W najbliższym czasie kierowcy w Polsce mogą stanąć przed nowym wyzwaniem finansowym – podatkiem od samochodów spalinowych, który zacznie obowiązywać już w 2025 r. Oto, co dotąd udało się odkryć na temat tej kontrowersyjnej daniny.

Historia Nowego Podatku od Samochodów

Pojęcie opodatkowania pojazdów spalinowych zostało odziedziczone przez obecny rząd po poprzednich władzach. Zapisy dotyczące wprowadzenia nowego podatku znalazły się w Krajowym Planie Odbudowy (KPO) podpisanym przez premiera Mateusza Morawieckiego. Teraz Polska musi spełnić to zobowiązanie.

Zgubne dla Kierowców Skutki Zakupu Auta Spalinowego

Początkowo rząd unikał rozmów na temat nowej daniny. Jednak wiceprezes klimatu i środowiska, Krzysztof Bolesta, podczas wywiadu dla Rzeczypospolitej, uchylił rąbka tajemnicy, ujawniając, że prace nad kształtem nowego podatku są w toku. Jednak jedyną pewnością jest przesunięcie terminu wprowadzenia daniny, która pierwotnie miała zacząć obowiązywać w IV kwartale 2024 r. – teraz planuje się ją na rok 2025.

W pierwszej fazie nowy podatek dotyczyć będzie wyłącznie transakcji zakupu. Po nabyciu pojazdu spalinowego, obejmującego zarówno benzyniaki, diesle, jak i hybrydy, kierowcy będą zobowiązani do wniesienia opłaty. Wysokość daniny może zależeć od normy emisji oraz pojemności silnika.

Podatek od Samochodu w 2026 r.: Danina za Użytkowanie

Podatek od samochodów spalinowych w 2025 r. nie zakończy się na etapie zakupu. W 2026 r. pojawi się kolejna danina, tym razem związana z rocznym użytkowaniem pojazdu. Szczegółów na temat tej opłaty brakuje, ale wiadomo, że będzie ona uzależniona od emisyjności pojazdu, a być może także od jego masy. Kryterium masy pojazdu wspominał wcześniej w rozmowie z Rzeczpospolitą Krzysztof Bolesta, który sugerował, że ma to być element walki z ciężkimi SUV-ami w miastach.

Nowy podatek od samochodu już od 1 stycznia 2025. Kto będzie musiał płacić 2

Czekamy na Przepisy: Kiedy Poznamy Szczegóły Nowego Podatku?

Według wiceministra klimatu i środowiska, „trwają rozmowy między poszczególnymi resortami”, a kształt przepisów nie jest jeszcze ostateczny. Z uwagi na to, że pierwszy podatek ma zacząć obowiązywać od początku 2025 r., ustawę lub inny akt prawny w tej sprawie należy spodziewać się w ciągu kilku miesięcy. Kierowcy z niecierpliwością oczekują na publikację zapisów, które najpierw pojawią się w Rządowym Centrum Legislacyjnym (RCL), a następnie w Monitorze Polskim.

Obserwuj nasze artykuły na Google News

Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj) i bądź na bieżąco

Share.

Ekspert w dziedzinie ekonomia, finanse oraz OSINT z ponad 20-letnim doświadczeniem. Autor publikacji w czołowych międzynarodowych mediach, zaangażowany w globalne projekty dziennikarskie.

2 komentarze

  1. Tylko PolEXIT może ocalić resztki zdrowego rozsądku w Polsce! A uśmiechnięci europejczycy NIE MUSZĄ mieszkać w zacofanej Polsce. Unia ich przyjmie z otwartymi ramionami! A ja osobiście wolę energię elektryczną z węgla jako tańszą bo bez obciążeń za emisję CO2! A unia? A zwisa mi unia niskim kalafiorem!! Olać ich całe to KPO, którego i tak nie uruchomili pomimo, że ryży został płemiełem! Komu nie pasi suwerenna Polska niech korzysta z Schengen i zamieszka w dowolnym kraju unii! PolEXIT to TAKŻE eksmisja nielegalnych migrantów i LIKWIDACJA obowiązku płacenia „kieszonkowego” leniom z krajów 3go świata! Jak widać, to PolEXIT da więcej korzyści niż strat! Tylko TRZEBA UWOLNIĆ się od pasożytów opłacanych przez obcy kapitał!!

Napisz Komentarz

Exit mobile version