Koniec ery darmowego i beztroskiego parkowania pod supermarketami jest już przesądzony. Od sierpnia 2025 roku największe sieci handlowe w Polsce, takie jak Biedronka, Lidl, Kaufland czy Auchan, wprowadzają zunifikowany i znacznie bardziej rygorystyczny system kontroli parkingów. To odpowiedź na narastającą plagę tzw. „patoparkowania” i zajmowania miejsc przez osoby niebędące klientami. Dla kierowców oznacza to jedno: koniec z pobłażliwością. Nowe zasady opierają się na zaawansowanej technologii i będą bezwzględnie egzekwowane, a kary za ich złamanie sięgną nawet 250 złotych. To rewolucja, która na stałe zmieni nasze zakupowe nawyki. Przygotuj się na nowe realia, bo chwila nieuwagi może kosztować więcej niż całe zakupy. Analizujemy, co dokładnie się zmieni i jak uniknąć dotkliwych opłat, które lada moment staną się codziennością pod niemal każdym większym sklepem w kraju.

Skąd ta rewolucja? Koniec z „patoparkowaniem”

Decyzja o zaostrzeniu przepisów nie wzięła się znikąd. Od lat zarządcy sieci handlowych borykali się z problemem nadużywania ich parkingów. W centrach dużych miast i na gęsto zaludnionych osiedlach, parkingi pod supermarketami stały się darmowymi, całodobowymi postojami dla mieszkańców i pracowników okolicznych biur. W efekcie klienci, którzy przyjeżdżali na zakupy, często nie mogli znaleźć wolnego miejsca. To generowało frustrację i realne straty finansowe dla sklepów – zniechęcony klient to klient, który pojedzie na zakupy gdzie indziej.

Dotychczasowe systemy, oparte na papierowych biletach parkingowych i sporadycznych kontrolach, okazały się niewystarczające i łatwe do obejścia. Plaga „patoparkowania”, czyli zostawiania aut na wiele godzin, a nawet dni, stała się normą. Jak wynika z analiz operatorów parkingowych, w godzinach szczytu nawet 30-40% miejsc pod popularnymi marketami było zajmowanych przez pojazdy nie należące do klientów. Sierpniowa rewolucja ma ukrócić ten proceder raz na zawsze, przywracając parkingi ich właściwym użytkownikom – klientom robiącym zakupy.

Nowe zasady w pigułce. Na co musisz uważać od sierpnia 2025?

Zapomnij o papierowych bilecikach, które łatwo było zgubić lub zignorować. Nowy system, wdrażany przez wiodących operatorów, takich jak APCOA czy EuroPark, opiera się na technologii i automatyzacji. Oto kluczowe zmiany, z którymi spotkasz się na parkingach:

  • Systemy ANPR (Automatic Number Plate Recognition): To serce całego systemu. Przy wjeździe i wyjeździe z parkingu kamery automatycznie odczytają i zarejestrują numer tablicy rejestracyjnej Twojego pojazdu. System precyzyjnie co do sekundy zmierzy czas Twojego postoju.
  • Krótszy darmowy czas: Standardem stanie się 60 lub 90 minut darmowego postoju dla klientów. W niektórych, szczególnie obleganych lokalizacjach, czas ten może być skrócony nawet do 45 minut.
  • Obowiązkowa rejestracja: Mimo automatyzacji, w większości przypadków nadal konieczne będzie „aktyowanie” darmowego postoju. Zrobisz to na dwa sposoby: wpisując numer rejestracyjny w parkometrze (który nie wyda biletu, a jedynie zapisze dane w systemie) lub korzystając ze dedykowanej aplikacji mobilnej.
  • Bezwzględne kary: To najważniejsza zmiana. Przekroczenie darmowego czasu lub brak rejestracji pojazdu będzie skutkować automatycznym wygenerowaniem wezwania do zapłaty. Standardowa opłata karna wyniesie od 150 do nawet 250 zł.

Ważne: Wezwanie nie będzie już wkładane za wycieraczkę. Dzięki integracji z bazą CEPIK, operator systemu wyśle je bezpośrednio na adres właściciela pojazdu. Czas na reakcję będzie krótki, a opieszałość może skutkować skierowaniem sprawy na drogę sądową i egzekucją komorniczą.

Jak uniknąć kary? Prosty poradnik dla kierowców

Aby uniknąć nieprzyjemnej niespodzianki w skrzynce pocztowej, wystarczy wyrobić w sobie kilka nowych nawyków. Stosowanie się do poniższych zasad pozwoli Ci bezpiecznie korzystać z parkingów w nowej rzeczywistości:

  1. Zawsze sprawdzaj oznakowanie: Pierwszą rzeczą po wjeździe na parking powinno być zapoznanie się z regulaminem. Szukaj tablic informacyjnych, które precyzują czas darmowego postoju i wymagany sposób rejestracji.
  2. Podejdź do parkometru lub użyj aplikacji: Nawet jeśli planujesz tylko szybkie zakupy, zawsze zarejestruj swój pojazd. Wpisanie numeru rejestracyjnego w terminalu lub aktywacja postoju w aplikacji to absolutna podstawa. Zajmuje to kilkanaście sekund, a oszczędza 250 zł.
  3. Zachowaj paragon: Paragon z datą i godziną zakupów może być kluczowym dowodem w procesie reklamacyjnym, jeśli wezwanie do zapłaty zostanie wystawione przez pomyłkę.
  4. Kontroluj czas: Miej świadomość, ile czasu spędzasz w sklepie. Jeśli Twoje zakupy się przedłużają, a parking oferuje taką możliwość, wróć do parkometru i przedłuż postój, uiszczając niewielką opłatę za dodatkowy czas.

Dostałem wezwanie do zapłaty. Co teraz?

Jeśli mimo wszystko otrzymasz wezwanie do zapłaty, nie wpadaj w panikę. Masz prawo do odwołania, ale musisz działać szybko i merytorycznie. Skontaktuj się z operatorem parkingu (dane znajdziesz na wezwaniu) i przedstaw swoje argumenty. Najskuteczniejszym dowodem będzie paragon ze sklepu potwierdzający, że w danym czasie robiłeś zakupy. Wiele sieci handlowych, w trosce o wizerunek, przychylnie rozpatruje reklamacje klientów, którzy potrafią udowodnić, że faktycznie byli na zakupach, a opłata wynika z pomyłki lub niedopatrzenia.

Nowe zasady parkowania pod supermarketami to niewątpliwie zmiana, która początkowo może irytować. Warto jednak pamiętać, że jest to odpowiedź na realny problem. Dla zdyscyplinowanych kierowców, którzy są faktycznymi klientami, może to oznaczać większy komfort i gwarancję znalezienia wolnego miejsca. Kluczem do uniknięcia problemów będzie czujność i adaptacja do nowych, cyfrowych reguł gry, które od sierpnia 2025 roku staną się obowiązującym standardem.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Napisz Komentarz

Exit mobile version