualności z kraju - Nowe limity emisji. 22 000 zł kary za rodzinne auto
    Aktualności z kraju

    Nowe limity emisji. 22 000 zł kary za rodzinne auto

    Ignacy Michałowski7 maja 2025Brak komentarzy
    Facebook Twitter Telegram WhatsApp
    Google News
    Google News
    samochody lancia

    Parlament Europejski przyjął w trybie pilnym zmiany w regulacjach CAFE, radykalnie zaostrzając limity emisji CO₂ dla nowych samochodów. Od 2025 roku większość aut spalinowych nie spełnia już nowych norm, a za ich sprzedaż producenci zapłacą potężne kary – nawet 22 000 zł od jednego pojazdu. To może diametralnie zmienić rynek motoryzacyjny w UE, w tym w Polsce.

    Nowe limity emisji CO₂ obowiązują już od 1 stycznia 2025

    Regulacja CAFE (Clean Air For Europe) to europejski mechanizm mający na celu walkę z emisją gazów cieplarnianych, w szczególności dwutlenku węgla (CO₂) z transportu drogowego. W ramach nowelizacji przepisów, od 1 stycznia 2025 r. obowiązują nowe, znacznie niższe limity emisji dla producentów samochodów.

    Dotychczas dopuszczalna emisja CO₂ wynosiła średnio 117–120 g/km, w zależności od producenta. Od początku 2025 roku próg ten spadł do 94–95 g/km. Przekroczenie tej wartości skutkuje dotkliwą sankcją finansową: 95 euro za każdy przekroczony gram emisji na samochód.

    Typowe auta rodzinne już nie mieszczą się w limicie

    Nowe przepisy uderzają przede wszystkim w auta spalinowe – zarówno benzynowe, jak i wysokoprężne. Jak tłumaczy Jacek Pawlak, prezes Toyota Central Europe, popularny samochód rodzinny z silnikiem benzynowym emituje dziś około 140–150 g CO₂/km.

    To oznacza przekroczenie dopuszczalnej normy nawet o 55 g, co przelicza się na karę w wysokości ok. 5000 euro, czyli około 22 000 zł za jeden sprzedany egzemplarz. Koszt ten ponoszą producenci, jednak w praktyce może on zostać przeniesiony na klienta końcowego, co oznacza wzrost cen aut.

    Bruksela przyspiesza działania – procedura w trybie pilnym

    Na początku maja 2025 roku Parlament Europejski zdecydował o zastosowaniu trybu pilnego wobec projektu zmian regulacji CAFE. W praktyce oznacza to przyspieszenie prac legislacyjnych, co ma umożliwić jak najszybsze wejście w życie przepisów ograniczających emisję z pojazdów.

    Tryb pilny zarezerwowany jest dla regulacji o szczególnym znaczeniu – w tym przypadku podkreślono pilność działań klimatycznych oraz konieczność dostosowania prawa do celów Europejskiego Zielonego Ładu.

    Skutki dla kierowców: wyższe ceny i mniej dostępnych modeli

    Nowe regulacje wywierają bezpośredni wpływ nie tylko na producentów, ale również na konsumentów. Eksperci z branży motoryzacyjnej już teraz ostrzegają, że:

    • Podrożeją samochody spalinowe, szczególnie nowe, ponieważ producenci będą kompensować kary wyższymi cenami.
    • Spadnie dostępność tanich modeli z silnikami benzynowymi i diesla, które nie spełniają nowych norm.
    • Szybciej znikną z rynku auta hybrydowe, które dotąd stanowiły kompromis między technologią spalinową a elektryczną, ale również często przekraczają nowy limit 95 g CO₂/km.
    • Przyspieszy elektryfikacja oferty producentów, którzy będą zmuszeni do większych inwestycji w pojazdy bezemisyjne, by uniknąć sankcji finansowych.

    Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r. nadal aktualny

    Równolegle z nowelizacją regulacji CAFE, UE nie wycofała się z planowanego zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych od 2035 roku. Choć w debacie publicznej pojawiały się głosy o możliwym opóźnieniu lub rewizji tej decyzji, na ten moment termin ten pozostaje bez zmian.

    Nowe limity emisji są więc elementem szerszej strategii, mającej na celu stopniowe eliminowanie pojazdów z silnikami spalinowymi z rynku Unii Europejskiej.

    Kontekst: CAFE jako narzędzie presji systemowej

    Wprowadzenie ostrzejszych norm emisji CO₂ za pomocą CAFE to strategiczne narzędzie wywierania presji na przemysł motoryzacyjny. Zamiast zakazywać bezpośrednio konkretnych rodzajów napędu, UE reguluje rynek pośrednio poprzez ekonomiczne bodźce negatywne – w tym przypadku: kary za emisję.

    Efekt? Rynkowa eliminacja najbardziej emisyjnych modeli z oferty producentów i rosnące zainteresowanie rozwiązaniami alternatywnymi: samochodami elektrycznymi, wodorowymi lub niskoemisyjnymi technologiami hybrydowymi.

    Perspektywa: szybsza elektryfikacja czy chaos na rynku?

    Dla branży motoryzacyjnej oznacza to presję inwestycyjną i konieczność przebudowy strategii produktowej w przyspieszonym tempie. Dla konsumentów – rosnące koszty zakupu auta oraz możliwe ograniczenie wyboru.

    W najbliższych miesiącach kluczowe będzie to, jak producenci zareagują na nowe realia. Jeśli zdecydują się na agresywną ekspansję aut elektrycznych i sukcesywnie wycofają drogie w utrzymaniu modele spalinowe, może to przyspieszyć transformację transportu w UE.

    Z drugiej strony, nagłe podniesienie barier wejścia na rynek nowych aut może jeszcze bardziej napędzić popyt na pojazdy używane, co w połączeniu z wysokimi cenami paliw i inflacją stworzy dodatkowe napięcia społeczne, szczególnie w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, takich jak Polska

    auta elektryczne ceny nowych aut emisja co2 kara 22000 zł limity emisji Parlament Europejski przepisy UE regulacja CAFE samochody spalinowe zakaz aut spalinowych 2035
    Google News Icon

    Obserwuj nasze artykuły na Google News

    Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

    Share. Facebook Twitter Email Telegram WhatsApp
    Ignacy Michałowski
    • Facebook
    • X (Twitter)

    Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

    Napisz Komentarz Anuluj dodawanie

    Ostatnie Wpisy
    Waltz

    Waltz zarządzał Radą Bezpieczeństwa Narodowego w stylu Bidena – donosi NBC

    16 maja 2025
    Podatek

    Matki bez PIT do końca życia? Rząd ujawnia koszt: 29 miliardów złotych

    16 maja 2025
    Bundeswehra zr Niemcy wojsko

    Niemcy chcą stworzyć najsilniejszą armię w Europie

    16 maja 2025
    Reklama
    ADRES
    • 04-026 WARSZAWA
    • Aleja Stanów Zjednoczonych 51 lok 209a
    • 579 636 527
    • 22-266-86-18
    • KONTAKT@LEGAARTIS.PL

    Polecane witryny

    plotkosfera.pl

    newsnadzis.pl

     

    PRZYDATNE LINKI
    • Strona główna
    • O Nas
    • Nasi Autorzy
    • Strona Kancelarii
    • Mapa Strony
    • Regulamin Strony
    • Polityka Prywatności
    • Kontakt
    Copyright © Kancelaria Lega Artis 2025 NIP: 1251196142 - Zaufane wiadomości i Wiarygodne dziennikarstwo
    • Aktualności z kraju
    • Wiadomości ze świata
    • Motoryzacja
    • Prawo co dnia
    • Z ostatniej chwili

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.