Close Menu
Lega ArtisLega Artis
  • Strona główna
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Facebook X (Twitter) Instagram Telegram
Facebook X (Twitter) Instagram
Lega ArtisLega Artis
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Wydarzenia dnia
Lega ArtisLega Artis
Home - Motoryzacja - Mandat na 28 tysięcy złotych za 696 km/h? Fotoradar popełnił kosztowny błąd
Motoryzacja

Mandat na 28 tysięcy złotych za 696 km/h? Fotoradar popełnił kosztowny błąd

Ignacy Michałowski23 kwietnia 2025Brak komentarzy
Facebook Twitter Telegram WhatsApp
Google News
Google News
Fotoradar 1
Roadsign Speen limitation one hundred km and tablet with radiolocator.

Kierowca z Belgii przeżył szok, gdy otrzymał mandat opiewający na kwotę ponad 28 tysięcy złotych. Powód? Rzekome przekroczenie prędkości do niemal 700 km/h. Okazało się jednak, że to efekt błędnej kalibracji fotoradaru, który wykazał absurdalny wynik pomiaru.

Fotoradar zarejestrował nieprawdopodobny wynik

Do zdarzenia doszło w Belgii, gdzie jeden z kierowców został zarejestrowany przez fotoradar ustawiony w strefie z ograniczeniem do 50 km/h. Urządzenie pomiarowe wskazało, że poruszał się on z prędkością 696 kilometrów na godzinę, co niemal dorównuje prędkości samolotu pasażerskiego. Na podstawie tego pomiaru wystawiono mu mandat na kwotę 6597 euro, czyli około 28 328 złotych.

Kierowca, który jechał Oplem Astrą, nie krył zdumienia. Samochód tej klasy nie jest nawet w stanie osiągnąć połowy wskazanej prędkości. Dla porównania, rekordowy Bugatti Chiron Super Sport 300+ rozpędził się maksymalnie do 482,8 km/h, a więc nadal znacznie wolniej niż wskazał radar.

Źródłem błędu była wadliwa kalibracja urządzenia

Kierowca niezwłocznie zgłosił się na policję, gdzie funkcjonariusze rozpoczęli weryfikację pomiaru. Jak wykazało śledztwo, urządzenie było nieprawidłowo skalibrowane, a w czasie zapisu doszło dodatkowo do błędu transpozycji cyfr, co spowodowało uzyskanie nierealnego wyniku.

W rzeczywistości samochód poruszał się z prędkością około 60 km/h, czyli przekroczył dozwolone 50 km/h o zaledwie 10 km/h. Mimo to kierowca nie uniknął kary, jednak rzeczywista wysokość grzywny została znacząco obniżona. Według belgijskich taryfikatorów, za przekroczenie prędkości w przedziale od 1 do 10 km/h w obszarach zabudowanych kara wynosi zwykle około 53 euro – to równowartość blisko 230 złotych.

Fotoradary nie są nieomylne. Jakie są marginesy błędu?

Choć fotoradary uważane są za precyzyjne narzędzia do rejestrowania wykroczeń drogowych, nie są pozbawione wad. Ich dopuszczalny margines błędu wynosi zazwyczaj około 3 km/h. Oznacza to, że jeśli urządzenie zarejestruje przekroczenie o kilka kilometrów, możliwe jest odwołanie się od takiego mandatu i zażądanie dodatkowej weryfikacji.

W przypadku bardziej drastycznych rozbieżności – jak ta w Belgii – sprawa zazwyczaj kończy się unieważnieniem mandatu lub jego korektą. Kluczowe znaczenie ma tu skalibrowanie urządzenia pomiarowego, które zgodnie z przepisami powinno być regularnie sprawdzane i potwierdzane odpowiednimi certyfikatami.

Mandat jak cena samochodu: ekstremalne przypadki technologicznych pomyłek

Choć opisany przypadek może wydawać się skrajny, nie jest odosobniony. W przeszłości dochodziło już do podobnych incydentów, w których błędy techniczne lub ludzkie przy przetwarzaniu danych z fotoradarów prowadziły do wystawienia absurdalnych mandatów. W wielu krajach, w tym także w Polsce, kierowcy mają prawo do złożenia odwołania, jeżeli mają uzasadnione wątpliwości co do poprawności pomiaru.

Co istotne, przyjęcie mandatu oznacza rezygnację z prawa do dalszego postępowania, dlatego eksperci ds. ruchu drogowego zalecają, aby w sytuacjach wątpliwych zawsze domagać się wyjaśnień lub weryfikacji danych pomiarowych.

Perspektywa: rosnąca rola automatyzacji a odpowiedzialność systemów

Sytuacja z Belgii stanowi przykład, że w dobie coraz większej automatyzacji procesów egzekwowania prawa ruchu drogowego, niezawodność systemów pomiarowych musi iść w parze z ich regularną kontrolą i transparentnością działania.

Zaufanie społeczne do takich technologii może zostać poważnie nadwyrężone, jeśli nie zostaną wdrożone skuteczne mechanizmy kontroli i odwołań. Wzrost liczby inteligentnych urządzeń w przestrzeni publicznej wymaga równoległego rozwoju procedur audytowych i odpowiedzialności po stronie administracji, by uniknąć przypadków, które mogłyby skutkować poważnymi konsekwencjami finansowymi i wizerunkowymi.

automatyzacja belgia błędny pomiar fotoradar mandat Opel Astra PRZEKROCZENIE PRĘDKOŚCI systemy pomiarowe technologia w ruchu drogowym
Google News Icon

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share. Facebook Twitter Email Telegram WhatsApp
Avatar of Ignacy Michałowski
Ignacy Michałowski
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Add A Comment

Napisz Komentarz Anuluj dodawanie

Ostatnie Wpisy
Telefon

Telefon eksplodował w rękach nastolatka. 8 osób w szpitalu, pilna akcja służb w Ropczycach

4 grudnia 2025
Pilne

Atak piratów na gazowiec: Polak wśród 9 uprowadzonych. MSZ potwierdza, trwa walka o uwolnienie

4 grudnia 2025
Wigilia

Polsat ujawnia datę „Kevina”. Miliony Polaków znów zasiądą przed TV w Wigilię 2025.

4 grudnia 2025
Reklama

Na portalu Lega Artis znajdziesz najważniejsze wiadomości z Polski i świata. Dołącz do nas i bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami, które mają znaczenie.

Facebook X (Twitter) RSS
Polecane serwisy
newsnadzis.pl newsnadzis.pl
plotkosfera.pl plotkosfera.pl
PRZYDATNE LINKI
  • Strona główna
  • O Nas
  • Kontakt
  • Nasi Autorzy
  • Mapa Strony
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Copyright © Lega Artis 2025 - Zaufane wiadomości i Wiarygodne dziennikarstwo
  • Kontakt
  • O nas
  • Polityka Prywatności

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.