Close Menu
Lega ArtisLega Artis
  • Strona główna
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Facebook X (Twitter) Instagram Telegram
Facebook X (Twitter) Instagram
Lega ArtisLega Artis
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Wydarzenia dnia
Lega ArtisLega Artis
Home - Aktualności z kraju - Koniec aut elektrycznych. Rekordowy spadek sprzedaży w 2024 roku
Aktualności z kraju

Koniec aut elektrycznych. Rekordowy spadek sprzedaży w 2024 roku

Ignacy Michałowski30 stycznia 2025Brak komentarzy
Facebook Twitter Telegram WhatsApp
Google News
Google News
SamochodElektryczny
Power supply for electric car charging. Electric car charging station. Close up of the power supply plugged into an electric car being charged. (Power supply for electric car charging. Electric car charging station. Close up of the power supply plug

Rok 2024 przyniósł drastyczny spadek sprzedaży samochodów elektrycznych w Niemczech. Zgodnie z danymi Niemieckiego Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego, w ubiegłym roku zarejestrowano około 380 tysięcy nowych aut elektrycznych, co oznacza spadek o 27,5% w porównaniu do 2023 roku. To ogromny cios dla rynku, który jeszcze niedawno cieszył się dynamicznym wzrostem.

Spadek sprzedaży elektryków: co jest tego powodem?

Zanim przeanalizujemy przyczyny tego zjawiska, warto zwrócić uwagę na jedną istotną zmianę. Niemcy do końca 2023 roku oferowały dopłaty do zakupu aut elektrycznych, które miały na celu zachęcenie obywateli do bardziej ekologicznego transportu. Jednak zakończenie rządowych dopłat wywołało ogromną niepewność na rynku, co zniechęciło wielu potencjalnych nabywców.

Constantin Gall, ekspert ds. mobilności w firmie konsultingowej EY, wskazuje, że „nagłe zakończenie wsparcia zakupowego pod koniec 2023 roku doprowadziło do niepewności wśród konsumentów, a dane dotyczące sprzedaży są znacznie niższe od oczekiwań”. Mimo wprowadzania nowych modeli elektryków, rynek nie odpowiedział na te zmiany z taką samą dynamiką, jak miało to miejsce wcześniej.

Spadek sprzedaży dotyczy zarówno aut europejskich, jak i chińskich

Kryzys na rynku aut elektrycznych dotyczy nie tylko europejskich producentów, ale także chińskich marek, które do tej pory cieszyły się dużym zainteresowaniem, głównie ze względu na niższe ceny. Dane firmy badawczej Dataforce pokazują, że w 2024 roku sprzedaż samochodów elektrycznych w Niemczech spadła o rekordowe 27%, zarówno w przypadku aut europejskich, jak i tych produkowanych przez chińskich producentów.

Chociaż chińskie marki, takie jak Smart i Polestar, zdobyły popularność na rynku niemieckim, to one również odnotowały ogromne straty. Smart zanotował spadek sprzedaży o 49%, a Polestar o 29%. Całkowita liczba rejestracji chińskich samochodów elektrycznych spadła o 24%, osiągając 43 835 sztuk w 2024 roku.

Czy chińskie marki mają przyszłość na rynku niemieckim?

Mimo kryzysu, jedna chińska marka wyróżnia się na tle pozostałych – to MG, które sprzedało 20 977 aut w 2024 roku, co daje jej pozycję lidera wśród chińskich producentów. Jednak pesymistyczne prognozy dla chińskich firm, wynikające z nałożonych przez Unię Europejską ceł, mogą ograniczyć ich konkurencyjność w przyszłości. Wzrost ceł na auta z Chin stawia pod znakiem zapytania dalszą ekspansję chińskich marek na rynku niemieckim.

Co czeka rynek samochodów elektrycznych w 2025 roku?

W związku z kryzysem na rynku samochodów elektrycznych, pojawia się pytanie, co dalej z rozwojem tej technologii w Niemczech. Eksperci wskazują, że rynek może potrzebować czasu, aby dostosować się do zmieniających się warunków. Mimo że wciąż pojawiają się nowe modele elektryków, to ich sprzedaż jest niższa, niż przewidywano.

Niemieckie władze mogłyby rozważyć ponowne wprowadzenie dopłat, aby przywrócić zaufanie konsumentów. Wzrost cen energii i problemy z dostępnością surowców do produkcji baterii również mogą wpłynąć na przyszłość samochodów elektrycznych, dlatego ważne będzie, aby zarówno rządy, jak i producenci wzięli pod uwagę te zmienne w procesie planowania.

Rok 2024 stanowił przełom w sprzedaży samochodów elektrycznych w Niemczech, a rekordowy spadek o 27% zaskoczył wielu obserwatorów rynku. Zakończenie dopłat rządowych, wyższe ceny oraz problemy z dostępnością surowców do produkcji baterii to tylko niektóre z czynników, które wpłynęły na wyniki sprzedaży. Przyszłość rynku elektrycznych pojazdów zależy od kolejnych działań rządów oraz producentów, którzy muszą zmierzyć się z wyzwaniami, jakie stawia przed nimi dzisiejszy rynek motoryzacyjny.

niemcy rynek motoryzacyjny samochody elektryczne SPRZEDAŻ AUT
Google News Icon

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share. Facebook Twitter Email Telegram WhatsApp
Avatar of Ignacy Michałowski
Ignacy Michałowski
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Add A Comment

Napisz Komentarz Anuluj dodawanie

Ostatnie Wpisy
Telefon

Telefon eksplodował w rękach nastolatka. 8 osób w szpitalu, pilna akcja służb w Ropczycach

4 grudnia 2025
Pilne

Atak piratów na gazowiec: Polak wśród 9 uprowadzonych. MSZ potwierdza, trwa walka o uwolnienie

4 grudnia 2025
Wigilia

Polsat ujawnia datę „Kevina”. Miliony Polaków znów zasiądą przed TV w Wigilię 2025.

4 grudnia 2025
Reklama

Na portalu Lega Artis znajdziesz najważniejsze wiadomości z Polski i świata. Dołącz do nas i bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami, które mają znaczenie.

Facebook X (Twitter) RSS
Polecane serwisy
newsnadzis.pl newsnadzis.pl
plotkosfera.pl plotkosfera.pl
PRZYDATNE LINKI
  • Strona główna
  • O Nas
  • Kontakt
  • Nasi Autorzy
  • Mapa Strony
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Copyright © Lega Artis 2025 - Zaufane wiadomości i Wiarygodne dziennikarstwo
  • Kontakt
  • O nas
  • Polityka Prywatności

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.