Close Menu
Lega ArtisLega Artis
  • Strona główna
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Facebook X (Twitter) Instagram Telegram
Facebook X (Twitter) Instagram
Lega ArtisLega Artis
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Wydarzenia dnia
Lega ArtisLega Artis
Home - Aktualności z kraju - Koniec z prawem jazdy dla Seniorów. Skończyłeś 65 lat? Stracić prawo jazdy
Aktualności z kraju

Koniec z prawem jazdy dla Seniorów. Skończyłeś 65 lat? Stracić prawo jazdy

Ignacy Michałowski17 czerwca 202340 komentarzy
Facebook Twitter Telegram WhatsApp
Google News
Google News
PrawoJazdyDokumenty
Prawo jazdy

W ostatnich latach pojawiło się wiele dyskusji na temat bezpieczeństwa na drogach i związanych z tym kwestii dotyczących starszych kierowców. W odpowiedzi na te obawy, rządy wielu państw podjęły działania mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Jednym z kontrowersyjnych pomysłów jest wprowadzenie ograniczeń dotyczących prawa jazdy dla seniorów, którzy osiągnęli wiek 65 lat.

Nowe przepisy dla kierowców już od przyszłego roku?!

Unia Europejska planuje wprowadzić surowsze przepisy dotyczące prowadzenia pojazdów przez osoby powyżej 65 roku życia. Według proponowanych zmian, seniorzy będą musieli regularnie udowadniać swoją zdolność do kierowania pojazdami.

Obecnie większość krajów UE wymaga od kierowców powyżej 65 roku życia odbycia okresowych badań lekarskich w celu przedłużenia ważności prawa jazdy. Jednak nowe propozycje zakładają, że oprócz badań lekarskich, seniorzy będą musieli również przystąpić do testu psychologicznego oraz praktycznego egzaminu z jazdy samochodem.

Głównym celem tych zmian jest poprawa bezpieczeństwa na drogach i zapobieganie wypadkom spowodowanym przez starsze osoby, które mogą mieć trudności z koordynacją ruchową, widzeniem lub słuchem. Z uwagi na rosnącą liczbę osób starszych w UE, kwestia bezpieczeństwa drogowego staje się coraz bardziej istotna, co skłoniło Unię Europejską do podjęcia działań mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach.

Nowe przepisy dotyczące prawa jazdy osób powyżej 65 roku życia budzą różne opinie w społeczeństwie. Niektórzy uważają, że takie działania są niezbędne i skuteczne, podczas gdy inni uważają je za naruszenie praw osób starszych do swobody i mobilności. Przed wdrożeniem nowych przepisów, będą one musiały zostać dokładnie omówione i uzgodnione przez państwa członkowskie Unii Europejskiej.

Seniorzy będą musieli oddawać prawo jazdy

Wśród proponowanych działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, wprowadzenie obowiązkowych testów dla kierowców powyżej 65. roku życia jest jednym z nich. Przeprowadzane co pięć lat badania, mające na celu ocenę zdolności starszych kierowców do prowadzenia pojazdów, są przedmiotem kontrowersji, ale uważane są za kluczowe w kontekście zapobiegania wypadkom drogowym.

Kierowcy starsi, pomimo doświadczenia i znajomości zasad ruchu drogowego, często mają gorszą percepcję przestrzeni oraz wolniejsze reakcje na nagłe sytuacje na drodze. Dlatego właśnie wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 65. roku życia byłoby bardzo ważnym krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach. Tego typu testy pozwoliłyby ocenić umiejętności starszych kierowców, a w przypadku stwierdzenia niedostatecznej ich sprawności, odebrać im prawo jazdy.

Wprowadzenie takich testów dla kierowców powyżej 65. roku życia jest kontrowersyjne, ponieważ mogą być one postrzegane jako dyskryminacyjne. Jednakże, jeśli przeprowadzane byłyby w sposób obiektywny i zgodny z zasadami ruchu drogowego, to ich wprowadzenie mogłoby pomóc w zmniejszeniu liczby wypadków spowodowanych przez kierowców starszych.

Niezbędne jest także stworzenie alternatywnych sposobów transportu dla starszych osób, którzy straciliby swoje prawo jazdy w wyniku przeprowadzenia testów. Wprowadzenie testów dla kierowców powyżej 65. roku życia jest jednym z wielu działań, które są niezbędne do poprawy bezpieczeństwa na drogach i ochrony życia kierowców oraz innych użytkowników dróg.

Jak informuje Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), zwolennicy obowiązkowej kontroli wskazują na inne kraje europejskie, w których takie testy od dawna są powszechną praktyką m.in. w Danii, Hiszpanii czy Szwajcarii. Oraz na spektakularne przypadki wypadków, w których to osobom starszym zdarza się pomylić pedał gazu i hamulca.

Nowy projekt Komisji Europejskiej

Zgodnie z projektem ustawy Komisji Europejskiej, proponowana reforma ma zmienić także ważność praw jazdy. Byłyby one ważne przez 15 lat w całej UE (np. w Niemczech ważność praw jazdy wynosi tylko 10 lat).

Jednak o tym jak będzie sprawdzana zdolność seniorów do prowadzenia pojazdów, nadal mają indywidualnie decydować państwa członkowskie UE.

Przeciwnicy nowych regulacji wskazują, że wypadki osób starszych są jednostkowe, a bardziej niebezpieczni od seniorów są młodzi kierowcy.

Inwestowanie w rozwój technologii mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach jest niezwykle istotne. Systemy takie jak automatyczne hamowanie awaryjne czy asystent pasa ruchu mogą znacząco zmniejszyć ryzyko wypadków drogowych. Automatyczne hamowanie awaryjne wykrywa sytuacje, w których istnieje ryzyko zderzenia z przeszkodą lub innym pojazdem i samodzielnie podejmuje działania w celu zatrzymania lub zminimalizowania kolizji. Natomiast asystent pasa ruchu monitoruje pozycję pojazdu względem linii ruchu i w razie potrzeby wspomaga kierowcę w utrzymaniu właściwej pozycji na drodze.

Dzięki tym technologiom możliwe jest skuteczne zmniejszenie liczby wypadków drogowych, bez konieczności wykluczania żadnej grupy społecznej z korzystania z własnych pojazdów. Jest to istotne, ponieważ zapewnienie bezpieczeństwa na drogach powinno być priorytetem dla społeczeństwa jako całości. Wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych może również przyczynić się do poprawy efektywności transportu i zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko naturalne, na przykład poprzez redukcję liczby wypadków spowodowanych przez czynniki ludzkie.

Lega artis aplikacja

prawo jazdy samochód Seniorzy uNIA eUROPEJSKA
Google News Icon

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share. Facebook Twitter Email Telegram WhatsApp
Avatar of Ignacy Michałowski
Ignacy Michałowski
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

40 komentarzy

40 komentarzy

  1. Avatar of Sławko
    Sławko on 31 maja 2023 22:11

    A czy unia też nakaże nam jak mamy załatwiać potrzeby fizjologiczne???

    Reply
  2. Avatar of Jurus
    Jurus on 1 czerwca 2023 06:07

    Sam będziesz kiedyś kiedyś starcem i zabiorą ci to co kochasz.nie będziesz jeździł rowerem hulajnogi bo to bardziej niebezpieczne jak synu przekroczysz 60lat.Mlodzi uważajcie młodość nie trwa wiecznie .A co z młodymi inwalidami jerzdzacymi samochodami POWDZENIA I SZEROKIEJ DROGI

    Reply
  3. Avatar of Marian Rumia
    Marian Rumia on 1 czerwca 2023 11:24

    Nie kumam jakim prawem prawo może działać wstecz. Ktoś zawarłem że mną umowę że nadaje mi prawojazdy bezterminowe więc jak ktoś inny może te umowę zerwać. Czy konstytucją czasami nie mówi inaczej?

    Reply
  4. Avatar of Wiesiek ck
    Wiesiek ck on 2 czerwca 2023 06:40

    Xxd

    Reply
  5. Avatar of akuku
    akuku on 2 czerwca 2023 09:52

    Rozumie, ale dla kierowców powyżej 80 roku życia.

    Reply
  6. Avatar of Jerry
    Jerry on 2 czerwca 2023 12:13

    Połowa polityków,
    a w szczególności senatorów jest po 65 roku i oni mają czelność proponować coś takiego. To oni powinni być skiekowani na badania psychiatryczne jako pierwsi!!!

    Reply
  7. Avatar of aandrzej
    aandrzej on 2 czerwca 2023 16:15

    banda oszolomow mam 66 lat mialem ponad 80 samochodow okrazylem kule ziemska kilkakrotnie dzisiaj przejachaem trase non stop 1430 km siedze i pije zimne piwko,na drodze wyprzedził mnie moze z piec samochodow ,pracuje ,place zus i podatki walcie sie darmozjady z sejmu i senatu
    ANDRZEJ Czeszejko Sochacki

    Reply
    • Avatar of Ketul
      Ketul on 3 czerwca 2023 22:20

      Mam kolegów starszych odemnie o 5 lat są po 80 jeżdżą super ja również jazda nie wokół komina ale cała Polska i zagranica bez mandatów i punktów ja miałem raz przekroczenie ale co to jest nic.

      Reply
    • Avatar of Rogalik
      Rogalik on 4 czerwca 2023 00:12

      Mam prawo jazdy od 45 lat jeżdżę bez wypadków I I nigdy nie miałam zabranych punktów karnych mam 65 i nie wyobrażam sobie nie jeździć samochodem jak poczuje się zagrożona zdrowiem to sama odstawie samochód Zeby nie narażać Siebie i innych uczestników na drodze pracowac każą nam do 68 lat i nikt sie tym nie przejmuje że możemy być zagrożeniem w pracy ale na drogach to jesteśmy czarne owoce poprostu Wstyd tak traktować ludzi w podeszłym wieku zero Szacunku

      Reply
← Older Comments
Newer Comments →

Napisz Komentarz Anuluj dodawanie

Ostatnie Wpisy
Sklep

Czy 7 grudnia to niedziela handlowa? Sprawdzamy oficjalny kalendarz na 2025 rok

5 grudnia 2025
Telefon

Telefon eksplodował w rękach nastolatka. 8 osób w szpitalu, pilna akcja służb w Ropczycach

4 grudnia 2025
Pilne

Atak piratów na gazowiec: Polak wśród 9 uprowadzonych. MSZ potwierdza, trwa walka o uwolnienie

4 grudnia 2025
Reklama

Na portalu Lega Artis znajdziesz najważniejsze wiadomości z Polski i świata. Dołącz do nas i bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami, które mają znaczenie.

Facebook X (Twitter) RSS
Polecane serwisy
newsnadzis.pl newsnadzis.pl
plotkosfera.pl plotkosfera.pl
PRZYDATNE LINKI
  • Strona główna
  • O Nas
  • Kontakt
  • Nasi Autorzy
  • Mapa Strony
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Copyright © Lega Artis 2025 - Zaufane wiadomości i Wiarygodne dziennikarstwo
  • Kontakt
  • O nas
  • Polityka Prywatności

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.