Close Menu
Lega ArtisLega Artis
  • Strona główna
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • O nas
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Facebook X (Twitter) Instagram Telegram
Facebook X (Twitter) Instagram
Lega ArtisLega Artis
  • Aktualności z kraju
  • Wiadomości ze świata
  • Motoryzacja
  • Wydarzenia dnia
Lega ArtisLega Artis
Home - Motoryzacja - Masowa kontrola opon. Za zużyty bieżnik stracisz dowód i nie pojedziesz dalej.
Motoryzacja

Masowa kontrola opon. Za zużyty bieżnik stracisz dowód i nie pojedziesz dalej.

Ignacy Michałowski25 czerwca 2025Brak komentarzy
Facebook Twitter Telegram WhatsApp
Google News
Google News
Kontrola Opon
Kontrola Opon

Okresowe zmiany pogody i pogarszające się warunki na drogach to sygnał dla służb do zintensyfikowania działań prewencyjnych. W ostatnich tygodniach polscy kierowcy coraz częściej informują o wzmożonych kontrolach drogowych, podczas których uwaga policjantów skupia się na jednym z najważniejszych elementów bezpieczeństwa pojazdu – stanie ogumienia. To nie są rutynowe działania. Jak donoszą świadkowie, policja masowo kontroluje stan opon, a konsekwencje dla kierowców poruszających się na zużytym ogumieniu są niezwykle dotkliwe. Mowa nie tylko o mandacie, ale o sankcjach, które mogą skutecznie unieruchomić pojazd na miejscu kontroli. Za jazdę na „łysych” oponach grozi bowiem utrata dowodu rejestracyjnego i kategoryczny zakaz dalszej jazdy, co dla wielu kierowców jest scenariuszem znacznie gorszym niż jakakolwiek kara finansowa.

Jaka opona jest „łysa”? Prawo nie pozostawia wątpliwości

Kluczowe w zrozumieniu problemu jest zdefiniowanie, kiedy opona w świetle prawa jest uznawana za niezdatną do użytku. Potoczne określenie „łysa opona” ma swoje precyzyjne umocowanie w przepisach. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika opony w Polsce wynosi 1,6 mm.

Ta wartość nie jest przypadkowa. Jest to absolutne minimum, poniżej którego opona traci swoje podstawowe właściwości, zwłaszcza w zakresie odprowadzania wody, a jej dalsze użytkowanie jest skrajnie niebezpieczne. Warto podkreślić, że każdy producent umieszcza na oponach wskaźniki granicznego zużycia bieżnika (TWI – Tread Wear Indicator). Są to niewielkie zgrubienia umieszczone w rowkach bieżnika. Jeśli powierzchnia klocków bieżnika zrówna się z poziomem wskaźnika TWI, oznacza to, że opona osiągnęła graniczną głębokość 1,6 mm i musi zostać bezwzględnie wymieniona. Dla policjanta podczas kontroli jest to jednoznaczny sygnał, że pojazd stwarza zagrożenie w ruchu drogowym.

Podstawa prawna kontroli – dlaczego policja zatrzymuje dowód?

Uprawnienia policji do tak rygorystycznego działania wynikają bezpośrednio z ustawy Prawo o ruchu drogowym. Kluczowy jest tu art. 132 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, który daje funkcjonariuszowi prawo do zatrzymania dowodu rejestracyjnego (a obecnie do jego elektronicznego zablokowania w systemie CEPiK), jeśli stwierdzi, że pojazd:

  • Zagraża bezpieczeństwu w sposób szczególny,
  • Zagraża porządkowi ruchu,
  • Narusza wymagania ochrony środowiska.

Zużyte do granic możliwości opony są podręcznikowym przykładem stanu technicznego, który w sposób szczególny zagraża bezpieczeństwu. Pojazd na takim ogumieniu ma drastycznie wydłużoną drogę hamowania, jest podatny na niekontrolowane poślizgi (zwłaszcza na mokrej nawierzchni) i grozi nagłym wystrzałem opony. Policjant, stwierdzając bieżnik płytszy niż 1,6 mm, ma nie tylko prawo, ale i obowiązek wyeliminować taki pojazd z ruchu.

Przebieg kontroli i pełen wachlarz konsekwencji

Standardowa kontrola stanu ogumienia jest szybka i precyzyjna. Funkcjonariusz używa specjalnego miernika głębokości bieżnika, aby obiektywnie ocenić stan opony. Jeśli pomiar wykaże wartość poniżej 1,6 mm, uruchamiana jest cała procedura.

Konsekwencje dla kierowcy są trojakie i bardzo dotkliwe:

  1. Mandat karny: Kierowca może zostać ukarany mandatem za zły stan techniczny pojazdu. Jego wysokość może wynieść od 500 zł do nawet 3000 zł, w zależności od oceny stopnia zagrożenia przez policjanta.
  2. Elektroniczne zatrzymanie dowodu rejestracyjnego: Funkcjonariusz wprowadza odpowiednią informację do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), blokując ważność dokumentu. Kierowca otrzymuje pokwitowanie, które uprawnia go jedynie do dojechania do najbliższego warsztatu lub miejsca zamieszkania, jednak w przypadku opon ta możliwość jest często wykluczona.
  3. Zakaz dalszej jazdy: To najbardziej bezpośrednia i kłopotliwa sankcja. Ze względu na rażące zagrożenie bezpieczeństwa, policjant wydaje zakaz dalszego poruszania się pojazdem. Oznacza to, że samochód musi zostać na miejscu kontroli. Kierowca ma dwa wyjścia: wezwać na miejsce mobilny serwis opon, który wymieni ogumienie, albo zorganizować lawetę, która odholuje pojazd do warsztatu. Obie opcje wiążą się z dodatkowymi, niemałymi kosztami i stratą czasu.

Dlaczego zużyte opony są śmiertelnym zagrożeniem?

Wielu kierowców bagatelizuje stan opon, nie zdając sobie sprawy, jak kluczową rolę odgrywają one w kontakcie z nawierzchnią. Opona to jedyny element łączący ważący ponad tonę pojazd z drogą, a powierzchnia tego kontaktu jest nie większa niż dłoń. Gdy bieżnik jest zużyty, dochodzi do dramatycznego pogorszenia parametrów jezdnych:

  • Aquaplaning: Rowki bieżnika nie są w stanie odprowadzić wody spod czoła opony. Tworzy się klin wodny, który unosi pojazd, prowadząc do całkowitej utraty przyczepności i kontroli nad kierownicą. Przy prędkości 90 km/h nowa opona odprowadza kilkadziesiąt litrów wody na sekundę; „łysa” nie radzi sobie z kilkoma.
  • Droga hamowania: Na mokrej nawierzchni droga hamowania pojazdu na zużytych oponach może być nawet dwukrotnie dłuższa niż na nowych. Różnica ta może decydować o życiu lub śmierci.
  • Ryzyko wystrzału: Cienka warstwa gumy jest bardziej podatna na uszkodzenia mechaniczne (np. po najechaniu na dziurę w jezdni) i przegrzewanie, co może prowadzić do nagłej, gwałtownej utraty powietrza i niekontrolowanej zmiany toru jazdy.

Masowe kontrole stanu ogumienia prowadzone przez policję nie powinny być postrzegane jako chęć karania kierowców, ale jako niezbędna i w pełni uzasadniona akcja prewencyjna. Wchodzimy w okres, w którym dobra przyczepność jest kluczowa dla bezpieczeństwa. Oszczędzanie na oponach to jedna z najgorszych decyzji, jakie może podjąć właściciel pojazdu.

Należy pamiętać, że ustawowe 1,6 mm to wartość graniczna, absolutne minimum bezpieczeństwa. Eksperci motoryzacyjni i producenci opon są zgodni, że wymianę ogumienia należy rozważyć znacznie wcześniej – gdy bieżnik osiągnie głębokość 3 mm dla opon letnich i 4 mm dla opon zimowych. To właśnie wtedy opona zaczyna tracić swoje optymalne właściwości. Regularne sprawdzanie ciśnienia i głębokości bieżnika powinno stać się nawykiem każdego odpowiedzialnego kierowcy. To prosta czynność, która zajmuje kilka minut, a może uchronić nas nie tylko przed wysokim mandatem i utratą dowodu rejestracyjnego, ale przede wszystkim przed tragicznym w skutkach wypadkiem.

kontrola opon łyse opony
Google News Icon

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share. Facebook Twitter Email Telegram WhatsApp
Avatar of Ignacy Michałowski
Ignacy Michałowski
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

Add A Comment

Napisz Komentarz Anuluj dodawanie

Ostatnie Wpisy
CiezarowkaTransport

Śmiertelny wypadek na DK 50 w Skrzynkach. 50-latek zginął po zderzeniu z ciężarówką!

20 grudnia 2025
Prąd

Wymiana liczników obowiązkowa! Operator odetnie ci prąd jednym kliknięciem

20 grudnia 2025
Urząd Skarbowy

Urzędy masowo wzywają Polaków do kontroli szamb. Brak jednego rachunku to 5000 zł kary

20 grudnia 2025
Reklama

Na portalu Lega Artis znajdziesz najważniejsze wiadomości z Polski i świata. Dołącz do nas i bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami, które mają znaczenie.

Facebook X (Twitter) RSS
Polecane serwisy
newsnadzis.pl newsnadzis.pl
plotkosfera.pl plotkosfera.pl
PRZYDATNE LINKI
  • Strona główna
  • O Nas
  • Kontakt
  • Nasi Autorzy
  • Mapa Strony
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin
Copyright © Lega Artis 2025 - Zaufane wiadomości i Wiarygodne dziennikarstwo
  • Kontakt
  • O nas
  • Polityka Prywatności

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.